Deel dit artikel
-

Nieuw keurmerk websites even groot als Thuiswinkel

Drie maanden na zijn start heeft het keurmerk voor internetsites mkbOK de grens van 250 aangesloten websites doorbroken. Het keurmerk heeft nu evenveel aangesloten leden als Thuiswinkel Waarborg, de partij die in 2001 Nederland een keurmerk voor webwinkels introduceerde.

Het mkbOK-keurmerk is een initiatief van de stichting MKB en internet. Volgens secretaris Willem van Schouwenberg van die stichting is hun keurmerk geen concurrent van Thuiswinkel Waarborg. “Wij richten ons op een veel bredere doelgroep. Thuiswinkel is er vooral voor echte webwinkels, terwijl wij er voor álle MKB-bedrijven zijn.” Hij doelt daarmee op bedrijven met 250 of minder medewerkers.”

Een ander verschil is volgens hem dat je bij Thuiswinkel.org moet betalen voor een keurmerk, terwijl mkbOK gratis is. Daarnaast kent Thuiswinkel.org een geschillencommissie, die bemiddelt bij klachten en bindende uitspraken doet. Van Schouwenberg: “Zij gaan een stap verder dan wij met mkbOK. Wij bieden vooral inzicht in de bedrijven áchter websites.”

Het keurmerk mkbOK is volgens de stichting MKB en internet vooral bedoeld om bezoekers van websites ‘te laten weten met wie ze zaken doen.’ Dat betekent dat de internetter moet kunnen zien welk bedrijf verantwoordelijk is voor een site. Van Schouwenberg: “Wij geven inzicht in welke natuurlijke personen achter een bedrijf zitten.” De bezoeker ziet met een klik op de ‘keurmerkknop’ een overzicht met gegevens over het ‘bedrijf achter de site’, zoals KVK-nummer, telefoonnumer en oprichtingsdatum.

Een onafhankelijke partij, certificatiebureau CGD uit Zwijndrecht, is verantwoordelijk voor de toetsing van keurmerkaanvragen. De site die een aanvraag doet, moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, maar het allerbelangrijkste is dat de beheerder van een site ‘traceerbaar’ is, volgens de stichting. Wie een aanvraag indient, moet dan ook zijn KVK-inschrijving en paspoort- of rijbewijsgegevens meesturen.

Naast mkbOK en het Thuiswinkel Waarborg, bestaan er nog twee keurmerken voor internetsites: Webshop Keurmerk (60 leden), de opvolger van het Webtrader-logo en Qshops


In totaal hebben tot nu toe 400 bedrijven een aanvraag gedaan voor het mkbOK0keurmerk. Volgens Van Schouwenberg zijn van die aanvragen er 50 afgewezen, meestal omdat het om websites ging die een ‘portal-achtig’ karakter hadden. Andere aanvragen zijn nog in behandeling of onvolledig, volgens de secretaris van de stichting MKB en internet. De stichting heeft grote ambities voor het komende jaar: ze verwacht dat 5000 winkels en bedrijven in 2006 het keurmerk gaan voeren.


 

Deel dit bericht

1 Reactie

Nicos

Dat MBKok, zogenaamd een stichting waar toch flink wat van onze klanten grof aan betalen. We raden ze af om hier geld in te steken; geen consument die daar verder waarde aan hecht, dat goedkoop lijkende MKBok logo doet echt geen wonderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond