Industry Wire

Geplaatst door Total Design

Total Design onthult nieuwe positionering en merkidentiteit voor Nationale Opera & Ballet

Amsterdam, 27 maart 2024 – Nationale Opera & Ballet kondigt met trots de lancering aan van haar nieuwe identiteit, die gepresenteerd wordt met de onthulling van de seizoensbrochure 2024 – 2025.

 

Achtergrond

Het ontwikkelen van een nieuwe identiteit voor Nationale Opera & Ballet is een buitengewone uitdaging. Een merk dat draait om esthetiek en expressie in al zijn facetten. Maar hoe breng je dat over en leg je dat vast in een identiteit?

De aanleiding voor deze rebranding is het invoelbaar maken van de missie van Nationale Opera & Ballet: ‘we willen het leven van zoveel mogelijk mensen verrijken met opera en ballet’, voor zowel het huidige publiek als nieuwe doelgroepen. De nieuwe identiteit moest Nationale Opera & Ballet als één geheel positioneren en de middelen bieden om voornamelijk digitaal te kunnen werken. Het doel was om open en uitnodigend te zijn en ruimte te bieden aan de veelzijdigheid van het huis. Een expressieve en toegankelijke identiteit om zo veel mogelijk mensen te bereiken met de schoonheid van opera en ballet.

Het merk was versnipperd geraakt door verschillende labels en initiatieven om diverse doelgroepen te bereiken. Daarbij waren De Nationale Opera en Het Nationale Ballet wel visueel verenigd onder één n oemer, maar functioneerden ze nog steeds als twee aparte merken. We hadden dus eigenlijk te maken met drie merken. Het Nationale Opera & Ballet merk, De Nationale Opera en Het Nationale Ballet. Er moest eenheid en structuur worden gebracht in deze verscheidenheid.

Strategisch Uitgangspunt

“Het begon met een grondige verkenning van de materie, waarbij we diep ingingen op de inhoud om tot de essentie te komen. NO&B heeft een prachtige missie, maar wat betekent Nationale Opera & Ballet voor de ontvanger? NO&B ontbrak een leidende merkbelofte. Daarom hebben we interne workshops gehouden over de merkbelofte met alle betrokkenen,” aldus Henriette Verkerk, Head of Branding bij Total Design.

Uit deze workshops kwam de merkbelofte ‘Verenigd in iets groters dan jezelf’ voort. Opera en ballet behoren tot de oudste kunstvormen. Ze zijn de live-uitdrukking van menselijke emoties en ervaringen. Ze spreken de taal van de ziel. Een taal waarin we ons verbonden voelen en deel worden van iets groters dan onszelf. De verbinding tussen makers, artiesten, orkest en publiek is uitzonderlijk. Het is een diepere ervaring die het alledaagse overstijgt.

Vanuit deze merkbelofte heeft Total Design de nieuwe merkarchitectuur en identiteit ontwikkeld.

Resultaat

Van drie merken naar één merk met één identiteit. Total Design legt uit dat ze één sterk merk hebben gecreëerd met een geheel eigen identiteit. De vormgeving is gebaseerd op de merkbelofte en beeldt een opwaartse en overstijgende beweging uit, waarbij de kunst van het weglaten centraal staat. Zo ontstaat er een choreografie van typografie, beeld en vlakverdeling. Een prachtige compositie die de ontvanger betovert.

Kate Harriman, hoofd marketing van Nationale Opera & Ballet, zegt: “Het startpunt van de visuele identiteit is een leidende merkbelofte die uitgaat van wat opera en ballet doen met de ontvanger. Dat gevoel hebben we geformuleerd als: ‘Verenigd in iets groters dan jezelf’. Ons publiek stapt bij Nationale Opera & Ballet in een totaal andere wereld die het alledaagse overstijgt. De verbinding tussen makers, artiesten, orkest en publiek is uitzonderlijk. Opera en ballet spreken de taal van de ziel. Een taal waarin we ons verbonden voelen. De emotie die het publiek in de zaal ervaart is wat we met de nieuwe identiteit uitdragen.”

Choreografie met typografie, waardoor tekst verbeeldingskracht krijgt. Door de opmaak en vlakverdeling ontstaat er een compositie die niet alleen de inhoud overbrengt, maar ook de emotie weet te raken. De plaatsing, grootte en dikte van de typografie visualiseren de emoties, met of zonder ondersteunend beeldmateriaal.

Motion Design benadrukt de opwaartse beweging, het gevoel onderdeel te zijn van iets groters dan jezelf. De bewegingen van het logo, de teksten en de vormentaal bieden het merk bewegingsvrijheid. Een flexibel grid biedt het podium voor de perfecte uitvoering en zorgt voor consistentie.

Het logo is teruggebracht tot de essentie. De keuze voor alleen het woordmerk maakt het logo open en toegankelijk. Omdat het logo rechts is uitgelijnd, lees je van boven naar beneden altijd NO&B. Daarmee gaat de aandacht naar de twee kunstvormen: opera en ballet. De perfectie ligt in de eenvoud. Samen met het opwaartse motion design versterkt dit de merkbelofte.

Digital First

Communicatie en kaartverkoop van Nationale Opera & Ballet vinden grotendeels digitaal plaats. Dit is vanaf het begin in het ontwerp meegenomen, en ook het UX-design is geëvalueerd en verbeterd.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht