Deel dit artikel
-

Postbank exclusief op multimediale uitgaven Advance

Directbank Postbank nestelt zich met financieel georiënteerde informatie en producten exclusief in de multimediale titels van Advance. Advance is onder meer exploitant van bekende tv- en internettitels als 'Je echte leeftijd' en 'Stay or Go'.

Postbank en het Hilversumse bedrijf Advance sluiten een meerjarig strategisch contract. De directbank wil leren hoe het zijn klantrelaties uit kan bouwen tot conversaties met de klant. De ING-dochter krijgt een zetel in de nog op te richten raad van advies en de bedrijven gaan medewerkers uitwisselen om bij elkaar kennis op de werkvloer op te doen.

Ron van Kemenade, directeur van de Postbank, laat in een geschreven verklaring weten: "Advance heeft met verschillende concepten bewezen hoe je op basis van van interactiviteit succesvol een 1-op-1 relatie kunt aangaan met consumenten. Voor de Postbank wordt interactiviteit steeds belangrijker in de communicatie en marketing met haar klanten." Een woordvoerder licht toe dat de bank zich gaat profileren in 'Stay or Go' en 'Meer voor Minder'.

Frans de Vries, oprichter en eigenaar van Advance, zegt in een vraaggesprek met Emerce: "Ik ben het bedrijf tien jaar geleden begonnen om concepten te maken waarmee directe relaties met klanten gelegd kunnen worden. We prikkelen mensen mee te doen via een of meerdere van onze 8 concepten. 'Je echte leeftijd', 'Stay or Go' en 'Meer voor minder' (http://www.meervoorminder.nl/) zijn daar de bekendste voorbeelden van."

De multimediale exploitant en de directbank gaan op hun respectievelijke portaalsites over en weer naar elkaar linken. Advance ontvangt vergoedingen voor het aanbrengen van nieuwe klanten en het uitbreiden van financiële relaties met bestaande Postbank-klanten. Over de verdere financiële onderdelen van het meerjarige contract doen de partijen geen uitspraken.

Advance, waar via twee zusterbedrijven 100 man in dienst is, is van plan komend jaar verscheidene nieuwe titels te introduceren. Enkele niet nog nader gedefinieerde uitgaven worden gemaakt in directe samenspraak met de Postbank.

In andere, nieuwe en bestaande, titels krijgt de Postbank een exclusieve positie als financieel toeleverancier. De exploitant heeft reeds relaties met onder meer FBTO en Bouwfonds Hypotheken. De Vries: "Ja, die samenwerkingen worden inderdaad lastig in verband met de exclusiviteit met de Postbank."

Het aantal registraties van consumentengegevens groeide afgelopen jaar fors. De Vries: "In 2005 hadden we van consumenten 1,5 miljoen opt-in gegevens. Dat verdubbelde in 2006 tot 3 miljoen. Voor volgend jaar beogen we weer een verdubbeling. De overlap van gebruikers op de afzonderlijke titels is betrekkelijk klein, maar die zal volgend jaar wel toenemen."

Volgend jaar verschijnen er titels waarin familie, tijdsbesteding en klimaatverandering centraal staan.

Advance wordt, volgens De Vries, regelmatig benaderd voor externe partijen voor deelname, overname of andere vormen van intensieve samenwerking. Vooralsnog houdt de ondernemer de boot af: "Ik heb het idee dat we nog maar net zijn begonnen. We willen op eigen kracht doorgaan. Uiteindelijk wil ik een relatie met elke Nederlandse consument op de particuliere en zakelijke markt aangaan. Traditionele media blijven daar nog zwaar in achter."

Postbank is niet de eerste bank die via een strategische samenwerking meer kennis over zijn klanten en de nieuwe media op wil doen. In september 2005 nam Rabobank een belang van 20 procent in Talpa Media om, zoals ze toen toelichtte, "kennis op te doen over nieuwe ontwikkelingen in de informatie- en entertainmentindustrie en de relatie met de klanten te verstevigen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond