Industry Wire

Geplaatst door Zalando

Zalando legt nieuwe diversiteitsdoelstellingen vast voor het hoogste management

BERLIJN, 15 OKTOBER 2019 // Zalando, Europa’s grootste online platform voor mode en lifestyle, heeft zijn doelstellingen voor diversiteit in het senior management bijgesteld. Het bedrijf streeft naar een evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen op de hoogste zes managementniveaus tegen eind 2023, waaronder de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen. Het nieuwe doel is gedefinieerd als een 40/60-verhouding*, waarbij Zalando ernaar streeft dat vrouwen en mannen op elk niveau een evenwichtige vertegenwoordiging van 40 tot 60% bereiken. De * erkent en omvat actief ‘non-binair’ geslachten.

“In de afgelopen 11 jaar hebben we ons sterk gericht op de oprichting en groei van onze onderneming en hebben we niet genoeg inspanningen geleverd om de structurele onevenwichtigheden die zich hebben ontwikkeld, tegen te gaan. Wij erkennen dat er momenteel te weinig sprake is van diversiteit binnen ons senior management en wij zijn vastbesloten om dit te veranderen”, aldus co-CEO Rubin Ritter Zalando SE. “Wij zijn overtuigd dat alleen een gevarieerde en inclusieve cultuur ervoor kan zorgen dat we het beste talent aan boord halen en dat we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn.”

Cristina Stenbeck, voorzitter van de Raad van Commissarissen, Zalando SE, legt uit: “Diversiteit leidt tot betere besluitvormingsprocessen, stimuleert innovatie en verhoogt de algemene prestaties van een bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat diverse teams en bedrijven hiermee competitiever kunnen zijn en niet alleen waarde creëren voor klanten, maar ook voor aandeelhouders. De Raad van Commissarissen staat volledig achter de nieuwe doelstellingen die het management ons heeft voorgesteld om zo een inclusieve cultuur op de langere termijn te implementeren.”

De nieuwe doelstellingen maken deel uit van een algemene aanpassing van de diversiteits- en inclusiestrategie van het bedrijf, waarbij Zalando streeft naar diversificatie binnen het personeelsbestand, onder andere op het gebied van geslacht, nationaliteit en opleiding. In de komende maanden zal Zalando verschillende initiatieven lanceren om dit doel te bereiken, zoals het updaten van de besluitvormingsorganen en -comités, het veranderen van de wervingsprocedures en het invoeren van een holistische opvolgingsplanning.

In de toekomst zal Zalando jaarlijks een diversiteitsverslag uitbrengen over het aandeel vrouwen en mannen op de hoogste zes senior managementniveaus en de andere diversiteitsdimensies.


Over Zalando

Zalando is Europa’s grootste online platform voor fashion. Opgericht in 2008 in Berlijn, bedient Zalando meer dan 28 miljoen actieve klanten in 17 markten met kleding, schoenen, accessoires en cosmetica. Het assortiment van internationale merken varieert van wereldberoemde namen tot lokale labels. Ons platform is een one-stop fashionbestemming voor inspiratie, innovatie en interactie. Als Europa’s meest modieuze tech-bedrijf, werken we doorlopend aan digitale oplossingen om de fashion journey te verbeteren: voor onze klanten, partners en elke speler in het Zalando-verhaal. Ons doel is om het startpunt voor fashion te worden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht