Geplaatst door Smart Mobility Challenge 2017

Vijf genomineerden Smart Mobility Challenge 2017 bekend

Alle ingediende oplossingen waren serieuze kanshebbers. De jury heeft na een intensieve vergadering deze vijf oplossingen gekozen vanwege hun heldere verhaal en een goede score op de criteria: maatschappelijk belang, business case, gebruik van open data en innovatief karakter. De genomineerde oplossingen hebben een sterk innovatief karakter of richten zich op maatschappelijke impact door slimme combinaties.

De 5 genomineerden zijn (in alfabetische volgorde):

– Buurauto+ – Buurauto BV
Centraal Beheer wilde  een dienst waarmee ouderen op een veilige, efficiënte, prettige een eenvoudige manier toegang hebben tot mobiliteit, op elk moment van de dag. Buurauto+ benut de ongebruikte uren van de gedeelde elektrische Buurauto’s, die al in 3 gemeentes in gebruik zijn. Vrijwilligers uit de wijk kunnen hulpbehoevende wijkbewoners overal naar toe brengen in de deelauto, zonder dat zij zelf een eigen auto nodig hebben of hun eigen auto hoeven te gebruiken.

– Driving the Future to DeFabrique – Goudappel Coffeng
De oplossing die Goudappel Coffeng voorstelt voor duurzame evenementen bij eventlocatie DeFabrique is de inzet van elektrische, zelfrijdende shuttles tussen station Maarssen en DeFabrique. De haalbaarheid wordt onderzocht aan de hand van: gebruikersbeleving en meerwaarde voor klanten, operationele inzet van de voertuigen, randvoorwaarden voor infrastructurele inpassing en veilig gebruik.

– Fietsparkeerdetectie met Schwung – Vialis
De gemeente Hilversum heeft beperkt inzicht in hoe fietsers zich door de gemeente bewegen. Hetzelfde geldt voor inzicht in de bezetting van parkeergelegenheden in de gemeente. Door middel van de floating cycle data (FCD) die Schwung genereert wordt inzicht verkregen in de fietsstromen in de gemeente Hilversum. Ook de data over parkeerbezetting kan worden gepresenteerd waardoor er op een eenvoudige manier informatie wordt verkregen over het gebruik van de diverse parkeerlocaties binnen de gemeente.

Mobility Matcher – Map in Mind B.V.
Hoe faciliteren we het Mobility as a Service (MaaS) zo dat inwoners hiermee hun mobiliteitsbehoefte kunnen vervullen met behulp van zoveel mogelijk elektrische auto’s? Dat vroeg de gemeente Woerden. Mobility Matcher geeft een antwoord. Mobility Matcher is een tool om de potentie van elektrische deelauto’s geografisch in kaart te brengen voor de Gemeente Woerden. De tool maakt het bijvoorbeeld mogelijk om locaties te identificeren waar een elektrische deelauto optimaal tot zijn recht komt en welk type deelautoconcept het beste aansluit;

-Open MaaS (mobility as a Service) – BEAMRZ
Stimuleer multimodaal reizen op het Utrecht Science Park (USP). Dat was de opgave die USP neerlegde voor de Smart Mobility Challenge 2017.Vanwege eigendom of een (langlopend) abonnement of leasecontract blijven reizigers veelal in vaste gedragspatronen en maken ze gebruik van een hoofdvervoermiddel uit één van de vervoerszuilen (eigen auto, leaseauto, OV of fiets). Hierdoor kan bereikbaarheid in het geding komen en zijn files, parkeerbelasting en CO2-uitstoot moeilijk te verminderen. Beamrz doorbreekt dit door gemakkelijk toegang te geven tot alle vormen van (deel)vervoer: ritdelen, fiets, auto, OV en taxi. Gebruikers kunnen via het platform gebruik maken van alle deelnemende vervoersaanbieders en betalen alleen voor het gebruik.

Oplossingen op het snijvlak van mobiliteit en open data

Het doel van de Smart Mobility Challenge is om te laten zien welke innovatieve oplossingen er mogelijk zijn op het gebied van mobiliteit en de inzet van open data. De jury is blij met het grote aantal inzendingen. Het laat zien dat de challenge helpt om partijen bij elkaar te brengen en zo nieuwe projecten te definiëren waar open data kan worden ingezet om maatschappelijk impact te creëren. De oplossingen helpen andere bedrijven en organisaties te inspireren om zelf innovatieve projecten uit te voeren, die de regio Utrecht op een groene, gezonde en slimme manier bereikbaar houden.

Organisatie en jury

Economic Board Utrecht (EBU), het Ministerie van Economische Zaken en Goedopweg (het samenwerkingsverband tussen overheden en werkgevers om de regio Utrecht bereikbaar te houden) organiseren samen de Smart Mobility Challenge 2017.

De jury bestaat uit:

• Mark Bressers, Directeur Regeldruk en ICT Beleid bij Ministerie van Economische Zaken
  • Rob Raven, Professor Institutions and Societal Transitions bij Universiteit Utrecht
  • Mark Herbold, CEO ESRI Nederland
  • Bert van den Belt, Directeur Innovatie en lid Executive Committee bij Ordina
  • Rob Brugts, Directeur Provincie Utrecht

De finale

De finale vindt plaats tijdens het Get Connected jaarcongres van Economic Board Utrecht, waar de groene, gezonde, slimme regio Utrecht centraal staat. Alle genomineerden pitchen hun idee aan de jury en dezelfde dag nog worden de twee winnaars bekendgemaakt.

Iedereen is welkom om bij de finale aanwezig te zijn. http://www.economicboardutrecht.nl/agenda/get-connected-jaarcongres-2017