Geplaatst door Telecompaper

Tv-aansluitingen dalen naar 7,46 miljoen,T-Mobile/Tele2 op twee na grootste

Houten, The Netherlands, 12 December 2018 – Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in het derde kwartaal van 2018 gedaald naar 7,46 miljoen. Het marktaandeel van het nieuwe fusiebedrijf T-Mobile/Tele2 bedraagt 4,8 procent, waarmee het een minimale voorsprong heeft op Canal Digitaal en op Delta/Caiway. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. De omzet uit televisiediensten groeide daarentegen naar EUR 472 miljoen in Q3 2018.

Ondanks een daling van 0,1 procentpunt in het derde kwartaal is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 55,7 procent van de aansluitingen. DSL (koper) volgt als nummer twee met 21,3 procent aandeel en glasvezel is nummer drie met 15,9 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het derde kwartaal, waarbij satelliet groter is dan Digitenne.

Omzet groeit nog wel, krimp verwacht vanaf 2020

De omzet* uit tv-diensten groeide met EUR 6 miljoen in Q3 2018 naar EUR 472 miljoen. Voor heel 2018 verwacht Telecompaper dat de omzet met 1,7 procent gaat groeien naar EUR 1,87 miljard, waarbij de prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, en Ziggo voor extra groei zorgden in Q3 2018, die doorzet in het vierde kwartaal.

Verder in de toekomst is de verwachting dat de tv omzet vanaf 2020 zal gaan dalen. Hierdoor komt de verwachte gemiddelde groei uit op 0,2 procent in de jaren tot en met 2022.

Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 0,5 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta zijn begonnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,6 procent per jaar in tv-aansluitingen.

T-Mobile/Tele2 gaat Canal Digitaal en Delta/Caiw nipt voorbij

T-Mobile en Tele2, die goedkeuring hebben verkregen voor hun fusie, hebben een gezamenlijk marktaandeel van 4,8 procent van de digitale tv-markt, 0,2 procent meer dan het gezamenlijk aandeel van Delta en Caiway, alsook van Canal Digitaal.

Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen met 52,2 procent marktaandeel, na een daling van 0,2 procentpunten sinds Q3 2017. Nummer twee is KPN met 31,7 procent, stabiel vergeleken met Q2 2018 en ook met Q3 2017.