Geplaatst door VodafoneZiggo

Vodafone toont digitaal kunstwerk op basis van vele gezichten uit queer community tijdens Pride Utrecht

Utrecht, 1 juni 2023 – Als hoofdsponsor van de Utrecht Canal Pride, onthult Vodafone op zaterdag 3 juni het digitale ‘Role Real Models’ collage-kunstwerk. Het digitale werk verandert in real-time en is opgebouwd uit verschillende portretten die de veelzijdige gezichten van de queer community symboliseren. Pride-bezoekers kunnen zelf onderdeel worden van de campagne, door zich op het Stationsplein te laten portretteren. Na de succesvolle eerste Role Real Models campagne van vorig jaar, ondersteunt deze editie het thema van de Utrecht Canal Pride 2023: What if love is the masterplan? Could you be the masterpiece?

Vrijheid om jezelf te zijn
Als je de vrijheid voelt om jezelf te zijn, kun je pas het maximale uit jezelf halen. Rolmodellen waarmee je je kan identificeren kunnen hierin een positieve en inspirerende rol spelen. Zeker voor LHBTQI+-jongeren is de mogelijkheid tot herkenning via beeldvorming cruciaal in hun ontwikkeling. Hoewel er de afgelopen jaren steeds meer aandacht is voor vrijheid en zelfexpressie, lijkt het er ook op dat het voor jongeren juist lastiger wordt om een eigen identiteit te vormen. Zij geven aan zich minder te willen conformeren aan de ‘hokjes’. De verschillende gezichten in het kunstwerk ‘Role Real Models’ symboliseren de diversiteit van de queer community en het voortdurende proces van vorming in identiteit.

Gezicht van de queer community
Het continu veranderende gezicht van het kunstwerk zal gedurende de dag te zien zijn via digital OOH in de Utrechtse binnenstad, en op het VIP-deck aan de Oudegracht aan de Werf 97. De eerste ‘Real Models’ waarmee het gezicht wordt gevormd bestaat uit portretten van medewerkers uit ‘Queers Connected’, het regenboognetwerk van VodafoneZiggo. “Met Queers Connected creëren we een veilige werkomgeving voor LHBTQI+ collega’s. Dat doen we onder andere door ons te verenigen en door events en workshops te organiseren. Daarnaast adviseren we de organisatie over LHBTQI+-kwesties. VodafoneZiggo ondersteunt ons in daad en woord, waardoor we bijvoorbeeld dit digitale kunstwerk kunnen realiseren. Zo ontwikkelen we een everchanging rolmodel die symbool staat voor de fluïditeit”, aldus Steven Kroon, voorzitter van het Queers Connected-netwerk.

Interactief inclusief
Bezoekers van Utrecht Canal Pride kunnen zelf onderdeel worden van het bewegende kunstwerk, door zich te laten portretteren in een photo booth, die in aanloop naar de Canal Pride op het Stationsplein bij Utrecht Centraal Station wordt geplaatst.

Role Real Models 2.0
Het kunstwerk is de tweede iteratie van de Role Real Models campagne. Tijdens de editie van vorig jaar konden bezoekers van de Utrechtse Canal Pride hun eigen campagneposter laten maken, die vervolgens zichtbaar was op schermen in de stad, en in de Vodafone winkels in Utrecht. Daar deden meer dan 600 bezoekers aan mee.

VodafoneZiggo is een toonaangevend Nederlands bedrijf dat vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten levert aan consumenten en bedrijven. Sinds 30 april 2023 hebben we 5,5 miljoen mobiele, bijna 4 miljoen tv-, meer dan 3 miljoen vast breedband internet en een kleine 2 miljoen vaste telefonie klanten. VodafoneZiggo is een 50/50 joint venture van Liberty Global, het grootste internationale tv en breedbandinternet bedrijf, en Vodafone Group, een van ’s werelds grootste telecommunicatiebedrijven. Voor meer informatie, ga naar www.vodafoneziggo.nl