Mobile update: stand van zaken in Nederland

Mobile update
Pagina tools
ACHTERGROND - 24 augustus 2011 15:58

Consumentengedrag verandert door de mogelijkheden die (nieuwe) mobiele apparaten bieden. Voor een goede mobiele strategie is het handig om een helder beeld te krijgen van de status van mobiel  in Nederland op dit moment en inzicht in de verwachtingen voor de toekomst.

Smartphonepenetratie
Vooral de komst van de smartphone heeft het mobiel gebruik veranderd. Het aantal smartphones in Nederland groeit razendsnel. Recente voorspellingen werden steeds door de realiteit ingehaald. Hier dus geen voorspelling, maar de huidige stand van zaken. In augustus 2011 was de penetratie van smartphones in Nederland 42 procent. Dat is een verdubbeling ten opzichte van begin 2010 en een stijging van 40 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2010.

Het gebruik van smartphones is het populairst onder jongeren van 15-29 jaar met een penetratie van 60 procent, maar ook bij 30-39 jarigen gebruikt al meer dan 5o procent een smartphone. De doelgroep 50-64 blijft nu nog wat achter met cijfers rond de 20 procent.

Mobiel websitebezoek
Internet wordt momenteel nog vooral via de pc bezocht. Morgan Stanley voorspelt dat in 2015 internet het meest bezocht wordt door mobiele apparaten. Hoe zit dat nu in Nederland en welke apparaten zijn het meest actief op het mobiele internet?

Mobile metrix meet het internetverkeer op 20 Nederlandse websites en geeft met meer dan 5 miljoen unieke bezoekers een goed beeld van de gemiddelde Nederlandse mobiele internetter.

 

Mobiel gebruik
TNS Nipo deed in 2011 onderzoek in 43 landen hoe mobiele telefoons worden gebruikt gedurende de dag. Naast de meest gebruikte functie – bellen- , werden zeven activiteiten onderscheiden: sms’en, locatie gebonden activiteiten, internet (ook apps/downloaden), muziek, gaming, social networking en e-mail. De Nederlandse top drie:

  1. SMS’ en
  2. Internet
  3. E-mail

In onderstaande grafiek de Nederlandse resultaten. Op discovermobilelife.com staan alle grafieken met vergelijkingen tussen 43 verschillende landen.

Een andere bron voor mobiel gebruik zijn de onderzoeken van comScore. Dit onderzoek (uit oktober 2010) laat een vergelijking zien van de mobiele activiteiten tussen een aantal grote Europese landen, de Verenigde Staten en Japan. Het toont het percentage van de mobiele telefoonbezitters dat een bepaalde functie ook daadwerkelijk gebruikt. Het gebruik in Europa en de VS komt redelijk met elkaar overeen. In Japan staat het browsen /apps /downloaden bovenaan de lijst.
Een recent onderzoek van comScore van augustus 2011 laat voor de VS een vrij consistent beeld zien in mobiel gebruik. Wel is er een aantal opvallende stijgers in mobiel gebruik: apps stijgt naar 39,5 procent, social naar 29 procent en muziek naar 19 procent.

Uit de presentatie van de voormalige Morgan Stanley ‘mobile goeroe’ Mary Meeker komt een overzicht van de gemiddelde tijd per dag die besteed wordt aan de mogelijkheden die mobiele devices bieden. Bijna de helft van de activiteiten zijn relatief nieuw, zoals het mobiele gebruik van kaarten, games, social en dergelijke.


Mobiel gebruik in de toekomst
De mobiele markt leent zich, gezien het razende tempo van alle ontwikkelingen, slecht voor nauwkeurige voorspellingen. Toch wagen sommigen eraan. Zo verwacht Cisco een enorme groei van video dataverkeer, nu nog een bescheiden onderdeel van mobiel gebruik.

 

Bronnen: GFK Retail & Technology, Telecompaper, Mobile Metrix, TNS Nipo Mobile life country report, Cisco Global Data Traffic Forecast, Top mobile internet trends Mary.

Uiteraard zijn alle aanvullingen, recente updates van bovenstaande cijfers of andere opmerkingen meer dan van harte welkom.

*) Auteur Michiel Ebeling is commercieel directeur bij Blyk Nederland.

Reacties op "Mobile update: stand van zaken in Nederland"

Er zijn tot nu toe 15 reacties geplaatst. Reageer ook!

Kort en bondig. Prachtig snapshot.
Mooie ontwikkeling. Ben benieuwd welke laatsten nu de eersten zijn.

Jammer dat nog zo weinig retailers een mobiele webshop exploiteren. En degenen die geprezen worden, zoals Bol en Wehkamp kunnen absoluut nog niet tippen aan de mobiele shops in de US en UK. Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Kwestie van de juiste partijen aan tafel.

Mooi artikel en goed om het ook eens op de Nederlandse markt gericht te hebben.

Binnenkort hebben we een Sitecore event (Digital Trendspot 2011) waarin we mobile ook absoluut als Nederlandse ‘Trend’ zien. Als je wilt zien hoe bijv. Nike, Sitecore en Staatsbosbeheer Mobile inzetten dan kan dat door op 27 sept. naar Digital Trendspot 2011 te komen. Registratie kan via http://bit.ly/Trendspot

Dit geeft precies de trend aan waar wij in geloven en platformen voor gereed maken. Echter jammer dat de markt nog niet zover is. Het lijkt wel 1995 de opkomst van het internet waar bedrijven snel een info site wilden hebben, Nu is het sexy een App te hebben zonder een goed doordacht business model.

Ik wil niet zeuren Jeroen en Andre, maar jullie eigen websites zijn ook niet best op de iPhone.

Steven Fockema 2 sep, 2011 - 13:55

@Edwin zij vallen niet echt in dezelfde categorie als een Bol en Wehkamp, hoewel ik het wel met je eens ben dat een partij die mobile sites maakt ook zelf een mobiele versie van zijn site dient te hebben, dat is je visitekaartje.

Babs van Gisbergen 3 sep, 2011 - 10:32

Goed overzicht, Michiel! De cijfers bewijzen eens te meer dat het allemaal NU gebeurt! Mobiel is een logisch onderdeel van een ieder’s mix als je het mij vraagt!

Resultaten mooi weergegeven!
Precies wat ik nodig had voor mijn research!

Beste meneer Ebeling,

Ik vind deze informatie erg goed. Ik maak een profielwerkstuk waar deze informatie zeer bruikbaar voor is, maar zou daarom graag willen weten waar u de grafieken en informatie precies vandaan heeft. Zou u dit mij kunnen vertellen?

Michiel Ebeling 16 dec, 2011 - 18:09

Emma, de bronnen staan in het artikel, succes met je werkstuk.

@Michiel, heb je ook een overzicht van Mobiel web bezoek versus regulier web bezoek?

Helemaal top dit!
Ik ben op dit moment ook bezig met een profielwerkstuk over Smartphone gebruik en dit is zeker een nuttige bron!
@Emma misschien ongepast maar heb je misschien nog handige informatie?

Mvg,

Robbe
5 Havo

Wel handig zo’n smartphone: is er ook informatie over het telefoniegebruik? Ik lees alles behalve dat namelijk.
Zijn daar ook apps voor en welke is de beste?

In afwachting,

Peter

Hallo Robbe,

Misschien heb je hier ook nog wat aan. Dit is een onderzoek wat door de universiteit van twente is uitgevoerd. En staat ook een stukje over het mobiel gebruik. Zoek anders op Trendrapport computer en internet 2011.

http://www.google.nl/#hl=nl&gs_nf=1&cp=21&gs_id=15f&xhr=t&q=trendrapport+computer-+en+internetgebruik+2011&pf=p&sclient=psy-ab&oq=trendrapport+computer&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=b9bd4c3b17433c1c&biw=1280&bih=666&bs=1

“De mobiele markt leent zich, gezien het razende tempo van alle ontwikkelingen, slecht voor nauwkeurige voorspellingen”

En, kunnen wel zeggen dat deze voorspellingen wel zijn uitgekomen?

Reactie plaatsen

Topic Mobile
Mobile

In Topic Mobile trends, ontwikkelingen, best practises, cases en opinie rond mobile. Blijf op de hoogte, deel kennis en leer van anderen.

Auteur
Michiel Ebeling

Michiel Ebeling

Michiel is managing partner bij MobGen Media en voorzitter van de Taskforce Mobile van IAB. Zijn expertise ligt op het vlak van mobiel en jongeren.

Werkt bijMobGen Media
FunctieManaging partner
WWWhttp://www.mobgen.com
Twittermichielebeling
LinkedInPublic Profile
  • 6Aantal artikelen in totaal
  • 48922Aantal views dit artikel
  • 42Reacties in totaal