De definitie: ‘putting your applications in the optimal state for organic search, chart ratings, and download conversion in the app stores’. Een hogere rank in deze zoekmachines betekent uiteindelijk maar één ding; meer downloads voor je app. En met je app meer in de kijker kan je focussen op de echt belangrijke zaken, zoals het verbeteren van je app.

De uitdaging

Op het moment van schrijven hebben alleen de twee grootste app stores al meer dan drie miljoen apps in de aanbieding. Dit brengt voor app ontwikkelaars een uitdaging met zich mee: hoe kun je je app hoger in de zoekresultaten van de app stores krijgen dan de app van je competitie?

Daarnaast laten onderstaande statistieken zien dat maar liefst 60 procent van de bezoekers nieuwe apps ontdekt door te zoeken in app stores. Mensen die zoeken blijken ook meer geneigd te zijn om een app te downloaden of kopen dan mensen die op een andere manier op apps stuiten.

255971a6141c0037eaeb7001dbb7b064-large

ASO in samenwerking met een killer app zorgen voor het grootste bereik.

Een goede marketingstrategie om mee te beginnen

Het fijne aan ASO is dat het een zeer goedkope, maar uiterst effectieve manier is om je app bij meer potentiële gebruikers te krijgen. Omdat er naast het aanschaffen van een goede ASO tool (hierover later meer) nauwelijks opstartkosten aan ASO verbonden zijn is het de beste plek om te starten op het gebied van app marketing.

Veel app ontwikkelaars gaan de fout in door te denken dat het bouwen van een solide app vanzelf leidt tot ontdekking en daarmee tot  de legendarische status. Natuurlijk is het belangrijkste dat de app zelf goed in elkaar zit. Maar waarschijnlijk is je app niet alleen ontwikkeld om het leven van je gebruikers makkelijker te maken. Wil je ook winst maken? Dan zal je, naast productontwikkeling, ook naar marketingstrategieën moeten kijken.

Hoe kan je jouw ASO verbeteren?

Het is nu dus duidelijk dat zelfs als je een killer app hebt gebouwd, niemand er iets aan gaat hebben zolang ze hem niet kunnen vinden. Dus hier gaan we iets aan doen.

Een goed ezelsbruggetje, op volgorde van belangrijk naar minder belangrijk, voor de belangrijkste ASO optimalisaties is T.R.I.C.K.S:

    1. Title
    2. Reviews
    3. Icon
    4. Customer
    5. Keywords
    6. Screenshots/video

Ook belangrijk, maar in een mindere mate zijn:

  1. Localisation
  2. Type & Category
  3. App downloads

Hoe kan je jouw ASO verbeteren?

1: De titel van je app aanpassen

De titel van een app in de app store is het belangrijkste stuk metadata waarmee je jouw ASO kan verbeteren. Veel apps die op dit moment in de app stores staan laten hier nog veel winst liggen. Dus wat kan je doen om hier zo veel mogelijk resultaat uit te halen?

1.1 Gebruik keywords in je titel

Keywords in de titel van je app verbeteren je ranking en geven app store bezoekers sneller een idee van waar je app toe dient. Simpel gezegd zorgt het toevoegen van de juiste keywords in je titel voor een gegarandeerde betere ranking.

87537fa2e5635eea22cda5a3f7d77aab-regular

Evernote, Zo moet het dus niet. (bron: Apple App Store)

8ea614ca4a7d57c1c7069ef0edba2b84-regular

Runtastic PRO, een goed voorbeeld van hoe het wel moet. (bron: Apple App Store)

1.2 Verander je app titel niet te vaak

Experimenteer met je keywords in het begin, wanneer je app nog nieuw is. Wanneer je merkt dat de keywords in je titel werken, blijf dan bij de betreffende titel.

1.3 Kies de juiste keywords

Ga op zoek naar keywords die relevant zijn voor je app, onderscheidend zijn van de concurrentie/competitie en waar de bezoekers naar zoeken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een ASO tool die later in dit artikel wordt uitgelicht. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat de keywords die je kiest relevant zijn voor je app. Hierdoor zijn mensen meer geneigd je app ook daadwerkelijk te downloaden wanneer ze hem tegenkomen in de search resultaten.

1.3 Kies een titel die creatief en uniek is

Gebruik nooit keywords met namen van andere apps er in. Deze worden door de app stores verwijderd.

1.4 Houd je titel kort of gebruik een titel en een subtitel

Waterlogged, een app die trackt of je wel genoeg drinkt op een dag, koos voor het toevoegen van een subtitel en kwam uit op ‘Waterlogged – Drink More Water, Track Daily Water Intake, Get Hydration Reminders.’

0233b0a4eadc64e8d35a13cf1f2a5bff-regular

Subtitels zorgen voor meer ruimte voor keywords. (bron: Apple App Store)

2: Maak meer van je reviews

Na de app titel zijn de reviews die je app krijgt het belangrijkste om hoger te ranken. Apps met een groter aantal positieve reviews en ratings komen namelijk hoger in de search results te staan. Goede reviews en ratings kunnen er verder ook voor zorgen dat je app vaker wordt gedownload door nieuwsgierige bezoekers. Dus hoe kun je het beste omgaan met je app reviews?

2.1 Vraag je klanten om een review achter te laten

Je kan het je gebruikers natuurlijk simpelweg vragen. Je kan dit bijvoorbeeld doen door middel van review tools zoals Apptentive. Probeer hierbij rekening te houden met het juiste moment. Een klant is een stuk meer geneigd om een goede review achter te laten nadat je app behulpzaam is geweest.

422b7c98a4ebd65a9519251d9bdc2b32-large

De door ons ontworpen Mijn Simyo app zou ook gebruik kunnen maken van een tool als Apptentive.

2.2 Loof nooit beloningen uit in ruil voor reviews

Het uitloven van beloningen in ruil voor reviews was in het begin van de app stores erg effectief. Tegenwoordig zorgt dit ervoor dat je app niet meer geaccepteerd wordt in de app stores.

08b585b137572b45f8b0606534be4c7b-large

Het uitloven van beloningen voor een goede review is tegenwoordig een one way ticket uit de app stores.

2.3 Leer van je negatieve reviews

Ook negatieve reviews zijn belangrijk; hier ligt een schat aan informatie voor de verbetering van je app. Gebruik bijvoorbeeld de eerder genoemde tool Apptentive die negatieve reviews filtert en de reden achterhaalt.

3: Optimaliseer je app icoon

‘You never get a second chance to make a first impression.’ Het juiste, professioneel ogende, App icoon speelt hierbij een essentiële rol. Je bent op zoek naar een app icoon met een zo hoog mogelijke clickthrough rate. Dit kan je goed testen met gebruikers. Leg ze een aantal ontworpen iconen voor en vraag ze welke aanspreekt. Probeer altijd je logo in je app icon te verwerken. Dit wordt gezien als een effectieve best practice die kan leiden tot het verzamelen van meer reviews, ratings en downloads.

Goede app icons:

8e2f6e193fa1ed438389eca543e7e266-medium

Flipboard en Slack zijn twee apps met een sterk app icon waar het logo in terug komt. (bron: Apple App Store)

Minder goede app icons:

7620fe02891a7b1aad03c311d6982594-medium

Squaredy en TextExpander kunnen nog flink wat winst behalen met hun app icons. (bron: Apple App Store)

4: Beter inzicht in je klant(behoefte)

Een erg belangrijk onderdeel van ASO is inzicht in je klanten. Het is belangrijk dat je weet welke doelgroep je aan wil spreken en hoe je dit het beste kan doen. Er zijn een aantal manieren die hier goed bij werken.

4.1 Doe een potentiële klant analyse.

Voordat je begint aan je ASO optimalisatie is het nodig dat je weet welke klanten je app mogelijk interessant vinden. Als je weet wie je klanten zijn kan je meer aansprekende keywords kiezen voor dit publiek.

4.2 Haal het meeste uit de comments sectie in de app stores.

Veel klanten geven graag hun mening over je app via de comments sectie. Hier is dus een schat aan informatie te vinden over wat je (mogelijke) klanten aanspreekt, en wat niet.

5: Keywords, keywords, keywords

De voor ASO relevante keywords komen terug op drie plekken:

  1. Je app titel (dit is eerder in dit artikel beschreven, dus slaan we hier over)
  2. Je app omschrijving
  3. Het speciaal voor keywords bestemde iOS field
5.1 App omschrijving

Gebruik veel keywords in de app omschrijving en zorg ervoor dat er duidelijk beschreven wordt wat je app doet. Je hebt hier een beperkt aantal tekens om duidelijk te maken wat je app voor je gebruikers kan doen.

  • Leg de waarde voor de gebruiker snel en duidelijk uit. Gebruik de eerste drie zinnen slim en schrijf deze activerend. Verwerk hier bijvoorbeeld een call to action in.
  • Probeer altijd zo veel mogelijk keywords toe te voegen, zonder dat het ten koste gaat van een lopend relevant verhaal. Hoe meer keywords hoe eerder je app gevonden wordt.
  • Het heeft geen nut om enkelvoud en meervoud van hetzelfde woord te herhalen dus kijk naar welke versie zo min mogelijk competitie heeft.
  • Zet niet je app naam en bedrijfsnaam in je keywords, hier word je al op gevonden.
  • Kies keywords die helpen om je app te definiëren, maar kies geen keywords waar extreem veel competitie voor is. Het is beter om in de top vijf resultaten voor gemiddeld aantal keer gezocht keywords te eindigen dan in de top 100 voor een veel gezocht keyword. Gebruik bijvoorbeeld een ASO tool die later in dit artikel is omschreven.
  • Is je app beschikbaar in meerdere talen? Houd dan rekening met meerdere talen zodat je app overal searchable is. Per taal kun je nieuwe keywords en descriptions toevoegen of zelfs de titel van je app aanpassen. De top languages zijn: Spaans, Frans, Duits, Portugees, Chinees, Koreaans, Japans en Russisch. Onthoud hierbij: Laat je app altijd professioneel vertalen, tools als Google Translate zijn uiteindelijk niet betrouwbaar genoeg en een slechte vertaling kost je downloads.

3092d2dd3855754e729285b9f7cb9ddf-regular

De Twyp app van ING heeft een hele goede app omschrijving. (bron: Apple App Store)

5.2 Het iOS keywords field

Het keyword veld in de app store kan maximaal 100 karakters bevatten. Om hier zo veel mogelijk uit te halen moet je rekening houden met de volgende dingen.

  • Gebruik komma’s om je keywords te scheiden i.p.v. spaties.
  • Je hoeft geen rekening te houden met enkelvoud én meervoud, kies zelf de beste variant.
  • Gebruik cijfers voor nummers, dus 8 in plaats van acht. Zo bespaar je eenvoudig tekens.
5.3 Hoe vind je dan de juiste keywords?

Het vinden van de juiste keywords kan een behoorlijke opgave zijn. Gelukkig zijn er meerdere beproefde manieren om verder te komen.

  • Review mining: Kijk naar keywords die worden gebruikt in reviews van vergelijkbare apps.
  • Kijk naar je competitie: Zoek naar vergelijkbare apps en kijk welke keywords zij gebruiken. Een tool die je hierbij kan helpen is appmind.co.

6: Screenshots/video

6.1 Screenshots

Screenshots geven je gebruiker een snelle overview van wat ze kunnen verwachten van je app. Dit kan leiden tot meer downloads, reviews en ratings. Ook hier zijn een aantal best practices te herleiden.

  • Gebruik altijd alle vijf screenshots.
  • Laat je laatste screenshot een call to action bevatten.
  • Je screenshots moeten je elevator pitch kunnen leveren.

c7bf255617e3980a9b172ada07d9c99d-large (1)

De Wehkamp app heeft geoptimaliseerde screenshots die de elevator pitch leveren. (bron: Apple App Store)

6.2 Video

Een foto vertelt 1000 woorden, maar een video vertelt een verhaal. Een gebruiker kan er in één tap precies achterkomen waarom ze jouw app écht nodig hebben. Ook rond video’s zijn een aantal best practices te herleiden.

  • Je kan je video’s localiseren, dus per taal kan je een unieke video in de betreffende taal aanbieden.
  • Zorg ervoor dat je video device specifiek is, een ipad app en een iphone app hebben een andere video nodig.
  • Maak je video niet langer dan 30 seconden
  • Probeer je app video zo min mogelijk reclame-achtig te maken en zo veel mogelijk beschrijvend.

3b681e975fa98adbb43f897a6586d13e-large

Skype en Bundle hebben beide een video die het nut voor de gebruiker duidelijk uitlegt. (bron: Apple App Store)

7: Lokalisatie

Let op de lokalisatie van je app, dit kan je downloads enorm omhoog drijven. Onthoud hierbij dat een keyword die veel competitie heeft in één taal, in een andere taal misschien wel een stuk toegankelijker is.

8: App type & Categorie

Kies altijd de meest relevante categorie voor je app om bots te laten zien wat voor soort applicatie je in de store hebt staan. Valt je app in meerdere categorieën kies dan de meest relevante. Let ook op de juiste subcategorie.

9: App downloads

Hoe meer downloads je app heeft hoe hoger de kans dat nieuwe mensen je app ook downloaden. De bots die je app ranken vinden dit fijn! Om je app meer gedownload te krijgen is het slim om sterk in te zetten op traditionele marketingtechnieken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media, content marketing en mailing lists. Meer downloads verbeteren je ranking, wat weer leidt tot meer downloads.

ASO-tools die je kunnen helpen

Appcod.es: De Beste tool voor ASO beginners

e5843359e4fc352476c72f1965ce2957-small

Beoordelingscijfer: 8

Prijs: Gratis trial, pakket kost 14.95 per maand

Pro’s & cons

  • + Helpt bij het valideren van app ideeën door keyword populariteit in te schatten. Zo hoef je nooit meer een goed idee weg te gooien.
  • + Keyword module laat je zien welke keywords je concurrentie inzet.
  • + Goedkoop.
  • – Beperkter aantal functies dan de meeste ASO tools.
AppAnnie: De Beste tool voor ASO intermediates

2c84355bc7449421a00bddc3f8c33457-small

Beoordelingscijfer: 8

Prijs: Gratis beperkte variant, pakketten van 59 per maand per app en 599 per maand

Pro’s & cons

  • + Android, iOS, Amazon & Windows Phone inzichten.
  • + Download rapporten van je analytics.
  • – Niet zichtbaar waar downloads vandaan komen
Sensor Tower: De Beste tool voor ASO professionals

b3f2a2680d75f4534c6075387139ad7b-small

Beoordelingscijfer: 9

Prijs: pakketten van 79 tot 399 per maand

Pro’s & cons

  • + Helpt bij het optimaliseren van de effectiviteit van je keywords.
  • + Vergelijkt de effectiviteit van je keywords met een aantal van je grootste concurrenten.
  • + Relatief goedkoop voor de hoeveelheid functies die je krijgt.
  • – Beginpakket is het duurste van de 3 genoemde tools.

Welke apps rocken ASO?

Nu je weet waar je op moet letten is dit het ideale moment voor wat concrete voorbeelden! Er zijn talloze apps die hun ASO praktijken goed op een rijtje hebben. Hier een selectie van een paar echte toppers.

Dus wat is er geleerd?

Het is een flinke hoeveelheid informatie maar gelukkig hoef je ASO niet in 1 dag te masteren. Werk geleidelijk aan de perfecte positionering van jouw app in een van de app stores. Het belangrijkste is het bouwen van een killer app die de gebruiker een toegevoegde waarde biedt.

Wil je je begeven op het gebied van ASO, en zo snel mogelijk resultaten boeken? Let dan op je app title, reviews, icon, customers, keywords en screenshots. Doe je onderzoek, implementeer, track en review de veranderingen en houd die cyclus gaande. Zo heb jij binnen no-time een app bovenin een app store.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Soda Studio.