Deel dit artikel
-

MySpace en Hyves via mediabedrijven Europa in

De meest besproken netwerksite ter wereld MySpace wil Europa veroveren. De grootste Nederlandse sociale netwerksite Hyves is niet bang voor de komst van de Amerikaanse tegenhanger. Mede-oprichter Raymond Spanjar van Hyves ontkent niet dat er contact is tussen MySpace en Hyves. “We praten met heel veel partijen. Meestal gaat dat over samenwerking.”

Het is nog onbekend of MySpace ook actief wil worden op de Nederlandse markt. Mede-oprichter Chris DeWolfe van MySpace zei deze week tegen de Financial Times dat de eerste niet-Engelstalige versies van MySpace deze zomer worden gelanceerd. Het zou gaan om 11 landen, waaronder Frankrijk en Duitsland. Andere landen waar MySpace actief gaat worden wilde DeWolfe nog niet noemen. Op langere termijn wil de netwerksite zich ook gaan richten op de Indiase en Chinese markt. De expansie wordt georganiseerd vanuit Londen, schrijft de Financial Times.

Raymond Spanjar denkt dat MySpace, dat wereldwijd zo’n 75 miljoen geregistreerde gebruikers heeft, zich eerst zal richten op grotere Europese landen. “Daarbij zijn wij zo dominant in Nederland dat de markt hier al vergeven is.” Hyves heeft wereldwijd 2,1 miljoen gebruikers waarvan 1,3 miljoen in Nederland.

Behalve het Zweedse Lunarstrom is er volgens Spanjar in Europa geen enkele sociale netwerksite die de nationale markt zo domineert als Hyves in Nederland.

Nederland is voor Hyves de belangrijkste markt. De sociale netwerksite richt zich met een Engels-, Frans-, Spaans-, Duits- en Italiaanstalige site ook op internationale markten. Vooralsnog heeft de site alleen in Peru met 250.000 leden een relatief groot aantal leden. Waarom de site succesvol is in Peru is volgens Spanjar ‘één van de geheimen van Hyves.’ Hyves heeft zich nooit doelbewust gericht op het Zuid-Amerikaanse land. In andere landen moet Hyves het doet met een bescheiden aantal gebruikers. Zo zijn er in het Verenigd Koninkrijk, een markt waar MySpace al actief is, op dit moment 50.000 Hyvers.

Dat Hyves graag meer gebruikers wil buiten de Nederlandse grenzen, blijkt uit het feit dat de netwerksite zich volgens Spanjar wil gaan concentreren op één of twee andere Europese landen. Welke landen dat zijn, kan Spanjar nog niet zeggen. Ook over de verovering zelf is hij cryptisch. “We kunnen kiezen voor dezelfde strategie als in Nederland. Of voor samenwerking met een partner, bijvoorbeeld een groot mediaconcern.”

Als Hyves zou kiezen voor samenwerking met een mediaconcern, volgt het de Europese strategie van MySpace, dat overigens zelf eigendom is van één van de grootste mediaconcerns ter wereld, News Corporation. The Financial Times schrijft dat MySpace bezig is met het zoeken van samenwerkingen met Europese mediaconcerns en mobiele telefoon operators.

Deel dit bericht

1 Reactie

Duh

"Daarbij zijn wij zo dominant in Nederland dat de markt hier al vergeven is."Zij die niet leren van de geschiedenis….Oftewel, remember:- Altavista- Netscape- Friendster- e.v.a. Dominantie vandaag is geen enkele garantie voor de toekomst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond