Geplaatst door Xandr

Uitgaven op het Xandr-platform stijgen in het eerste kwartaal van 2021 met 75% voor digitale video en 235% voor CTV

Nederland, 5 mei 2021 – Xandr, het data-enabled technologieplatform van AT&T op het snijvlak van digitale media en tv, heeft vandaag de uitgaven aan premium video en connected TV (CTV) op haar platform bekendgemaakt voor het eerste kwartaal van 2021. Deze uitgaven zijn aanzienlijk gestegen. Deze aanzienlijke groei werd ingegeven door productontwikkelingen op het gebied van de aankoop en verkoop van video en CTV, evenals tools en partnerschappen ter ondersteuning van de speciale behoeften van marketeers in verticale markten zoals de farmaceutische industrie en CPG.

Analisten voorspellen dat de uitgaven aan digitale video en CTV in 2021 met respectievelijk 14,8% en 34,8% zullen stijgen. De uitgaven op het Xandr-platform op deze gebieden in het eerste kwartaal zijn derhalve indrukwekkend. De totale uitgaven aan digitale video op het Xandr-platform – wereldwijd, met inbegrip van de DSP van Xandr Invest en de SSP en advertentieserver van Xandr Monetize – stegen met 75% JOJ in het eerste kwartaal van 2021. De belangrijkste motor achter deze stijging van de uitgaven aan video op het hele platform is CTV, met een totale wereldwijde stijging op het platform van 235% JOJ. Video vertegenwoordigt nu 35% van de totale uitgaven op het Xandr-platform.

De stijging van internationale uitgaven op het platform draagt aanzienlijk bij aan de totale wereldwijde platformgroei van Xandr. De totale platformuitgaven van Xandr in de markten buiten de Verenigde Staten stegen met 30% JOJ, met een stijging van de video-uitgaven van 55% JOJ en een stijging van CTV-uitgaven met 211% JOJ.

In een wereld waarin reclame zijn waarde moet bewijzen, vertrouwen marketeers steeds meer op Xandr Invest om resultaten aan te tonen en het rendement van reclame-uitgaven te valideren. Dankzij de uitbreiding van strategische relaties in de vraagketen – van reclamebureaus en holdingmaatschappijen tot merken en direct marketeers – stegen de wereldwijde uitgaven op Xandr Invest met 35% JOJ, waarbij de uitgaven aan CTV met maar liefst 205% JOJ toenamen.

Door de groeiende directe integraties met premium video-uitgevers is advertentieruimte voor CTV in toenemende mate beschikbaar en monetiseerbaar via Xandr. De wereldwijde inkomsten van verkopers van CTV-advertentieruimte, via uitgaven op Xandr Monetize, stegen met 391% JOJ.

Een uniform model voor een geconvergeerde toekomst

Een ander hoogtepunt van het eerste kwartaal van 2021 was de afgeronde lancering van Crown Media Family Networks op het lineaire optimalisatieplatform van Xandr en de integratie binnen de marktplaats van Xandr. De premium advertentieruimte van Crown Media Family Networks is nu beschikbaar voor geautomatiseerde, op publiek-gebaseerde aankopen via het tv-platform van Xandr Invest. In het tweede kwartaal van 2021 zal Xandr zich richten op een uniform model voor advertentieruimte voor geconvergeerd rendement voor digitale, lineaire en adresseerbare tv.

Belangrijke vooruitgang voor de zichtbaarheid en het vertrouwen van CTV- kopers

Om adverteerders meer inzicht te geven in de toenemende mogelijkheden van premium video, bracht Xandr haar global gids, getiteld CTV: Het creatieve canvas van de reclame, uit in januari 2021, met mondiale inzichten van product experts van EBX, Finecast, Nine, 10 ViacomCBS, LiTV, GroupM, Xaxis, Jellyfish, France Télévisions Publicité, Matterkind, ShowHeroes, Omnicom Media Group, Peach, Vitor Media, DIRECTV GO, Hearts & Science, MiQ en Philo.

Xandr blijft proactief inspelen op uitdagingen die ontstaan door opkomende formats zoals CTV – uitdagingen rondom identiteit, context, campagneplanning en resultaten – en zorgt ervoor dat kopers met zekerheid hun transacties kunnen uitvoeren en prestaties kunnen leveren. In het eerste kwartaal van 2021 onthulde Xandr belangrijke vorderingen op het gebied van programmatische inkoop en premium video, waaronder een op datawetenschap gebaseerde oplossing voor CTV-pacing, zodat kopers erop kunnen vertrouwen dat hun budgetten op de juiste manier worden toegewezen. Daarnaast ontwikkelde Xandr een nieuw video-taxonomiesysteem, zodat gebruikers van de Xandr-marktplaats transacties kunnen verrichten en kunnen rapporteren op basis van een duidelijk gedefinieerde en beheersbare set van OTT-contentomschrijvingen, en zo een cruciaal inzicht verwerven in waar hun advertenties worden vertoond.

Een verticaal-specifieke aanpak

In het eerste kwartaal van 2021 lag de focus op marketeers in de farmaceutische sector en de gezondheidszorg en in de CPG-sector, terwijl het team van Xandr, samen met zijn partners, een one-stop-platform ontwikkelt voor het plannen, kopen en meten van digitale en tv-formats.

Introductie van Xandr Curate

Aangezien kopers steeds vaker op zoek zijn naar differentiërende data en opgeschaalde premium advertentieruimte om hun gebruikers programmatisch te bereiken, wint het Xandr Curate-platform wereldwijd aan populariteit. In het eerste kwartaal van 2021 deelden klanten van Xandr succesverhalen omtrent het Xandr Curate-platform, waaronder Captify, Beemray, Playground xyz, Omnicom Media Group, Global Data Bank, Retargetly, Matterkind, Jotacom, Orange Advertising, Orion Semantics, hyScore en Nano Interactive.

OVER XANDR

Xandr, een bedrijfsonderdeel van AT&T, is de drijvende kracht achter een wereldwijde markt voor premium reclame. Ons data-intensieve technologieplatform, dat bestaat uit Xandr Invest en Xandr Monetize, optimaliseert het rendement van investeringen voor zowel kopers als verkopers. Al meer dan 143 jaar gebruikt AT&T data en technologie om consumenten te informeren en hun ervaring te verbeteren.