TikTok heeft de manier veranderd waarop mensen en bedrijven worden ontdekt en is uitgegroeid tot dé plek waar trends ontstaan en zich razendsnel verspreiden. Het platform helpt marketeers om hun publiek te bereiken, of het nu draait om grote culturele momenten of de meest specifieke interesses. Tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity zet TikTok dit jaar merken en creators in de spotlight die vooroplopen in het creëren van impact en het oppikken van trends.
Sofia Hernandez, Global Head of Business Marketing and Commercial Partnerships bij TikTok:“Van het veroorzaken van een komkommertekort tot het in de schijnwerpers zetten van een lokaal koffietentje: merken en creators op TikTok reageren niet alleen op cultuur, ze creëren het. Deze nieuwe golf van trendsetting en creativiteit staat centraal in wat wij het Only on TikTok-effect noemen. We willen meer merken aanmoedigen om lef te tonen en creatief te zijn, zodat ze echt impact maken, op de Voor jou-pagina en daarbuiten.”
TikTok viert creatieve uitblinkers (MVP’s) en creators tijdens Cannes Lions
Tijdens Cannes Lions presenteert TikTok de MVP’s van POV 2025: marketingprofessionals die uitblinken in het maken van inspirerende content, het zetten van trends en het stimuleren van engagement. Daarnaast nodigt TikTok meer dan 20 creators van over de hele wereld uit om het festival bij te wonen. Zij delen exclusieve behind-the-scenes content en nemen deel aan diverse panels, waaronder een sessie over de impact van TikTok op de voedingsindustrie met @keith_lee125 en @logagm. Meer informatie over de MVP’s van POV is te vinden op https://tiktokatcannes.com.
Nieuwe creatieve tools voor TikTok-campagnes
Creativiteit op TikTok is toegankelijker dan ooit, waardoor zowel grote merken als kleine bedrijven hun creatieve ideeën optimaal kunnen benutten. TikTok introduceert nieuwe updates voor Symphony, de reeks generatieve AI-tools die het maken van creatieve content makkelijker en sneller maken. Met Image-to-Videokomen statische beelden tot leven, waardoor je eenvoudig meerdere variaties van bestaande merkcontent kunt maken of een compleet productaanbod op een dynamische manier presenteert. Text-to-Video maakt het mogelijk om met slechts een korte tekstprompt direct een idee om te zetten in video. Zo kunnen adverteerders snel verschillende creatieve concepten ontwikkelen, testen en optimaliseren, of content op grote schaal personaliseren. Showcase Products zet producten centraal door ze te presenteren met digitale avatars, wat marketeers een nieuwe manier biedt om hun aanbod te laten opvallen in TikTok-first content.
Andy Yang, Global Head of Creative and Brand Products:“We betreden een nieuw tijdperk van creativiteit, waarin ideeën bewegen met de snelheid van cultuur en waarin AI de verbeelding niet vervangt, maar juist versnelt. Met TikTok Symphony krijgt een wereldwijde community van marketeers, merken en creators de mogelijkheid om verhalen te vertellen die resoneren, schaalbaar zijn en impact maken op TikTok. Door geavanceerde technologie te combineren met menselijke creativiteit, ontstaat er een nieuwe creatieve standaard: toegankelijker, flexibeler en inspirerender dan ooit tevoren.”
Samenwerking met Scope3 helpt adverteerders bij het meten en verminderen van CO2-uitstoot van campagnes
TikTok heeft onlangs een samenwerking aangekondigd met Scope3, een onafhankelijk platform voor het meten van CO2-uitstoot. Dankzij deze samenwerking kunnen adverteerders nu op een transparante manier de CO2-uitstoot van hun campagnes op TikTok in kaart brengen. Deze nieuwe stap helpt merken om hun milieubelasting te monitoren en ondersteunt bredere inspanningen om de CO2-uitstoot in de digitale keten te verminderen, een doel dat voor veel partners minstens zo belangrijk is als voor TikTok zelf.
Alleen op TikTok
TikTok is een platform waar cultuur, creativiteit en commercieel succes samenkomen. Wereldwijd zijn er 7,5 miljoen bedrijven actief, die samen meer dan 28 miljoen werknemers ondersteunen. Ook in Europa groeit het platform snel, met meer dan 175 miljoen actieve gebruikers. Het MKB op TikTok droeg in 2023 €629 miljoen bij aan de economie van Nederland en zorgde voor zo’n 6000 banen, zo blijkt uit het onafhankelijke rapport van Oxford Economics.
TikTok sluit Cannes Lions af met exclusief muziekevenement
TikTok organiseert tijdens het Cannes Lions Festival het intieme muziekevenement ‘In The Mix’ op Inkwell Beach. Headliner is superproducer Timbaland, met optredens van onder meer R&B-talent Ravyn Lenae en doorbraakartiest WizTheMc, wiens hit ‘Show Me Love’ dankzij TikTok wordt uitgeroepen tot dé zomerhit van het jaar. Met dit evenement onderstreept TikTok zijn rol als hét platform voor muziekontdekking en het verbinden van artiesten en fans wereldwijd.
Bezoek onze interactieve ruimte in het Carlton Hotel tijdens het Cannes Lions Festival – open voor publiek van maandag 16 juni tot en met vrijdag 20 juni.
Meer weten over de nieuwste updates van TikTok Symphony, waaronder samenwerkingen die de kracht van Symphony naar de tools van marketeers brengen? Lees dan de meest recente newsroom post.