-

‘Mijn functie leg ik steeds makkelijker uit’

Hermen Ratterman is sinds kort commercieel directeur bij HotTraffic. Emerce Magazine sprak met hem voor de rubriek Movers & Shakers.

Na je opleiding Economische Studies aan de Hogeschool heb je al de nodige functies bekleed.
“Klopt. Rond de eeuwwisseling was ik category manager voor veilingbedrijf QXLRicardo. De grote uitdaging was om voet aan de grond te krijgen in de c2c-markt. Maar met Marktplaats, dat organisch zo hard groeide, bleek dat een lastige opgave. Daarna heb ik twee jaar bij WebAds gewerkt, waar ik verantwoordelijk was voor de exploitatie van de channels Auto en Mannen. Vanuit die positie kende ik MeMo2, van het trackingwerk dat ze verrichten voor campagnes. Toen zij begonnen met online marketingbureau HotTraffic was ik daar al nieuwsgierig naar en heb ik contact gehouden.”

De laatste zes jaar was je werkzaam voor Sanoma Men’s Magazines. Wat deed je daar?
“Ik heb me daar gericht op het beter exploiteerbaar maken van de totale portfolio. Vervolgens kon ik aan de slag als online product manager bij AutoWeek. Leuk, want ik ben autofan. In die rol heb ik samen met het developmentteam de site neergezet zoals die er nu staat. De uitdaging was om voor zowel redactie, bezoekers als voor sales een ideaal platform neer te zetten. Gezien alle records die we de afgelopen jaren hebben gebroken, is dat in mijn ogen aardig gelukt.”

Maar dat maakt je nog geen commercieel directeur.
“Na AutoWeek ben ik me wel meer gaan richten op het creëren van commerciële partnerships. Door creatieve oplossingen voor marketingen communicatievraagstukken uit te denken, ben je ineens op een heel andere manier met een adverteerder bezig. Zo richtte ik mij voornamelijk op de segmenten Auto en Sport middels branded content, waarbij ik me in de afgelopen periode veel bezig heb gehouden met activatietrajecten richting de Olympische Spelen.”

En toen belde MeMo2 c.q. HotTraffic?
“Nou, zo ging het niet helemaal. Ik was het bedrijf uit interesse blijven volgen. In de zomer werd ik, los daarvan, gepolst. Op 1 december ben ik hier van start gegaan.”

Je houdt je bezig met complexe materie. Hoe leg je dat op een verjaardagsfeestje uit?
“Dat leg ik steeds makkelijker uit. Maar er ging wel wat tijd overheen voordat ik het eenvoudig en begrijpelijk kon maken. HotTraffic streeft ernaar om middels Digital Media Auditing de waarde van digitale campagnes zo goed mogelijk in kaart te brengen. Dat doe je door inzichten te combineren. Zijn de advertenties zichtbaar geweest? Hoelang, waar en met welk bereik? Daarnaast bekijken we de conversieattributie. Oftewel: in welke mate dragen campagneonderdelen en combinaties daarvan bij aan het realiseren van conversies. Deze twee zaken willen we vervolgens koppelen. We zijn al ver om dat te realiseren.”

Je bent de eerste commerciële directeur bij HotTraffic. Waarom is die nu pas nodig?
“We beschikken over technologie en een panel om campagneresultaten te meten en, op basis daarvan, vervolgadvies te geven. De techniek is nu voldoende schaalbaar om hard te groeien. Dan is het belangrijk om de goede groeirichting te kiezen. Buitenlandexpansie staat hoog op onze agenda.”

Wat vind je zelf een interessante ontwikkeling?
“Hetgeen mobiel aan digitaal toevoegt. Zo ben ik fan van second screens en de bijbehorende interactiviteit. Ik kijk bijvoorbeeld graag naar Formule 1 met mijn iPad, waarop live de statistieken te volgen zijn. In diezelfde lijn volg ik de opkomst van tvkijken via internet. Met apps van KPN en Ziggo kan dat al op je iPad. Het zou vakmatig gezien mooi zijn als we een stukje code in die stream konden zetten om te meten. Daar kijken we nu ook naar.”

Foto: Chris Worden (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Arno Peperkoorn

Leuk!! Succes Herman.

Jurjen van den Broek

Mooie uitdagende stap Hermen. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond