Industry Wire

Geplaatst door T-Mobile

T-Mobile presenteert haar maatschappelijke impact rapport 2020

Den Haag, 29 april 2021 – Vandaag presenteert T-Mobile Nederland haar Connect to Change plan waarin de sociaal maatschappelijke initiatieven van de telecomprovider van afgelopen jaar samenkomen. Van activiteiten die bijdragen aan een klimaatvriendelijke samenleving, de inzet van technologie om zorg en onderwijs te innoveren tot aan het bestrijden van eenzaamheid en sociale isolatie. T-Mobile zet zich in om bij te dragen aan een samenleving die leefbaarder en inclusiever is voor iedereen. 

De zakelijke missie van T-Mobile is in feite een sociale missie: We stoppen niet tot iedereen verbonden is. Iedereen verdient toegang tot wat de digitaliserende wereld te bieden heeft, vindt T-Mobile. De telecomprovider zet zich in om iedereen te betrekken en wil niemand achterlaten. Deze missie is de leidraad voor T-Mobile, elke dag weer. Dat gaat veel verder dan zorgen voor een stabiele en supersnelle verbinding via haar diensten. De telecomprovider zet haar kennis en expertise in om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij en iedereen te laten profiteren van de digitaliserende samenleving. T-Mobile gaat voor verbinding met impact. En stopt niet tot iedereen verbonden is.

Søren Abildgaard, CEO van T-Mobile Nederland: “Als challenger hebben we het verschil gemaakt in de telecomsector. Met diezelfde mentaliteit zetten we ons in voor de maatschappij. Dat zien we als onze plicht. Onze rol in de Nederlandse samenleving is cruciaal, dat heeft de pandemie nog meer benadrukt. De passie van Team Magenta zetten we met trots in om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ook de directieleden, die als ambassadeur verbonden zijn aan een of meerdere programma’s binnen Connect to Change. Samen gaan we ervoor zorgen dat iedereen verbonden is. En we stoppen niet tot we dat bereikt hebben.”

Connect to Change

De maatschappelijke ambities van T-Mobile komen samen in het plan Connect to Change. De telecomprovider legt daarin de focus op vier programma’s: Duurzaamheid, Innovatie voor de Maatschappij, Digitale Inclusie en Diversiteit & Inclusie.

Duurzaamheid

T-Mobile neemt haar verantwoordelijkheid om zo milieuvriendelijk en circulair mogelijk te werken. De telecomprovider draagt bij aan de overgang naar een circulaire economie, een van de grootste uitdagingen van deze tijd. T-Mobile is zich bewust van de impact van haar eigen bedrijfsvoering op klimaat en milieu. Meer dan 2% van de wereldwijde CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door ICT, telecommunicatie en datacenters. Daarom is de energie-efficiëntie van het eigen netwerk en de waardeketen het belangrijkste speerpunt binnen het duurzaamheidsbeleid van de telecomprovider.

Een greep uit de resultaten in 2020:

  • T-Mobile gebruikt al jaren 100% groene stroom. Door het Tele2-netwerk na de fusie uit te faseren, heeft T-Mobile ook nog eens 36 ton aan CO2-uitstoot bespaard. Dat staat gelijk aan de uitstoot van ongeveer 19.000 huishoudens.
  • In 2020 introduceerde T-Mobile bedrijfskleding die gemaakt is van 100% biologisch GOTS-gecertificeerd katoen. Met de eerste bestelling van 1.100 polo’s werd de uitstoot van 440 kg CO2 voorkomen en 1,5 miljoen liter water bespaard.

Innovatie voor de Maatschappij

T-Mobile verbindt niet alleen miljoenen Nederlanders dagelijks via haar netwerk, maar zet haar netwerk en technologische expertise ook in ten goede van de maatschappij. Door samen te werken met sociale ondernemers faciliteert de telecomprovider innovaties die het welzijn van mensen verbeteren en waarde toevoegen aan gezondheidszorg, onderwijs en slimme steden.

Zo is T-Mobile in 2020 een pilot gestart met Virtual Reality (VR) pionier HorusVR. Samen met kennisinstellingen en zorgaanbieders zetten de organisaties VR in voor innovaties in zorg en onderwijs. Zoals VRiendje, een VR-oplossing die mensen op afstand in contact brengt met de buitenwereld. In de pilot wordt VRiendje om de tien weken bij een ander zorgcentrum ingezet. De organisaties onderzoeken onder meer hoe VRiendje bij kan dragen aan sneller herstel van kinderen die langdurig in het ziekenhuis verblijven en aan het verminderen van eenzaamheid onder ouderen. T-Mobile helpt met technische ondersteuning met als belangrijkste doel om VRiendje robuuster en slimmer te maken.

Digitale Inclusie

De maatschappij digitaliseert in hoog tempo, maar tegelijkertijd zijn er minstens 2,5 miljoen mensen in Nederland die geen toegang hebben tot of moeite hebben met het gebruik van digitale apparaten. T-Mobile vindt dat iedereen toegang verdient tot wat de digitale wereld te bieden heeft. En streeft ernaar technologie en digitale middelen optimaal in te zetten voor een inclusieve samenleving.

In 2020 hielp T-Mobile mensen tijdens de eerste lockdown door de coronacrisis met elkaar in contact te blijven.  De telecomprovider zag dat vooral onderwijs- en zorginstellingen hulp konden gebruiken. Door gratis PrePaid simkaarten met 50GB data weg te geven aan onderwijsinstellingen, stelde T-Mobile kinderen die thuis geen internettoegang hadden toch in staat online hun lessen te volgen. Ook doneerde de telecomprovider simkaarten aan zorginstellingen, bedoeld voor (geïsoleerde) patiënten om in contact te blijven met hun naasten. In totaal doneerde T-Mobile 25.000 simkaarten.

Diversiteit & Inclusie

T-Mobile gelooft dat verschillende achtergronden en standpunten het bedrijf sterker maken. De telecomprovider doet er alles aan om een diverse en inclusieve werkgever te zijn, waar iedereen gelijk is. Er wordt extra aandacht besteed aan gelijke kansen voor vrouwen, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, mensen met verschillende seksuele geaardheden, mensen met een niet-westerse culturele achtergrond en de verschillende generaties die bij de organisatie werken.

Een greep uit de resultaten in 2020:

  • In 2020 is T-Mobile gestart met het interne Diversiteit & Inclusie programma, onderwerpen die altijd al een belangrijke rol speelden bij de manier van werken van de organisatie. Om meer specifiek te investeren in diversiteit en inclusie, heeft T-Mobile een team van ambassadeurs en een speciaal projectteam opgericht. Zij bewaken en realiseren de ambities, coachen managers en zijn sparringpartner voor het recruitmentteam.
  • Ook zijn er vier verschillende ‘Employee Resource Groups’ opgericht die de stand van zaken rondom gender, seksualiteit, etnisch erfgoed en handicap bespreken. Aan de hand daarvan worden speerpunten voor de verdere uitrol van het Diversiteit & Inclusie programma bepaald.

‘Business as usual’

Pieter de Klein, Directeur Bedrijfsstrategie en Transformatie: “Bij T-Mobile Nederland is CSR ‘business as usual’. We geloven dat we met onze mensen, producten, services en merken relevante impact kunnen maken op de samenleving en dat hebben we ook laten zien. CSR is volledig geïntegreerd in onze manier van werken.”

Ben je benieuwd naar de andere resultaten van Connect to Change? En naar de belangrijkste doelen en ambities voor 2021? Lees hier meer.

Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s)

T-Mobile rapporteert in lijn met de Transparantiebenchmark en de standaarden van het Global Reporting Initiative, gericht op duurzaamheid. Met Connect to Change draagt T-Mobile bij aan het behalen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). De Verenigde Naties heeft deze 17 doelen in 2015 geformuleerd om te zorgen voor een betere wereld. De SDG’s zijn leidend geweest voor T-Mobile in het opstellen van het programma voor duurzame ontwikkeling. Connect to Change heeft de grootste impact op:

  1. Goede gezondheid en welzijn (SDG 3)
  2. Kwaliteitsonderwijs (SDG 4)
  3. Gendergelijkheid (SDG 5)
  4. Industrie, innovatie en infrastructuur (SDG 9)
  5. Ongelijkheid verminderen (SDG 10)
  6. Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11)
  7. Verantwoorde consumptie en productie (SDG 12)
  8. Klimaatactie (SDG 13)

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht