Geplaatst door Uber

Uber zet zich in voor verduurzaming van de stad Amsterdam

Amsterdam, 4 september 2017 – Uber zet een belangrijke stap naar verdere verduurzaming van Amsterdam. Samen met LeasePlan, Nissan en Nuon start het technologiebedrijf een pilot met elektrische auto’s in Amsterdam. De eerste dertig Nissan Leafs gaan vanaf begin oktober rijden via uberX. Het streven is om aan het einde van 2018 meer dan 200 elektrische auto’s op de weg te hebben via de Uber app.

Over de pilot

De pilot is in eerste instantie gericht op chauffeurs die in Amsterdam rijden via de Uber-app en die in de buurt van bestaande laadpalen wonen. Om kostenefficiënt en comfortabel met een elektrische auto via de Uber app te rijden, zijn goede laadvoorzieningen nodig, zoals een laadpaal dicht bij huis en snelladers langs de weg in Amsterdam. Uber start met de pilot om te ervaren of het huidige bereik van elektrische auto’s en de, nog beperkte, snellaad voorzieningen de efficiëntie van vervoer via de Uber app kunnen garanderen. Doordat chauffeurs die rijden met de Uber app relatief weinig en kort stilstaan tussen ritten, hebben zij namelijk weinig tijd om tussendoor de auto op te laden.

De huidige Nissan Leafs hebben een bereik van ongeveer 180 kilometer en chauffeurs die rijden met de Uber app kunnen de auto (inclusief BoordComputerTaxi en blauwe kentekenplaten) tegen aantrekkelijke voorwaarden van LeasePlan leasen. Bovendien krijgen chauffeurs die zich aanmelden een Fastned Laadtegoed bij de auto van 1.000 euro. Nuon gaat daarnaast de chauffeurs helpen bij het vinden van laadpalen bij hun in de buurt. Vanaf begin oktober gaan de eerste 30 elektrische auto’s en chauffeurs uit de pilot de weg op gaan.

Niek van Leeuwen, General Manager Uber Benelux, is verheugd met de pilot: “We staan volledig achter de transitie naar duurzaam rijden en willen graag een bijdrage leveren aan een groener Amsterdam. Er wordt door chauffeurs die rijden met de Uber app al veel hybride gereden, maar de interesse in volledig elektrische auto’s neemt steeds verder toe. We zijn dan ook erg blij met deze samenwerking zodat we chauffeurs actief kunnen helpen bij de transitie naar elektrisch rijden.”

uberX

De elektrische auto’s worden gebruikt voor uberX. Een uberX-rit is gemiddeld 50% goedkoper dan een rit met een reguliere taxi en wordt via de Uber app aangeboden door professionele zelfstandige chauffeurs.

Ondersteunde quotes

Voor Erik Henstra, Managing Director LeasePlan Nederland NV sluit de pilot goed aan op de initiatieven die LeasePlan wereldwijd uitrolt op het gebied van duurzaamheid en slimme mobiliteit: “Uber en Nissan zijn voor LeasePlan waardevolle partners met wie we samen ons streven naar verdere verduurzaming van mobiliteit onder meer vormgeven.”

Koen Maes, Managing Director van Nissan Benelux: “Met dit project zetten we een belangrijke stap om autoverkeer in Amsterdam duurzamer en slimmer te maken. De volledig elektrische LEAF rijdt dankzij groene stroom emissievrij. Daarmee dragen we direct bij aan de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad en aan een lagere CO2-emissie per gereden kilometer. Samen met de Uber-formule resulteert dit in duurzame mobiliteit op maat.”

Joris Hupperets, directeur Emobility Nuon: ”Dit is een mooie manier om zichtbaar te maken hoe we als verschillende partijen kunnen samenwerken om een stad op weg te helpen naar verdere verduurzaming. Nuon heeft het meest gebruikte openbare laadnetwerk in Nederland en wij zijn blij dat we daarmee dit soort initiatieven mogelijk maken.”