TV bevordert naamsbekendheid en vertrouwen in e-commercebedrijven

AMSTERDAM, 18 mei 2016. Recent onderzoek van het betaalplatform PYMNTS wijst uit dat vertrouwen in een website de belangrijkste factor is voor consumenten om online aankopen te doen. Vertrouwen wint het van factoren als prijs en bezorging. Eenzelfde uitkomst zag Branddeli onlangs in een onderzoek naar het boekgedrag op vakantiesites. Hieruit bleek dat 66% van de Nederlanders bij het online boeken van een vakantie liever kiest voor een boekingssite met voldoende naamsbekendheid. Het meeste vertrouwen hebben de vakantiegangers in boekingssites die zij kennen via vrienden en familie, beoordelingssites en TV-reclame.
TV-reclame is voor de e-commercebranche het belangrijkste kanaal om vertrouwen, geloofwaardigheid en naamsbekendheid op te bouwen. Volgens de laatste cijfers van Thuiswinkel.org zijn in Nederland het afgelopen jaar ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaalbedrag van € 16 miljard. Dat is een stijging van zo’n 16% ten opzichte van het jaar ervoor en wordt vooral veroorzaakt door sectoren als food, speelgoed en fashion.
Orderbedrag constant, aantal orders verdubbeld
Het aantal orders en de omzet zijn sinds 2011 bijna verdubbeld. Het gemiddelde orderbedrag daarentegen is redelijk constant gebleven rond de € 111 miljoen. Het aantal mensen dat online aankopen doet, is in de afgelopen vijf jaar gegroeid van 10 naar € 11 miljoen. De toename van het aantal orders bij een groter wordende groep online shoppers is de voornaamste verklaring voor deze omzetgroei in de e-commercebranche.
Mediabudgetten groeien fors, TV groeit met 70%
Om tot een groei van de omzet en het aantal orders te komen wordt door de e-commercebranche stevig geadverteerd. Volgens cijfers van Nielsen stegen de bruto mediabudgetten van de branche in de periode 2011 tot en met 2015 van ruim € 304 miljoen naar € 330 miljoen. Opgemerkt moet worden dat mediabestedingen op online media beperkt geregistreerd worden door Nielsen (alleen display op desktop). Opvallende groeiers en nieuwkomers op zowel de totale markt als op TV zijn de maaltijdboxen, touroperators, vergelijkingssites en telecomwebshops.
Webshop warenhuizen grootste bruto mediabudget
De productgroep binnen de e-commercebranche met het grootste bruto mediabudget is webshop warenhuizen. Bekende webwinkels als Bol.com, Wehkamp, Zalando en Coolblue nemen het merendeel van de bestedingen voor hun rekening. TV-reclame heeft binnen webshop warenhuizen een budgetaandeel van 65% en is daarmee veruit het grootste mediumtype. Waar de totale media-uitgaven met 9% groeide in de afgelopen vier jaar deed TV hier nog een stevige schep bovenop. E-commercebedrijven lieten de afgelopen vier jaar hun TV-uitgaven groeien met maar liefst 70%. Hierdoor groeide het aandeel van TV in de totale mediabestedingen van 32% naar 50% in dezelfde periode.
In 2015 was TV goed voor 50% van het totale e-commercebudget. Na TV volgen Dagbladen en Direct Mail op afstand met respectievelijk € 62 en € 28 miljoen euro wat goed is voor 19% en 9% van het budget. Radio, vaak genoemd als traffic generator, realiseert 9% van het e-commercebudget.
Maaltijdboxen nieuw in de e-commercefamilie
Binnen de e-commercefamilie zijn de maaltijdboxen nieuw. Vooral het merk HelloFresh timmert aan de weg. Grocery Delivery Services gaven bijna € 10 miljoen uit aan advertising in 2015. Hiervan ging 75% naar TV. In 2014 bedroeg het HelloFresh-budget nog ‘slechts’ € 2 miljoen. De Duivendrechtse leverancier van maaltijdboxen staat in de top 10 van grootste e-commerceadverteerders in 2015. Nummer 1 en grootste e-commerceadverteerder is Bol.com.
De analyse is samengesteld door Nielsen (Berry Punt) en SPOT (Peter Wiegman). Op de website van SPOT is het volledige artikel te lezen.
Over SPOT
SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. In SPOT participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX International Channels, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, VIACOM International Media Network Benelux, NBCU, Liberty Global Content Netherlands BV en A&E Networks.
Over Nielsen
Nielsen is een mondiaal bedrijf dat inzicht biedt in het kijk- en koopgedrag van consumenten. Het levert kijk- en luistermeetdiensten aan media en adverteerders en biedt fabrikanten en retailers van verpakte consumentengoederen een mondiale blik op retailperformancemeting. Door informatie van beide segmenten te integreren met andere gegevensbronnen voorziet Nielsen haar klanten van metingen en analyses die helpen de performance van bedrijven te verbeteren. Nielsen is actief in meer dan 100 landen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.