Geplaatst door Main Capital Partners

Toonaangevende leverancier van spoorweg ERP-software RailCube vindt strategische partner in Main Capital Partners

7 juni 2023, Rotterdam- RailCube, leverancier van innovatieve softwareoplossingen voor spoorwegondernemingen, kondigt een meerderheidsinvestering aan door strategische software-investeerder Main Capital Partners (“Main”). De samenwerking met Main is een belangrijke stap in de ontwikkeling van RailCube, dat zijn positie als dé ERP-partner voor spoorwegondernemingen verder wil versterken. Door te blijven focussen op innovatie en productontwikkeling zullen RailCube en Main gezamenlijk streven naar een verdere verbetering van het productaanbod voor een internationaal klantenbestand.

RailCube, opgericht in 2011, is een toonaangevende ERP-softwareleverancier voor de spoorwegmarkt. RailCube biedt een breed scala aan oplossingen voor spoorwegondernemingen binnen één applicatie, waaronder modules voor het managen van de operatie en veiligheid, personeel & HR, financiën en Business Intelligence. Door middel van een ERP-oplossing voor planners en kantoormedewerkers en een mobiele applicatie voor machinisten – ontwikkeld onder leiding van CPO Ernstjan Aalbersberg – biedt RailCube een uitgebreide suite die spoorwegondernemingen helpt kernprocessen in alle domeinen van het bedrijf te automatiseren.

In de loop der jaren is RailCube een internationaal georiënteerde organisatie geworden, die vandaag de dag een trouwe klantenkring van meer dan 85 spoorwegondernemingen in 20 Europese landen en Australië bedient. Als gevolg daarvan kan de oplossing van RailCube lokale en multinationale spoorwegondernemingen zoals LTE Group (Oostenrijk), Deutsche Bahn Cargo, Pacific National (Australië), Hector Rail (Zweden) en Rail Cargo Oostenrijk ondersteunen in hun connectiviteitsbehoeften met industriesystemen, platformen en regionale infrastructuurbeheerders op Europese markten.

“We zijn erg enthousiast om deze belangrijke volgende stap in de groei van RailCube aan te kondigen”, zegt RailCube’s Dennis Hendriksen. “De investering van Main vertegenwoordigt een cruciale stap, welke RailCube in staat stelt uit te breiden naar nieuwe continenten, terwijl we focus behouden op gecontroleerde en duurzame groei. We zijn zeer toegewijd om onze klanten te ondersteunen in de optimalisatie van hun operatie en safety management, en kijken ernaar uit om de kwaliteit van onze dienstverlening verder te verbeteren voor zowel bestaande als nieuwe klanten in samenwerking met Main.”

Sjoerd Aarts, Partner bij Main en Voorzitter van de Raad van Commissarissen bij RailCube: “Wij beschouwen RailCube als een toonaangevende innovator in de spoorwegindustrie met een sterke marktpositie in de Europese markt. We zien veel potentie voor verdere marktexpansie, binnen Europa en daarbuiten. We streven ernaar om RailCube’s waardepropositie voor klanten en partners in de komende jaren verder te verbeteren, door een combinatie van autonome groei en selectieve strategische buy-&-build mogelijkheden. We zijn erg enthousiast over de toekomst van RailCube en kijken uit naar een succesvolle samenwerking met Ernstjan, Dennis en de hele RailCube-organisatie.”

Over RailCube

RailCube is de toonaangevende ERP-oplossing voor spoorwegondernemingen die op zoek zijn naar betrouwbaar operationeel beheer en de hoogste veiligheidsnormen. RailCube is meertalig, multireferentieel en is aangesloten op de interoperabiliteitsnormen voor gegevensuitwisseling tussen internationale systemen die de industrienorm UIC volgen. Het belangrijkste is dat de oplossing past in het “ecosysteem” van de spoorwegen door verbinding te maken met bestaande operationele systemen en systemen van derden. RailCube’s team van 45 professionals verspreid over Europa en Australië stelt haar gebruikers in staat om (menselijke) resources efficiënt in te zetten en tegelijkertijd te voldoen aan lokale en internationale veiligheids- en kwaliteitsnormen.

Main Capital Partners

Main Capital Partners is een toonaangevende software-investeerder in de Benelux, DACH, Scandinavië en Noord-Amerika. Main heeft 20 jaar ervaring in het versterken van software bedrijven en werkt nauw samen met de management teams in haar portfolio als een strategische partner, om duurzame groei en grotere uitmuntende software groepen te realiseren. Main heeft 60 medewerkers en kantoren in Den Haag, Stockholm, Düsseldorf, Antwerpen en een gelieerd kantoor in Boston. Main heeft meer dan 2,2 miljard euro aan vermogen onder beheer en heeft momenteel een actieve portefeuille van meer dan 40 softwaregroepen. Samen zorgen deze bedrijven voor ongeveer 9.000 banen.