Geplaatst door UHasselt

UHasselt-studenten winnen ICT- ondernemersaward én reis naar Silicon Valley!

Amigrow, een app die jongeren bijstaat wanneer ze gepest worden, heeft de best entrepreneurial ICT & Digital Young Graduate 2018 award gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door ICT-recruitmentbedrijf Amon en brengt de bedenkers achter Amigrow, drie UHasselt-studenten en één studente van PXL, tot in Silicon Valley! “Dit is een unieke kans voor ons project, hier kunnen we echt ons netwerk uitbreiden én heel wat kennis opdoen”, zegt een heel gelukkige Nadia Burke (UHasselt).

Amigrow is een online-applicatie waarbij een virtuele buddy pestgedrag en misbruik detecteert. Amigrow creëert via een platform een veilige ruimte waarbinnen kinderen hun gevoelens kunnen uiten. Als er problemen vastgesteld worden, verwijst de app door naar experten. “Op dit moment werken we aan een prototype”, legt studente Handelsingenieur Nadia Burke uit.

Maar eerst wacht de vier studenten, die een begeleidingstraject volgden via Student Startup, nog een mooie reis naar Silicon Valley. “In het voorjaar van 2019 trekken we met een team van Amon naar Californië. De prijs die we wonnen zorgt ervoor dat we in Silicon Valley voor 10.000 euro aan consultancy- en netwerkbegeleiding krijgen”, zegt Nadia. “Dit gaat een ongelooflijke ervaring worden, we zijn er zeker van dat we heel interessante mensen gaan ontmoeten.”

Nederlandstalige chatbot

Het team van Amigrow hoopt in Silicon Valley vooral contacten te kunnen leggen met bedrijven die chatbots ontwikkelen. “De markt van Nederlandstalige chatbots is heel erg klein”, verduidelijkt Nadia. “We zijn dus nog op zoek naar heel wat know-how en die gaan we daar zeker vinden. Er is heel wat kennis, ook rond het gebruik van artificiële intelligentie in chatbots, en die kennis kunnen we zeker gaan gebruiken om Amigrow uit te bouwen.”

Het avontuur van deze vier studenten startte in februari dit jaar toen ze door StudentStartUP aangemoedigd werden om deel te nemen aan de Innovation Station-wedstrijd van Pitch Please (een EFRO-project van Stad Hasselt, UHasselt en PXL).  Een internationaal team van studenten: Nadia Burke (UHasselt Handelsingenieur, Zuid-Afrika), Mathys Awouters (UHasselt Toegepaste Economische Wetenschappen, Limburg), Abiola Omolola Ogundiran (UHasselt Business Process Management, Nigeria), Kem Maria Kay (PXL Biotechnologie,Nigeria) kenden elkaar niet, maar werkten op één dag het businessidee van Amigrow uit en won de wedstrijd.

Sindsdien zijn zij gebeten door de ondernemersmicrobe en uit meer dan 600 inschrijvingen van studenten uit het Vlaamse hoger onderwijs voor de ondernemerswedstrijd Start Academy van Vlajo wist Amigrow in april door te stoten naar de finale en palmde ook al de prijs voor de ‘mooiste droom’ in.