Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Websuper Picnic doopt 50e elektrische autootje in Utrecht

Utrecht, 11 juli 2016 – Online supermarkt Picnic neemt vandaag zijn 50e elektrische autootje in gebruik. Naast het gemak dat de boodschappen gratis thuis worden bezorgd, spreekt de duurzame manier van bezorging Utrechters aan, zo blijkt uit het snel groeiende aantal klanten. Picnic heeft sinds de start negen maanden geleden al ruim 125.000 ritjes van klanten van en naar supermarkten voorkomen. 

Door de snelle groei duiken de elektrische autootjes van Picnic steeds vaker op in het Utrechtse straatbeeld, als alternatief voor de dieselwagens met hun fijnstofuitstoot die veel andere bezorgdiensten gebruiken. Enkele weken na de start in de Domstad heeft Picnic er al 2500 klanten en staan nog eens 1500 gezinnen op de wachtlijst. “Boodschappen bestellen bij Picnic is heel makkelijk en goedkoop”, aldus mede-oprichter Michiel Muller. “Daarnaast sluit het duurzame aspect goed aan bij de eisen die mensen stellen aan een modern bedrijf.” De online supermarkt is de enige die de boodschappen elektrisch bezorgt.

Gemeente is enthousiast 
De gemeente Utrecht is enthousiast over het nieuwe boodschappen doen. Wethouder Jeroen Kreijkamp van Economische Zaken stelt blij te zijn met vernieuwende en duurzame ondernemers die voor Utrecht kiezen.

Bij de financiering van de groeiende vloot elektrische autootjes werkt Picnic nauw samen met leasemaatschappij DLL (voorheen De Lage Landen), een volle dochter van Rabobank. Door deze samenwerking kan Picnic haar duurzame doelstellingen halen. “Deze autootjes zijn helemaal door Picnic zelf ontworpen en voorkomen uitstoot van fijnstof in binnensteden”, aldus Wim Visser, senior vicepresident van DLL. “Het innovatieve en duurzame karakter was voor ons een belangrijke reden om dit unieke autootje te financieren.” Picnic en DLL zijn in gesprek over verdere samenwerking voor uitbreiding van de vloot.

Revolutie
Het model van Picnic betekent een revolutie in de supermarktbranche. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren. Picnic maakt bij de bezorging met de elektrische autootjes ook een einde aan de uitstoot van fijnstof in de steden. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Ook de consument wint: waar de traditionele supermarkten hoge kosten rekenen voor de bezorging, levert Picnic de bestelling gratis af, mét laagsteprijsgarantie.

Klanten van Picnic kiezen voor een geheel nieuwe manier van boodschappen doen. Ze bestellen met een app op hun mobiele telefoon de boodschappen en krijgen deze vervolgens gratis thuisbezorgd. In Amersfoort, Leusden, Soest en Utrecht kozen huishoudens de afgelopen maanden massaal voor het nieuwe boodschappen doen. In de rij staan bij de kassa of betalen voor het ophalen van boodschappen is voor hen verleden tijd. Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden om de traditionele supermarkt vaarwel te zeggen. Zo levert Picnic bijvoorbeeld bier van brouwerij De Volle Maat uit Leusden en sambal van Sambal Bert uit Amersfoort. In Maarssen gaat Picnic ook op zoek naar lokale ondernemers om mee samen te werken.

Over Picnic
In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.

Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht