Deel dit artikel
-

“Begrijpen hoe grote bedrijven werken”

Ruud IJssel de Schepper had een goede baan bij Sony Nederland maar koos voor het ondernemerschap. Zo'n type "is hij altijd geweest", bovendien meende hij een gat in de markt te zien: coördinatie van grootschalige verkoopprojecten.

Wat doet Projaxion?

"Stel dat een bank besluit om zijn klanten in samenwerking met een fabrikant computers aan te bieden, bijvoorbeeld om het online bankieren te promoten. Of dat een bedrijf een PC-privé project wil organiseren. Dan is de vraag wie ervoor zorgt dat die computers betaald, afgeleverd en geadministreerd worden. Bovendien heb je een callcenter nodig om alle vragen af te handelen. De bank zelf wil daar geen capaciteit voor vrijmaken en de fabrikant ook niet.

Projaxion neemt de coördinatie van zulke grootschalige verkoopprojecten in zijn geheel op zich."

Je had een goede baan, nu ben je zelfstandig ondernemer. Waarom?

"Ik ben altijd een ondernemend type geweest en ik zag een gat in de markt. Dat viel samen het opheffen van de divisie bij Compaq waar ik werkte. Ik kon elders bij Compaq aan de slag, maar ik heb gekozen voor het ondernemerschap. De ervaring die ik bij Sony en Compaq had opgedaan kan ik nu goed gebruiken. Het voordeel is dat je begrijpt hoe dat soort grote bedrijven werken."

Hoe werken grote bedrijven dan?

"Vrijwel alle processen staan in het teken van de continuïteit. Men is voorzichtiger en kiest doorgaans voor zekerheid, daarom wordt er vaak samengewerkt met andere grote merken. Zo was ik zelf ook. Je hoeft als leverancier bij een bedrijf als Compaq niet aan te komen met een verhaal dat je zo leuk klein gestart bent. Een groot bedrijf wil gewoon geen omkijken hebben naar de diensten die ze inkopen. Kleine bedrijven kijken veel meer naar business-kansen, minder naar de risico's voor de opdrachtgever. Aan de andere kant denken grote bedrijven ook letterlijk groot, kleine projecten zijn niet interessant. Mensen gaan daar anders met geld om dan in kleine bedrijven. Als je zelf een kantoor moet huren, denk je wel drie keer na of dat echt nodig is."

Je werkt hier vanuit huis. Boezemt dat grote klanten vertrouwen in?

"Blijkbaar wel gezien onze ervaring en track record. Telewerken is juist een goed voorbeeld van onze opvattingen over efficiency en welke aanpak past bij een bedrijf van de 21ste eeuw. Daarnaast zijn onze founding partners KPMG en KPN. Onze raad van advies bestaat onder andere uit de oprichter van Correct Electronics Harry de Jong en de voormalig managing director van Compaq Ton Pannekoek. Misschien dat we op termijn een kantoor gaan huren, maar we willen eigenlijk zelf nooit meer dan vijf man in dienst hebben omdat we de kosten zo laag en flexibel mogelijk willen houden, en altijd de beste kwaliteit in de markt willen blijven inkopen. Eigen personeel geeft alleen maar onnodige zorgen."

Hoe heb je dit gat in de markt ontdekt?

"Bij Compaq wilden we ons marktaandeel vergroten door computers via financiële instellingen en ISP's af te zetten. Ik ging op zoek naar een partij die de afhandeling daarvan kon regelen, en die bestond niet. We hebben toen dat proces zelf opgezet, van order-intake tot en met financiële afhandeling en aflevering via bestaande, traditionele distributiekanalen. Projaxion is een voortzetting daarvan, zij het dat de papieren workflow die we bij Compaq nog hanteerden nu volledig digitaal is geworden. We hebben voor een miljoen euro een eigen internetapplicatie laten bouwen door KPMG, dat alle partijen op innovatieve manier aan elkaar knoopt. De strategie, implementatie en executie van dit soort projecten is onze specialiteit. Voor zover wij weten is er geen enkel bedrijf in Nederland dat op deze manier werkt. Overigens bestaat 95 procent van het werk uit het voorkomen en managen van de uitzonderingen; de probleemgevallen die niet automatisch door het systeem verwerkt kunnen worden."

Werkt dit concept ook met andere artikelen dan PC's en electronica?

"Ja. Het zijn in principe artikelnummers waar we mee werken. We hebben zelf nooit eigen voorraad, we zoeken per project de beste, gespecialiseerde partijen zoals retailers, call centers, warehouses en vervoerders. Op die wijze kunnen we naar onze opdrachtgevers altijd onafhankelijkheid blijven, de meest actuele modellen en prijzen aanbieden, en meteen uit voorraad leveren. Het kan dus net zo goed om fietsen, kleding of andere zaken gaan. Het systeem is ingericht op het afhandelen van grote volumes in korte tijd. We kunnen in korte termijn honderden tot tienduizenden artikelen op deze manier afhandelen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond