Industry Wire

Geplaatst door CustomerFirst

Winnaars CustomerFirst Awards 2018 bekend

Professionals in klantcontact en customer experience vielen vanavond in de prijzen tijdens de uitreiking van de CustomerFirst Awards in het Beatrix Theater in Utrecht. De organisatie – Stichting NCCA, SAMR Marktvinders en CustomerFirst – reikte in totaal vier vakprijzen en meerdere publieksprijzen uit. Tevens werd een cheque overhandigd aan de Trombosestichting, het goede doel van deze editie van het MVO-initiatief Plantronics Team Trophy.

VAKPRIJZEN
De Customer Strategy Award is toegekend aan Samsung/Teleperformance. De partners hebben gekozen voor en geïnvesteerd in een data-driven klantcontactstrategie. Onder meer is er een projectteam samengesteld dat big data analyses omzet in concrete verbeteringen. Volgens de jury straalt deze case een enorme gedrevenheid uit om het iedere keer nog beter te doen.

ABN AMRO wilde de houding en het gedrag van (retail)medewerkers veranderen om het klantbelang meer centraal te stellen. Zodoende ontwikkelde het bedrijf een training omtrent het luisteren naar klanten, met als belangrijk onderdeel de zogeheten BOOSTcamp. De gewenste resultaten zijn behaald en als kers op de taart is ABN AMRO nu gekroond tot winnaar van de HRM Award.

Ruim tien jaar werken KPN & Telecats al samen, maar het optuigen van één gezamenlijk scrumteam heeft hun partnership een gouden randje gegeven. De continue invloed op elkaar, kwantificeerbare resultaten in de NPS voor de klanten en de besparing imponeerden de jury dusdanig dat het telecombedrijf en de spraaktechnologiespecialist de Partnership Award in ontvangst mochten nemen.

Greenchoice won de Technology Award. De energieleverancier dankt dit met name aan zijn slimme technologische oplossing BOKS, die klanten voorziet van (real-time) inzichten om meer bewust met hun energieverbruik om te gaan. Los van de besparing bij de klanten onderstreept deze dienst de merkwaarde van Greenchoice. De ‘terechte winnaar’ in deze categorie, aldus het jurycommentaar.

PUBLIEKSPRIJZEN
Coolblue is voor het tweede jaar op rij door consumenten uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. De (online) retailer laat daarmee Van der Valk (2) en Efteling (3) achter zich. “Alles voor de glimlach consequent en continu doorvoeren in alles wat je doet – van de website tot bestellen, van bezorgen tot de voorwaarden – maakt dat Coolblue in alles gezien en ervaren wordt als een Klantvriendelijk Bedrijf”, zegt Gerrit Piksen, manager customer intelligence bij SAMR. “Met gemiddeld een 8,57 haalt Coolblue zelfs de hoogste score ooit!”

Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven van Nederland 2018:
1. Coolblue
2. Van der Valk
3. Efteling
4. bol.com
5. PLUS
6. Jan Linders
7. ANWB
8. Bijenkorf
9. Rituals
10. 123inkt.nl

Ook zijn acht branchewinnaars benoemd:
Klantvriendelijkste bank van Nederland – Rabobank
Klantvriendelijkste energieleverancier van Nederland – Greenchoice
Klantvriendelijkste leisurebedrijf van Nederland – Van der Valk
Klantvriendelijkste retailer van Nederland – Coolblue
Klantvriendelijkste supermarkt van Nederland – PLUS
Klantvriendelijkste telecomleverancier van Nederland – T-Mobile
Klantvriendelijkste openbaar vervoerbedrijf van Nederland – RET
Klantvriendelijkste verzekeraar van Nederland – Centraal Beheer

MVO-PRIJS
De deelnemende contactcenters aan de Plantronics Team Trophy 2018 haalden samen € 19.975,- op voor de Trombosestichting, het goede doel van dit jaar. Tijdens de feestelijke gala-avond overhandigden de vijf teams – Ad Hoc, Cendris Customer Contact, ClikQ, KANS! en Sitel – op het podium van het Beatrix Theater de geldcheque aan de Trombosestichting.

Samengevat, de uitkomsten van de CustomerFirst Awards 2018
Vakprijzen
Customer Strategy – Samsung/Teleperformance
HRM – ABN AMRO
Partnership – KPN & Telecats
Technology – Greenchoice

Publieksprijzen
Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland – Coolblue

MVO-prijs
Plantronics Team Trophy – € 19.975 opgehaald voor de Trombosestichting

Organisatie
De uitreiking van de CustomerFirst Awards is een gezamenlijk initiatief van Stichting NCCA, SAMR Marktvinders en CustomerFirst. Tijdens deze feestelijke gala-avond voor professionals in customer service, klantcontact en customer experience worden vakprijzen en publieksprijzen uitgereikt. Daarnaast werken diverse contactcenters belangeloos mee aan een MVO-initiatief; de Plantronics Team Trophy.

Opzet vakprijzen:
Een vakjury beoordeelt per categorie alle ingezonden cases. Aansluitend bezoekt zij de genomineerden op locatie, waarna op basis van de diverse ervaringen en inzichten de winnaar wordt vastgesteld.

Opzet publieksprijzen:
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland wordt bepaald aan de hand van een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten. De respondenten worden willekeurig geselecteerd uit SAMSAM, het consumentenpanel van SAMR.

Meer uitgebreide juryrapportages, beschrijvingen van de winnende cases van de vakprijzen en de publieksprijzen staan in de CustomerFirst Awards special, die bezoekers van het CustomerFirst Gala na afloop meekregen. Deze special wordt deels opgenomen in CustomerFirst nummer 5, dat 25 mei verschijnt. Meer informatie is te vinden op de website https://customerfirstawards.nl/.
— EINDE BERICHT —

 

Over NCCA
Stichting Nationale Contact Center Awards (NCCA) maakt de kwaliteit van klantcontactcenters in Nederland meetbaar en inzichtelijk door jaarlijks awards uit te reiken. De stichting wil het imago van de branche verbeteren, een bindende factor zijn in de klantcontactsector en vooral tonen dat kwaliteit mag worden beloond.

Over SAMR
SAMR Marktvinders is een samenvoeging van onderzoekbureaus SmartAgent en MarketResponse. SAMR combineert datacreativiteit, kennis van klantgedrag en design thinking. Met hun strategisch 360SAMR™ model geven zij organisaties richting. Factbased onderbouwd. Dat doet SAMR voor vooraanstaande Nederlandse en internationale (non-)profit opdrachtgevers in diverse branches. Gevestigd in Leusden telt SAMR ruim 50 professionals die zich inzetten om kansen in de markt voor hun opdrachtgevers te vinden.

Over CustomerFirst
CustomerFirst is dé toonaangevende vaktitel op het gebied van klantcontact en customer servicemanagement. Zowel digitaal als in print biedt CustomerFirst inspiratie voor een passende klantstrategie. Middels interviews, nieuwsartikelen en achtergrondstukken lees je hoe je de klant over alle kanalen heen centraal kunt stellen en hoe je de ‘customer first’-mentaliteit binnen het gehele bedrijf implementeert.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht