SURFsara breidt Cartesius uit met GPGPU’s via on-demand groeimodel

Amsterdam, 19 november 2013 – In juni 2013 is de nieuwe nationale supercomputer Cartesius bij SURFsara officieel in gebruik gesteld door Sander Dekker, staatssecretaris Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Bij de aanschaf van dit systeem van leverancier Bull, heeft SURFsara bewust gekozen voor een on-demand strategie. Daarmee kan, toegesneden op de behoeften van Nederlandse onderzoekers, kosteneffectief en duurzaam rekenkracht worden aangeboden aan wetenschappelijke instellingen en het bedrijfsleven. Eind dit jaar is een eerste uitbreiding voorzien; Cartesius wordt uitgerust met GPGPU’s (General-Purpose computing on Graphics Processing Units).

Efficiënter rekenen met GPGPU’s
Om alle onderzoekers optimaal te kunnen bedienen, is Cartesius bij de start uitsluitend voorzien van CPU’s (centrale verwerkingseenheden) die geschikt zijn voor het draaien van alle applicaties (general purpose). Een peiling onder gebruikers wijst uit dat er daarnaast ook substantiële belangstelling bestaat voor GPU-computing. GPU-computing combineert de rekenkracht van grafische kaarten (GPU’s) met de rekenkracht van CPU’s. Bij onderzoeksgebieden zoals moleculaire dynamica, astrofysica en klimatologie kan dit leiden tot het efficiënter verkrijgen van nieuwe inzichten. Rekenen op GPGPU’s kan voor bepaalde applicaties zorgen voor aanzienlijke versnellingen en daarmee vaak kosten en energie besparen.

Dr. ir. Anwar Osseyran, algemeen directeur SURFsara: “Deze uitbreiding van Cartesius is een perfect voorbeeld van onze duurzame on-demand aanpak: het tijdig koppelen van de vraag vanuit de gebruikers aan de technologie die op dit moment beschikbaar is. Onderzoeksgroepen in Nederland kunnen nu de volgende stap zetten om sneller inzicht te verkrijgen in specifieke data, met nog hogere resoluties en nauwkeurigheid.”

Specificaties uitbreiding Cartesius
Volgende maand installeert Bull een tijdelijk testsysteem, zodat onderzoekers al vervroegd gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van GPGPU’s. De uitbreiding met GPGPU’s aan het einde van het eerste kwartaal 2014 omvat 66 compute nodes met in totaal 132 GPGPU’s. De totale peak performance van Cartesius voor fase 1 wordt hiermee met ruim 200 Tflop/s uitgebreid tot ca. 470 Tflop/s. Naast grootschalig rekenwerk, kunnen de grafische kaarten ook ingezet worden voor visualisatiedoeleinden, want Cartesius is verbonden met het Collaboratorium: een hightech ruimte in gebouw SURF Science Park waarin onderzoekers grote datasets visueel inzichtelijk kunnen maken.

Dick Fens, algemeen directeur Bull Nederland: “We zijn er trots op dat we SURFsara ook nu met maatwerk kunnen ondersteunen door Cartesius uit te breiden met GPGPU’s. Het ontwikkelen van energie-efficiënte technologie staat bij ons hoog op de R&D-agenda; het toepassen ervan is een basisvoorwaarde bij alles wat wij leveren.”

Green500
Voor SURFsara is vergroenen van en met ICT een van de speerpunten van het beleid. Ook in de uitbreiding van Cartesius staat duurzaamheid centraal. De GPGPU’s hebben een gunstige verhouding tussen rekenkracht en energieverbruik. In combinatie met de geavanceerde koelingstechnologie van Bull voor het CPU-gedeelte is het totale systeem uiterst energievriendelijk. Dit betekent dat Cartesius in 2014 een hoge notering kan verwerven in de Green500 (wereldlijst van meest energie-efficiënte supercomputers).

Over SURFsara
SURFsara ondersteunt onderzoek en onderwijs in Nederland en werkt intensief samen met de academische gemeenschap en het bedrijfsleven. Als nationaal HPC en e-Science support center biedt SURFsara een compleet pakket aan diensten, expertise en ondersteuning op het gebied van High Performance Computing (HPC), Networking, Data Services, Visualisatie, e-Science support en Cloud services. SURFsara is een werkmaatschappij van SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek in Nederland.
www.surfsara.nl

Over Bull
Bull is een toonaangevende leverancier van veilige, bedrijfskritische IT-systemen. Het bedrijf richt zich volledig op het ontwikkelen en implementeren van hoogwaardige oplossingen waarmee klanten hun bedrijfsvoering veilig en efficiënt ondersteunen. Bull is actief in markten waar veel rekenkracht vereist is, zoals computersimulatie, cloud computing en ‘computing power plants’, outsourcing en beveiliging. Bij Bull werken circa negenduizend mensen, van wie bijna duizend zich volledig op research en development richten. Het bedrijf is actief in meer dan vijftig landen. Bull boekte in 2012 een omzet van Euro 1,3 miljard.