-

Hoe pas je QR codes succesvol toe in advertenties?

Adverteerders worstelen nog steeds met de QR code. Onbekendheid over de mogelijkheden en verkeerd gebruik lijken eerder tegen ze te werken dan dat het hen iets biedt. Maar ik garandeer u dat de QR code meer klanten en meer omzet genereert. Voor kleine en voor grote bedrijven en instellingen.

Het probleem met advertenties is dat veel adverteerders alles willen vertellen in hun advertentie. Wie zijn ze, wat doen ze, welk aanbod hebben ze, waar zijn ze goed in, wat zijn de adresgegevens, een verwijzing naar de website en natuurlijk een logo. En dat alles in een fraaie opmaak. Veel, toch? Soms zien we dat in een advertentie de QR code er ook nog even tussen gepropt is. Het moge bekend zijn, de QR code (Quick Response) is een tweedimensionale streepjescode die verwijst naar een webadres, sms-bericht, telefoonnummer, e-mailadres, tekst, een kortingscoupon, muziek, video of routekaart. In ruim zes procent van alle advertenties in de huis-aan-huis weekkranten wordt een QR code toegevoegd.*

De advertentie kent los van de beperkte ruimte nog een aantal beperkingen:

  • Het tonen van je deskundigheid is niet mogelijk
  • Je kunt de werking of uitleg van een product of dienst  niet tonen
  • Emoties kun je niet tonen, evenals muziek en filmbeelden
  • Er is geen directe interactie met de lezer van je advertentie!

De QR code. Waarom het fout gaat.
Door velen verguisd, maar toch met een enorme potentie om meer omzet en meer klanten te krijgen. Er zit een forse ‘mits’ aan; je moet ze goed gebruiken!

Helaas zien we te vaak dat de QR code naar een homepage verwijst, en dan ook nog naar een non-responsive site. Hier worden direct al de eerste twee fouten gemaakt: doorlinken naar de homepage en de site die niet geschikt is om op een mobiele telefoon te bekijken.

De QR code wordt vrijwel altijd door een smartphone gescand, dus zou hetgeen je op het kleine beeldscherm van je smartphone ziet ook leesbaar moeten zijn. Doorlinken naar de homepage die niet voor de mobiele telefoon geschikt is, is dan geen optie. Je moet de tekst vergroten om überhaupt iets te kunnen lezen, je moet gaan zoeken in het menu en voor je het weet ben je de weg kwijt en kun je niet vinden wat je zoekt.

Teleurstelling en frustratie!
Google heeft onderzocht dat 48 procent van iedereen die een QR code gescand heeft, gefrustreerd is en een negatief gevoel overhoudt wanneer men op een niet mobiel-vriendelijke site terecht komt. Persoonlijk denk ik dat dat eigenlijk nog veel meer is.

Beter is het om het beeldscherm van de smartphone te gebruiken als videoscherm. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Het beeldscherm is er geschikt voor en de boodschap blijft hangen. Wanneer je daarna een reactieformulier of kortingscoupon toont, dan is de animo groot en de kans op een transactie idem dito.

Een andere belangrijke fout die bijna altijd gemaakt wordt, is het ontbreken van een ‘reason why’. Waarom zou ik deze QR code scannen? Word ik voor mijn inspanning (smartphone pakken, scanner activeren, richten op QR code, wachten op respons en in spanning wachten op wat komen gaat) beloond? Wat is de boodschap die ik te zien krijg? Wat beweegt mij om iets van deze adverteerder te kopen? Voordeel, meerwaarde of uitleg?

Tja, en dan de QR code zelf. Diapositief? Niet doen, werkt niet! Geen kader om de QR code? Werkt ook niet. Een te klein formaat, met de kans dat de inkt in het krantenpapier vloeit? Werkt niet, de scanner pakt hem niet. De link getest voordat ie naar de drukker gaat? Jammer dat ie niet werkt (404 error: page not found)! “Ach, doen we het de volgende keer beter”. Dat is wat er letterlijk tegen me gezegd werd nadat ik een adverteerder op zijn niet werkende QR code wees.

Ook wordt het argument gebruikt dat de QR code lelijk is en niet in de huisstijl en opgemaakte advertentie past. Detonerend in zijn omgeving, terwijl de QR code met wat simpele ingrepen veel fraaier in opmaak kan worden verwerkt.

Tabel 1

Conclusie
Het is meestal geen feest wanneer je de moeite neemt om een QR code te scannen. Het levert je dan niets op. Terwijl wanneer je de QR code op een goede manier gebruikt, het je meer omzet, meer klanten en een tevreden ‘customer experience’ oplevert.

Laat je niet verleiden door je reclamestudio om een QR code in de advertentie op te nemen en door te linken naar je homepage. Denk daar goed over na en laat je adviseren door professionals die daar verstand van hebben.

Eigenlijk moet je bij de ontwikkeling van een advertentie niet je product of dienst centraal stellen, maar hoe je wilt dat de lezer van jouw advertentie in actie komt om op jouw aanbod in te gaan.

Tien gouden regels voor succesvol toepassen QR codes in advertenties

  1. Verplaats je in wat je toekomstige klant wil zien in je advertentie en welke informatie daarna relevant is
  2. Maak de advertentie onderdeel van de QR code en niet andersom
  3. Biedt de informatie aan in een mobiel vriendelijk formaat. Film/video past daar heel goed in
  4. Integreer de vormgeving van je QR code
  5. Voeg altijd een reden om te scannen toe
  6. Biedt een alternatief wanneer men niet de mogelijkheid heeft of wil gebruiken om te scannen
  7. Testen, testen en testen. Werkt de QR code?
  8. Maak degene die jouw QR code scant een exclusieve klant. Biedt hem meerwaarde in de vorm van een beloning, korting, exclusieve aanbiedingen/informatie
  9. Biedt achter de QR code altijd de mogelijkheid om direct contact te leggen, in te schrijven voor een nieuwsbrief, een whitepaper te ontvangen, etc.
  10. Meet de resultaten. Hoe vaak gescand, waar gescand. Vraag je klanten of ze je QR code hebben gezien, wat ze er van vonden, etc.

* ) media-onderzoek h-a-h-weekkranten vanguido! Q1, 2014

Deel dit bericht

2 Reacties

Beerthuizen

goed en duidelijk stuk. Blij dat iemand eens uitspreekt waar het om gaat. De QR code is in nederland door de zogeheten marketing dames en heren totaal niet begrepen. Gemiste kans!

Frans Hendrikx

Het is ongelofelijk dat de kracht van de QR code niet opgepikt wordt door ondernemers, marketeers, reclamebureau’s en anderen die met marketing te maken hebben.
Voorlopig is de QR code het enige wereldwijd door de consument geaccepteerde marketinginstrument dat print met alle mogelijke informatie op internet kan verbinden. Desondanks wordt er heel veel mee aangerommeld en worden er alleen door grote merken successen mee geboekt. Jammer, want iedere zichzelf respecterende onderneming, groot of klein, kan met de QR code veel waarde toevoegen aan de dialoog met de consument. Guido en Martijn hebben gelijk. Het is tijd dat iemand zich uitspreekt tegen het misbruik van de code der codes. Dat er kennis in huis gehaald wordt waardoor advertenties en andere gedrukte media weer power krijgen die moderne lezers vandaag de dag eenvoudig mogen verwachten. Toegevoegde waarde bieden kan, is redelijk eenvoudig en het kost hoegenaamd niets, alleen verstand van hoe marketing met nieuwe media werkt, om de quasi onbereikbare consument weer te geven waar ze recht op hebben: Aansprekende content die de moeite van een QR codescan ruimschoots goedmaakt, waar ze blij en gelukkig van worden.

Happy scanning (binnenkort)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond