Uitreiking van de award voor de beste en slechtste campagne

AMSTERDAM – Op woensdag 8 juli 2020 reikt IDleaks weer de jaarlijkse awards uit voor de beste en slechtste campagne van een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie in het afgelopen jaar. Normaal gesproken organiseert de stichting altijd een publieksevenement in Pakhuis de Zwijger, maar vanwege de coronamaatregelen vindt de uitreiking dit jaar geheel online plaats. Stemmen voor de IDleaks Awards kan tot en met woensdag 8 juli.
Download het Nederlandse persbericht hier | Download the English press release here
IDleaks is een non-profit organisatie die zich sinds 2010 inzet voor betere communicatie over ontwikkelingssamenwerking (OS). De IDleaks Awards is sinds enkele jaren de belangrijkste publieksactiviteit van de stichting. Net als op de voorgaande edities worden ook dit keer weer twee awards uitgereikt: de Hoogvlieger Award en Vlieg in het Oog Award, respectievelijk de award voor de meest en minst geslaagde campagne van een Nederlandse ontwikkelings-organisatie in het afgelopen jaar.
In tijden dat de protestbeweging tegen (institutioneel) racisme wereldwijd, en ook in Nederland, in kracht toeneemt, zijn de IDleaks Awards extra actueel en urgent. Ook de ontwikkelingssector, en zodoende hun campagnes, worden vaak nog gekenmerkt door Eurocentrische praktijken en beelden – praktijken en beelden die IDleaks aan de kaak stelt door middel van kritiek op, en dialoog met, Nederlandse ontwikkelingsorganisaties.
Voor beide awards is er zowel een Juryprijs als een Publieksprijs. De jury bestaat dit jaar uit kunstenaar/activist Guinsy Gario, filmmaker/performer Emma Lesuis, journalist Carol Rock en mensenrechtenadvocaat Nani Jansen Reventlow. Om te bepalen wie de Publieksprijs in beide categorieën krijgt, kan het Nederlandse publiek tot en met woensdagmiddag 8 juli 12:00 uur stemmen op de website van IDleaks: idleaks.nl/awards-2020/.
De genomineerde campagnes voor de Hoogvlieger Award 2020 zijn:
1. ‘Access Approved’ van CARE Nederland
2. ‘Vijf dingen die je moet weten over onze reddingsoperatie’ van Artsen Zonder Grenzen
3. ‘Alive and Kicking’ van Light for the World Nederland
4. ‘Back to the Origin: Nootmuskaat op de blockchain’ van Fairfood
5. ‘Achter ieder gezicht zit een verhaal’ van PAX
De genomineerde campagnes voor de Vlieg in het Oog Award 2020 zijn:
1. ‘Foute Kersttruien Dag’ van Save the Children Nederland
2. ”t Zal je kind maar zijn’ van Stichting Woord en Daad
3. ‘Expeditie Habitat’ van Habitat Nederland
4. ‘Ambassadeur Fedja van Huêt in Bangladesh’ van het Liliane Fonds
5. ‘Chosen’ van World Vision Nederland
Op woensdag 8 juli om 20:00 uur worden de winnaars van de Juryprijs en de Publieksprijs in beide categorieën van de IDleaks Awards 2020 bekendgemaakt op de website en Facebookpagina van IDleaks.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.