Industry Wire

Geplaatst door Smash It

Vlaamse start-up Smash It! voegt sociale speldimensie toe aan tablet

De Haan – 4 oktober 2016. De Vlaamse start-up Smash It! introduceert vandaag een innovatief spelconcept waardoor de tablet niet langer louter een digitaal toestel voor persoonlijk gebruik is, maar het bruisende, sociale en interactieve hart van de huiskamer wordt. Met Smash It! zet je thuis immers in een handomdraai een quiz op die even spannend is als de Slimste Mens, even amusant als Blokken en nog gezelliger dan de Pappenheimers. Al wat je daarvoor nodig hebt, zijn Smash It’s speciaal ontworpen, draadloze knoppen en een tablet, tv of ander smart device. Sinds gisteren loopt er een crowdfundingcampagne om de quizknoppen effectief naar de markt te brengen.

Het innovatieve aan Smash It! is dat de afdrukknoppen zichzelf rechtstreeks met je tablet, smartphone of smart tv verbinden. Dit gebeurt over Bluetooth Low Energy, de nieuwe standaard van Bluetooth die ervoor zorgt dat meerdere apparaten met eenzelfde toestel verbonden kunnen worden én dat ze haast geen energie verbruiken. Met Smash It! dus geen gezeul met kabels of (extra) dure ontvangers; gewoon de app opstarten, waarna de afdrukknoppen automatisch worden herkend.

Bovendien bevatten de knoppen sensoren die exact weten hoe de knop werd ingedrukt. Kantel je bij het drukken dus wat naar links of naar rechts, dan heeft de knop dit ‘gezien’. Deze extra functionaliteit biedt heel wat uitbreidingsmogelijkheden voor Smash It!. Zo wordt er, naast het quizgedeelte, ook ingezet op educatieve spelletjes in een klascontext waarbij behendigheid en wiskundig denken een grote rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een mini-rekengame waarbij je een balletje met het juiste antwoord in de juiste buis moet laten vallen. Smash It! is er dus voor alle leeftijden – en wil meteen ook een heuse (quiz)-community uitbouwen.

“Met Smash It! willen we mensen terug fysiek samen laten spelen, met de hulp van tablets en andere smart devices die totnogtoe vooral individueel werden gebruikt,” aldus Sam Decrock van Smash It!. “Via crowdfunding hopen we nu genoeg geld op te halen om onze droom waar te maken. We kregen reeds financiële steun via het istart-ondernemerschapsprogramma van imec (vroegere iMinds) waarmee we onze eerste prototypes konden bouwen. En nu willen we via crowdfunding onze quizknoppen effectief naar de markt brengen. De campagne loopt nog tot 2 november op Kickstarter.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht