Geplaatst door Provincie Noord-Brabant

Wereldwijde fotonica-conferentie in provinciehuis

Het eerste wereldwijde fotonica-congres vindt deze week plaats in ‘s-Hertogenbosch. Ondernemers en wetenschappers van over de hele wereld komen bijeen om een nieuwe stap te zetten in de ontwikkeling van deze technologie. Overijssel, Gelderland en Brabant spraken af om samen te werken aan innovatie.

Tijdens de conferentie lichten technologiebedrijven in besloten bijeenkomsten toe waar zij in 2030 (en daarna) denken te staan en aan welke producten zij dan willen werken. Wetenschap en de chipindustrie geven aan wat voor onderzoek en investeringen daarvoor nodig zijn en brengen daarmee het bedrijfsleven weer op nieuwe ideeën. De route naar deze gedeelde toekomstvisie, een zogenoemde roadmap, wordt de uitkomst van de conferentie. PhotonDelta (Nederlands samenwerkingsverband) organiseert de conferentie op verzoek van AIM Photonics Academy (Amerikaans samenwerkingsverband).

Voorsprong vasthouden
Nederland heeft een voorsprong in de ontwikkeling van chips die werken met licht in plaats van elektriciteit, geïntegreerde fotonica genoemd. Grote publieke en private investeringen zijn nodig om deze voorsprong te behouden. De provincies Gelderland, Overijssel en Noord-Brabant willen de samenwerkende kennisinstellingen en (mkb-)ondernemers op dit gebied zo goed mogelijk ondersteunen. Zij spreken daarom af samen de benodigde financiers te vinden en het belang van de ontwikkeling van fotonica uit te dragen in binnen- en buitenland. Ze doen dit op basis van een marktonderzoek dat in hun opdracht is uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn vandaag op het congres gepresenteerd.
Samenwerkingsovereenkomst

De provincies hebben afgesproken zoveel mogelijk aanvullend aan elkaar te gaan werken. Bedrijven in Brabant en de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelen en produceren vooral chips voor datacenters. Bedrijven in Overijssel, in de omgeving van Enschede, en Universiteit Twente richten zich juist op toepassingen voor telecommunicatie en de medische industrie. Gelderland heeft met de fabriek van NXP een belangrijke faciliteit voor het produceren van chips. De regio’s willen samen de standaard bepalen voor de nieuwste generatie chips. Zij kunnen hierdoor een substantieel aandeel veroveren in de opkomende en snelgroeiende markt voor geïntegreerde fotonica.

Geïntegreerde fotonica
De markt voor fotonica groeit exponentieel. Wereldwijd is er veel vraag naar chips die data transporteren met lichtdeeltjes (fotonen) in plaats van elektriciteit (elektronen). Deze chips zijn vele malen sneller, kleiner, energiezuiniger en geavanceerder dan de huidige microchips. Bedrijven in o.a. tele- en datacommunicatie, ruimtevaart, landbouw en gezondheidszorg verwachten hiermee grote technologische verbeteringen te kunnen boeken.