Industry Wire

Geplaatst door LifeHunters

Viralproductiebedrijf breidde uit naar Duitsland en content haalde ABC News en Russia Today

De afgelopen twee jaar is het Nederlandse onlinemediabedrijf LifeHunters uitgegroeid van hobby tot internationale onderneming met vestigingen in Amsterdam en Keulen. Deze maand bestaat het bedrijf vijf jaar en viert het de honderd miljoenste unieke view. Oprichter van LifeHunters Erik Hensel (28): “Ik ben alleen begonnen met een groep vrijwilligers en een goed idee. Ik ben er heel trots op om nu voor tientallen merken te werken en daarmee meer dan honderd miljoen unieke kijkers te hebben aangetrokken. Er zijn plannen om nog verder internationaal uit te breiden en mensen verder te blijven verbazen met nieuwe virals.” De laatste viral was voor de Hartstichting, waarvoor Tanja Jess en Lieke van Lexmond een hartinfarct naspeelden. Hij werd de laatste weken meer dan acht miljoen keer bekeken.

Virals op ABC News, Al Jazeera en Russia Today
De honderd miljoen unieke views komen uit tientallen verschillende landen. De content van LifeHunters is op ABC News, Al Jazeera, Russia Today, Moscow News, BBC World en de New York Times te zien geweest. LifeHunters richt zicht op maatschappelijke betrokkenheid. Oprichter Erik Hensel vertelt: “Wij benaderen maatschappelijke onderwerpen waar een algemene opinie over heerst en doen daar onderzoek naar, ondersteund door harde data. Op basis van dat onderzoek bedenken we een relatief gezien simpele boodschap die door blijkbaar meer dan honderd miljoen mensen is opgepikt.”
Een goede viral is een combinatie van een onderwerp, humor, maatschappelijke betrokkenheid en ernst. Of het nu gaat om elkaar helpen met het monteren van een skiboxop je auto, de perceptie van IKEA-kunst in een museum (http://www.lifehunters.tv/showing-ikea-prints-to-art-experts/), een maand zonder schermen leven (https://www.youtube.com/watch?v=v-pY_I_d0F0) of de invloed van suiker op je lichaam (https://www.youtube.com/watch?v=wyeor3z9EdQ&t=1s). Onlinemediabedrijf LifeHunters vertaalt de maatschappelijke onderwerpen naar een werkende viral.

Vier miljoen kijkers voor de Hartstichting
Uit recent onderzoek in samenwerking met de Hartstichting bleek dat de aandoeningen bij vrouwen met een hartinfarct anders zijn dan die bij mannen. Veel mensen weten dat echter niet. Om deze perceptie te veranderen, werd aan de bekende actrices Tanja Jess en Lieke van Lexmond gevraagd een hartinfarct na te spelen. Al hun acteertalent ten spijt kwamen de actrices er door een geëmotioneerde hartpatiënt achter dat een écht hartinfarct bij vrouwen er anders aan toegaat dan in de film. Zo’n vier miljoen vrouwen zagen de afgelopen twee weken de video voorbijkomen.

Wereldwijd de maatschappelijke opinie beïnvloeden
Al de films van LifeHunters worden uitvoerig getest op een testpubliek. Met hersenscans (EEG), eyetracking en neuroresearch wordt per seconde gemeten wat de films met de kijkers doen. Met de resultaten hiervan wordt de content aangescherpt en dit is key in alles wat LifeHunters doet. Onlangs is de directie uitgebreid met Branco Scherer (ex-EndemolShine) en Mark van der Werff (ex-RTL Nederland). Erik Hensel vertelt over de plannen: “We zijn klaar om met dit concept de wereld te veroveren. Ik ben in gesprek met diverse investeerders om groeigeld op te halen om door te groeien naar vestigingen in Londen en New York. Dit geeft een waanzinnig gevoel: om wereldwijd nóg meer de maatschappelijke opinie te kunnen beïnvloeden is exact het doel van LifeHunters. Ons volgende doel is om een miljard mensen te inspireren!”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht