Deel dit artikel
-

KPN met innovatieteams

KPN wil met innovatieteams die geheel los staan van de vaste structuren van het bedrijf zijn innoverende vermogen vergroten en sneller nieuwe diensten op de markt zetten. Er zijn onder meer teams die zich bezighouden met Narrowcasting, RFID, Zorg, Onderwijs en Veiligheid. De teams bedenken en testen nieuwe ideeën en bestaan uit medewerkers uit alle geledingen van de KPN-organisatie, vertelt Ricardo Landbrug, strategisch innovatiemanager bij KPN.

Het op de markt brengen van een nieuwe dienst of product kan binnen een grote en soms bureaucratische organisatie enige tijd kosten. KPN richtte daarom zo’n jaar geleden, vertelt Landbrug aan Emerce, de eerste innovatieteams op, die bij KPN zelf ondernemingsteams worden genoemd. De teams kunnen ideeën bedenken, testen, voorleggen aan potentiële klanten en toetsen aan verschillende criteria, zoals business potentie of ‘bijdrage aan kostenbesparing'.

“De teams kunnen los van de normale gang van zaken binnen KPN allerlei ideeën testen en uitproberen,” vertelt Landbrug. “Op die manier kunnen nieuwe diensten en producten versneld in de markt gezet worden.” Teams bestaat uit KPN’ers die afkomstig zijn van verschillende afdelingen en een deel van hun werkweek besteden aan het team.

Afdelingen binnen KPN moeten in hun jaarplannen verplicht personele ruimte reserveren voor de innovatieteams. Over de samenstelling van de teams zegt Landbrug: “Daarin willen we de allerbeste mensen hebben.”

Veel nieuwe diensten
KPN heeft de eerste helft van dit jaar veel aankondigingen gedaan over nieuwe of te ontwikkelen diensten. Of het nu aan de teams ligt of niet, realiteit is dat KPN erg actief is met het op de markt zetten van nieuwe diensten. Niet alleen door deze zelf te ontwikkelen, maar ook door samenwerkingen en overnames.

Zo kocht het bedrijf verschillende narrowcastingbedrijven, waardoor het in één klap marktleider werd in Nederland op het gebied van narrowcasting. Daarnaast waren er de stappen die KPN zette op het gebied van digitale televisie, met onder meer een samenwerking waarbij Endemol content levert voor Mine van KPN.

De lijst van KPN nieuwtjes houdt niet op bij narrowcasting en digitale televisie. Het bedrijf zette afgelopen half jaar bijvoorbeeld ook stappen op het gebied van mobiele televisie, streaming video, locatiegebaseerde diensten via mobiele telefoons en VoIP-bellen. Al deze ontwikkelingen passen binnen de strategie van KPN, dat een omslag maakt van een traditioneel telefoniebedrijf naar een multimediaonderneming. "Het accent ligt daarbij steeds meer op marketing en distributie," zei bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer onlangs.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond