Geplaatst door Uselab B.V

Uselab digitaliseert vergunningsaanvragen voor rondvaartboten Amsterdam

Een rondvaart door de Amsterdamse grachten is een van de populairste attracties in Nederland. Er varen daarom veel rondvaartboten in de stad. De gemeente Amsterdam gaat de exploitatievergunningen voor grote commerciële passagiersvaartuigen in het centrum van Amsterdam op een nieuwe manier verdelen. Waternet gaat namens de gemeente deze uitgifte verzorgen. Uselab stroomlijnt de aanvraagprocedure in een online omgeving waarin dit eenvoudig, veilig en betrouwbaar kan.

Bij vorige vergunningsaanvragen bestond de procedure uit veel papierwerk. Dit resulteerde in een administratieve rompslomp. Aanvraagformulieren, met pen of potlood ingevuld, waren soms onleesbaar en bijlagen werden nog wel eens vergeten. Daarom realiseerde Uselab een online platform voor het snel en gemakkelijk digitaal indienen en verwerken van vergunningsaanvragen. Nu het proces geautomatiseerd is, behandelt Waternet aanvragen efficiënter. Rob Vaes, hoofd Planadvies en Vergunningen bij Waternet: “Je kunt meteen identificeren welke onderneming een aanvraag doet, omdat het bedrijf met haar KvK-nummer registreert. Een machtiging en uitreksel van de Kamer van Koophandel bijvoegen zijn daarmee verleden tijd. De identificatie is 100% nauwkeurig en meteen automatisch, dit scheelt een heleboel werk voor de klant en voor ons.”

Duidelijke communicatie in een transparante aanvraagprocedure

Het systeem zorgt ook voor communicatie en vastlegging. Zo worden vergunningaanvragers per e-mail op de hoogte gehouden van de voortgang en ontvangen ze een melding als de aanvraag incompleet is. Uiteraard wordt alle correspondentie vastgelegd. Vaes: “Het moment van indienen is ondubbelzinnig geregistreerd en je krijgt er ook een bewijsje van. Voorheen leverde een gemiste deadline door een langere dan verwachte postverwerking discussie op, dit sluiten we met de digitalisering nu uit.”

Daarnaast maakt de online vergunningsaanvraag de procedure transparant. De aanvrager kan op elk moment de status van zijn aanvraag inzien. Bij vragen communiceert hij direct met Waternet, bijvoorbeeld door middel van de ingebouwde livechat.

Strakke performance, gebouwd met Laravel

Uselab ontwikkelde de applicatie met behulp van Laravel. Waternet liet extern een performancetest uitvoeren. Onder meer een load balancing beproeving toetste of de applicatie vele aanvragers tegelijkertijd kan bedienen. De applicatie kwam glansrijk door de test, zowel qua hosting als code.

Vergunningen vragen geïnteresseerden aan op rondvaart2030.waternet.nl.

Langdurige samenwerking

Uselab ontwikkelde eerder voor Waternet het crowdsourceplatform waarop bezoekers eigen belevenissen delen van en praktische informatie vinden over de Amsterdamse Waterleidingduinen en de website grachten.waternet.nl. Voor Vaes is de samenwerking nieuw: “Op basis van interne referenties zijn we met Uselab het gesprek aangegaan. In het eerste gesprek waarin zij de intake deden, was ik mijn twijfels snel kwijt. Intern kijken we nu naar andere toepassingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld voor andere vergunningsverleningen of meldingen.”