Geplaatst door Ontrack Data Recovery

Videomateriaal van nieuwe Baantjer film gered dankzij Ontrack data recovery

Ontrack heeft een belangrijke opname van de nieuwe film, ‘Baantjer het begin’, gered. De data van een complete draaidag was verloren gegaan, nadat een geheugenkaart niet meer was uit te lezen. Hierdoor werd de film, die op 18 april in première ging, bijna uitgesteld. Gelukkig wisten de experts van Ontrack data recovery alle data terug te halen, zodat de film toch nog op tijd te zien is in de bioscoop.

“Ondanks onze strenge back-up procedures en het gebruik van professionele geheugenkaarten ging het toch fout toen een kaart niet meer uit lezen viel,” aldus Berry van Zwieten, producent van de film. “Gezien er cruciaal beeldmateriaal op de memorycard stond, besloten we een expert in te schakelen. Dankzij Ontrack Data Recovery is al het beeldmateriaal teruggehaald en hebben we de draaidag niet over hoeven te doen.”

“Het maken van back-ups blijft het beste medicijn tegen dataverlies. Ondanks dat er voor de film een professionele memorycard (Lexar CFast card van 256GB) gebruikt was en er strenge back-up procedures waren ging het toch nog mis,” aldus Jaap Jan Visser, Country Manager van Ontrack Nederland.

“Geheugenkaarten zijn erg kwetsbaar en er zijn verschillende redenen te bedenken waarom een kaart uiteindelijk niet gelezen kan worden. Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat geheugenkaarten kapot gaan, doordat ze niet goed opgeborgen worden of dat ze beschadigd raken door de warmte of de kou. Hoewel de data dan meestal niet meer kan worden gelezen door de geheugenkaart staat deze er meestal nog wel op. In de meeste gevallen kunnen wij dan ook de data terughalen.”

Bij dataverlies is het noodzakelijk dat de gebruiker meteen stopt met werken en het betreffende apparaat uitzet. Bij beginnende schade kan het medium en de daarop opgeslagen gegevens bij doorwerken onherstelbaar beschadigd worden. Probeer daarom geen data weg te schrijven en software te installeren op een systeem waarvan data moet worden hersteld. Indien men geen risico wil lopen op verdere beschadiging, is het verstandig om contact op te nemen met een gerenommeerd data recovery bedrijf. Ontrack onderzoekt gratis welke gegevens terug te halen zijn.

Wanneer gebruikers zelf willen proberen om hun data terug te halen, doen ze er verstandig aan om eerst te bepalen om wat voor type data het gaat. Is het fysieke schade, brand/waterschade of logische schade? Zodra dit is vastgesteld kan er worden begonnen met een oplossingsstrategie en het herstelplan. Werk bij logische schade altijd met een kopie. Maak voorafgaand aan het herstelproces een bit-voor-bit image, gebruik de juiste tools en besef hierbij goed welke impact de herstelacties kunnen hebben.