-

‘Mobiel betalen is al mainstream’

Deze week introduceerden de internationale partijen Square, PayPal en Groupon een vervanger van het traditionele kassasysteem. De bedrijven zijn op dit moment nog niet actief in Nederland en het is nog maar de vraag of ze de geïntroduceerde complete oplossingen ook hier zullen gaan aanbieden. Hoe is het met dit nieuwe mobiele betalen in Nederland gesteld?

Lokaal kennen we met name Adyen en Payleven als oplossing voor het mobiele betalen. Deze laatste introduceerde onlangs haar product voor particulieren. Was dit nodig om de consument vertrouwd te laten geraken met deze “slimme pinoplossing”? Ernst Moorman laat weten dat het bedrijf wekelijks aanvragen kreeg van particulieren om het apparaat in te zetten voor allerlei doelen. “Kleine handelaren op Marktplaats maar ook sportteams die de bierpot willen pinnen of de babysitter die liever niet met cash over straat gaat waren geïnteresseerd.”

‘Mobiel betalen is al mainstream’

Hoewel het een mooie feature is die de naamsbekendheid van Payleven doet toenemen blijft het bedrijf zich richten op ondernemers. De consument gewend laten raken aan deze vorm van betalen is volgens Moorman nauwelijks nodig. “Mobiel betalen is in Nederland al mainstream. We kennen allemaal het mobiele pinapparaat en de ervaring met dit alternatief is daarnaast gelijk aan het pinnen in de Albert Heijn.” Moorman doelt hiermee op het betalen via de EMV-chip in plaats van de vroegere magneetstrip. Doordat met de introductie van het nieuwe pinnen ook het rumoer rondom het skimmen van betaalkaarten is afgenomen worden oplossingen als die van Payleven vrij snel geaccepteerd.

Lagere drempel

De uitdaging schuilt voor het bedrijf in het overtuigen van de ondernemer. Van de tweehonderdduizend kleinere ondernemers in Nederland accepteert een groot deel pinbetalingen. De pinterminals die hiervoor worden gebruikt zijn duur in eerste aanschaf of vaste lasten. “Een reden voor veel ondernemers om af te zien van de aanschaf terwijl het accepteren van cash ook niet ideaal is. De drempel voor het aanbieden van een pinoplossing aan je klant is nu nog lager. Met het betalen via pin of creditcard kan bovendien enorm ge-upselled worden. Mensen geven makkelijker geld uit.”

Nieuwe concurrentie

Dat geduchte concurrenten als PayPal hoe dan ook vergelijkbare producten op Nederlandse markt gaan brengen staat vast. Het is volgens Moorman echter nog de vraag of de ondernemer alhier zit te wachten op het kassasysteem. “Het ziet er gelikt uit maar kost ook weer enkele honderden euro’s in aanschaf. Bovendien is het nog niet duidelijk of zij naast de creditcard ook direct een oplossing bieden voor de debetkaart.” Moorman vraagt zich hardop af op welke doelgroep PayPal zich wil gaan richten. De kleine ondernemer of de grote spelers binnen retail? Deze laatste groep is voor Payleven namelijk niet beoogd. Het bedrijf richt zich nadrukkelijk op de kleinere ondernemer die een goedkopere of nieuwe vorm van betalen wil aanbieden. Zij die het zien als een must-have gadget.

Natuurlijk kijkt ook Payleven naar extra’s als houders en dockings maar het is nog moeilijk aan te geven of en wanneer deze worden geïntroduceerd. Het bedrijf kiest er voorlopig voor om in te zetten op samenwerkingsverbanden. Zo werd gister bekend dat er een koppeling wordt gemaakt met het Britse Kachng! (spreek uit als kaa-tjing), een oplossing voor een kassasysteem in de cloud. “Deze koppeingen zijn voor ons de toekomst. Ook in Nederland zullen deze volgen.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Bob

Ik heb zelf een webshop waar ik èM! Payment (www.empayment.com) aan heb gekoppeld. Klanten kunnen zo mobiel betalen, zonder dat ze een pas of random reader nodig hebben. 25% van de betalingen bij wehkamp bijvoorbeeld komen vanaf de tablet, voor mij wel echt reden om een mobiele betaalmethode aan te bieden in mijn betaalmenu.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond