Geplaatst door Symantec

Tips om veilig online te shoppen tijdens Black Friday van Norton

Utrecht, 20 november 2018 – Black Friday is een steeds groter wordend fenomeen in Nederland. De dag om de beste deals voor de laagste prijs te scoren wordt alleen maar populairder en veel online winkels hebben nu al aanbiedingen om de koopjesjagers te lokken.
Black Friday is daarom helaas ook een uitgelezen kans voor hackers om onoplettende online shoppers te scammen en te belazeren. Met de groei in shoppers zijn ook de hackers steeds actiever op Black Friday, daarom heeft Norton een aantal tips opgesteld en de populairste tactieken van hackers op een rijtje gezet, om ervoor te zorgen dat jij veilig en rustig uit je luie stoel de beste koopjes op de kop kan tikken.

Top Tips om veilig te blijven tijdens het online winkelen:
• Als het te mooi is om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo – We houden allemaal van koopjes en cybercriminelen weten dat. Zwicht niet voor een goedkoop prijskaartje, want gratis items of items met een fikse korting kunnen toch leiden tot hoge kosten. Als je de nieuwste designerschoenen hebt gevonden voor een tiende van de prijs, dan zijn ze waarschijnlijk niet echt – hoe leuk ze ook zijn voor het kerstfeest op kantoor. Cybercriminelen zijn experts in het maken van websites en zorgen ervoor dat deze identiek zijn aan je favoriete websites. Winkel daarom alleen bij gerenommeerde webshops en vermijd zo dat jouw creditcard wordt gescamd.
• Pas op voor neppe websitelinks – Probeer geen tijd te besparen door in een e-mail op links te klikken die je naar je favoriete webshop lijken te sturen. Typ in plaats daarvan het adres van de winkel direct in je browser.
• Wees slim met wachtwoorden – Gebruik een complex wachtwoord voor elk onlineaccount dat je hebt en werk deze wachtwoorden regelmatig bij. Sterke wachtwoorden gebruiken een combinatie van cijfers, symbolen en letters in hoofdletters en kleine letters, zoals “Ru1)oLp1-1”.
• Organiseer het online winkelen – Creëer een e-mailaccount specifiek voor online winkelen. Geef zo weinig mogelijk informatie om het account op te zetten en gebruik deze niet voor andere zaken zoals online bankieren, zakelijke correspondentie of familiezaken.
• Bescherm bankgegevens – Let altijd op het ‘hangslotje’ onderaan het browservenster als je online betaalt. Dit symbool geeft aan dat de website die je bezoekt versleuteld is en zo kunnen cybercriminelen je persoonlijke gegevens niet vastleggen. Laat een website ook nooit je creditcardgegevens ‘onthouden’, maar typ ze altijd opnieuw in als je er opnieuw wilt winkelen.
• Online betalingen – Ook al is het nu misschien het seizoen van de “goodwill”, vermijd toch het gebruik van openbare of gedeelde computers of zelfs een draadloos netwerk om online te betalen. Hackers kunnen je accountgegevens eenvoudig vastleggen, inloggegevens opvragen en jouw geld stelen. Gebruik een aparte creditcard met een kleinere kredietlimiet voor online aankopen, zoals een pinpas.
• Is jouw internetbeveiligingssoftware up-to-date? – Voeg een beveiligingssoftware-update toe aan je Black Friday wishlist. Cybercriminelen zijn geraffineerder dan ooit tevoren en ze zullen op elke sociale trend springen om malware te verspreiden en je persoonlijke gegevens te stelen.
• Controleer afschriften – Controleer zo vaak mogelijk je creditcardafschriften om op onverwachte transacties te letten.

Top Black Friday scams:
• Klik en ontvang – Pas op voor e-mails die beweren dat je net een pakket hebt ontvangen dat je niet verwacht van het postkantoor of van een bekende verzendingsleverancier, vooral als je niet direct een bestelling hebt gedaan. Wees op je hoede voor berichten waarin je wordt gevraagd een formulier in te vullen of persoonlijke informatie te verstrekken.
• Aanbod Alert – Kijk uit voor “too-good-to-be-true” aanbiedingen die je naar een malafide website leiden en waar om je creditcardgegevens en andere persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Veel van deze nepaanbiedingen zullen je proberen te lokken met beloften om gratis geschenken te winnen. Als je nog nooit van het bedrijf hebt gehoord, of als het logo van het bekende bedrijf er op de een of andere manier anders uitziet, verlaat dan direct de website. Ook kun je e-mails of teksten ontvangen over hele gewilde of moeilijk te krijgen cadeaus die je naar frauduleuze websites zullen leiden. Deze scams kunnen ook op sociale netwerksites zoals Facebook.
• Tekst phishing – Sommige oplichters sturen teksten, doen alsof ze mensen waarschuwen voor verdachte activiteiten op hun financiële rekening en vragen hen om een nepnummer te bellen – waar ze gevraagd worden om gevoelige informatie te delen. Als je een dergelijk bericht ontvangt, neem dan rechtstreeks contact op met je bank in plaats van gebruik te maken van het nummer dat in de tekst staat. Zo weet je dat je echt met jouw bank of creditcardmaatschappij praat en niet met een oplichter. Houd ook een oogje in het zeil voor “vishing”. Het is net als phishing, maar gebeurt via de telefoon. Als ongevraagde bellers contact met je opnemen, vraag dan altijd waar ze vandaan komen, hang dan op en bel het werkelijke telefoonnummer van die instelling dat op de website staat.
• Valse terugbetalingen – Als je veel online winkelt, kijk dan uit voor spam phishing e-mails met valse terugbetalingen. Het kan er uitzien alsof het van een legitieme winkelier komt en iets zeggen als “verkeerde transactie” of “klik voor terugbetaling”. De daders willen dan dat je doorklikt, gegevens achterlaat of jouw apparaat openstelt voor malware.
• Nep-websites – Nagemaakte webshops kunnen moeilijk te onderscheiden zijn van de echte webshops en legitieme sites kunnen zelfs gekaapt worden. Deze nep-sites gaan er vaak vanuit dat shoppers de echte webadressen van populaire websites verkeerd typen of klikken op berichten van nep-leveranciers met een vergelijkbaar adres. Kortom, doe rustig aan en controleer wat je hebt getypt of aangeklikt. Anders kun je schadelijk materiaal openen of je apparaat infecteren met malware.

– Einde –
Over Symantec
Symantec Corporation (NASDAQ: SYMC) is de wereldwijde leider op het gebied van cyberbeveiliging en helpt bedrijven, overheden en particulieren hun belangrijkste gegevens op alle gebieden te beveiligen. Overal ter wereld verwachten organisaties dat Symantec met strategische en geïntegreerde oplossingen komt, om geavanceerde aanvallen tegen endpoints, cloud en infrastructuur tegen te houden. Daarnaast zijn meer dan 50 miljoen mensen en families afhankelijk van Symantec’s Norton producten voor de bescherming thuis en van al hun apparaten. Symantec beheert één van ’s werelds grootste cyberintelligentienetwerken om bescherming te bieden tegen de meest geavanceerde bedreigingen. Meer informatie is te vinden op www.symantec.com, of volg Symantec op Facebook, Twitter en Linkedin.