Geplaatst door Thales

Thales lanceert wachtwoordloze authenticatie door middel van vingerafdruk voor ondernemingen

De nieuwe SafeNet IDPrime FIDO Bio Smart Card stelt eindgebruikers in staat om snel, eenvoudig en veilig in te loggen op basis van vingerafdruk.
Het nieuwe product vormt een aanvulling op het aanbod van Thales voor wachtwoordloze en phishing-bestendige authenticatie.
Thales, leider in digitale veiligheid, introduceert vandaag de SafeNet IDPrime FIDO Bio Smart Card. De nieuwe smartcard maakt een sterke multi-factor authenticatie (MFA) mogelijk voor bedrijven. Eindgebruikers krijgen met deze contactloze smartcard snelle en veilige toegang tot zakelijke apparaten, applicaties en clouddiensten. In plaats van wachtwoorden, is het mogelijk om in te loggen met je vingerafdruk.

Volgens het 2023 Verizon Data Breach Investigations Report zijn wachtwoorddiefstal, phishing en misbruik van kwetsbaarheden de drie belangrijkste manieren waarop cybercriminelen bedrijfsnetwerken binnendringen. Bij maar liefst 49 procent van alle beveiligingsincidenten was er sprake van gestolen wachtwoorden. Voor organisaties die overstappen naar de cloud, vormen deze cyberdreigingen een belangrijk aandachtspunt. Veel van hen worstelen met een lage gebruikersacceptatie ten aanzien van MFA binnen hun organisatie. Medewerkers zien dit vaak als een te omslachtig proces.

Veilig én snel inloggen
De SafeNet IDPrime FIDO Bio Smart Card maakt wachtwoordloze MFA mogelijk. Gebruikers kunnen hiermee op eenvoudige wijze inloggen en hun identiteit verifiëren op basis van biometrische gegevens. In plaats van gebruik te maken van een wachtwoord, is het door de sensor op de kaart mogelijk om toegang te krijgen met je vingerafdruk. De smartcard biedt ook ondersteuning voor contactloze inlogmogelijkheden. Zo kunnen gebruikers op elk apparaat dat near-field communication (NFC) ondersteunt, simpelweg inloggen door dit apparaat met de kaart aan te tikken. De kaart biedt zakelijke gebruikers diverse voordelen ten opzichte van traditionele wachtwoorden. Denk aan een sneller inlogproces, verbeterde beveiliging en meer gebruiksgemak.

Optimale privacy en gegevensbescherming
Het gebruik van deze smartcard verzekert gebruikers van zakelijke apparatuur van krachtige bescherming tegen phishing en pogingen tot het kapen van hun gebruikersaccounts. Biometrische gegevens worden veilig opgeslagen in de chip van de kaart en verlaten de smartcard nooit. Dit draagt bij aan optimale privacy en gegevensbescherming. De smartcard kan worden gebruikt in combinatie met alle digitale systemen die de FIDO2-standaard ondersteunen, waaronder Windows, Mac en Linux.

Thales is marktleider in biometrische oplossingen met een bewezen staat van verdienste op het gebied van contactloze biometrische betalingskaarten voor kritische sectoren. Met de toevoeging van de SafeNet IDPrime FIDO Bio Smart Card breidt Thales zijn aanbod van beveiligingssleutels met FIDO-ondersteuning uit, en biedt het zakelijke klanten nu ook toegang tot dezelfde veilige biometrische functionaliteit.

Danny de Vreeze, vice president Identity & Access Management Products bij Thales: “De menselijke factor is en blijft een belangrijk pijnpunt voor ondernemingen. De overstap naar de cloud en thuiswerken hebben het aanvalsoppervlak van veel bedrijven vergroot. Tegelijkertijd stuit de inzet van MFA vaak op weerstand binnen organisaties. Veel gebruikers vinden dit een omslachtig proces en kiezen ervoor om dit te omzeilen. De SafeNet IDPrime FIDO Bio Smart Card biedt een antwoord op dit probleem, in de vorm van een fysieke oplossing die niet alleen de beveiliging verbetert, maar ook een snelle en soepele gebruikservaring biedt. Dit product vormt een aanvulling op het uitgebreide aanbod van Thales wat betreft beveiligingssleutels en -oplossingen met FIDO-ondersteuning. Deze smartcard is het neusje van de zalm op het gebied van phishing-bestendige authenticatie.”

De Thales SafeNet IDPrime FIDO Bio Smart Card is per direct verkrijgbaar. Meer informatie is hier beschikbaar.