Deel dit artikel
-

Vernieuwd Disney.com met sociaal netwerk

Alsof MySpace, YouTube en Neopets de jeugdige Amerikanen op internet nog niet voldoende bedienen opent vermaakbedrijf Disney deze maand een sociaal netwerk, als onderdeel van zijn nieuwe site. De vernieuwde Disney.com wordt gezien als een van de belangrijkste innovaties binnen het bedrijf.

Volgende week maandag presenteert Disney zijn vernieuwde website, een site die in belang voor het bedrijf niet onderdoet voor de themaparken en filmproducties. Gebruikersonderzoek heeft ertoe geleid dat bij de entree van Disney.com een onderscheid wordt gemaakt in 6 verschillende doelgroepen, gebaseerd op leeftijd en geslacht. Er zijn zowel ingangen voor kinderen als ouders. Vooralsnog betreft het een vernieuwing van Disney Amerika, of en wanneer de Nederlandse Disney-site op de schop gaat is niet bekend.

Onderzoek onder sitebezoekers leerde dat jongens en meisjes niet óf een spelletje willen spelen óf muziek willen luisteren, maar juist meerdere dingen tegelijk willen doen. Dat wijkt niet wezenlijk af van het jeugdige mediagedrag waarbij ze tv kijken, radio luisteren en tegelijkertijd chatten. Disney, echter, neemt de gewaagde stap om een soort virtuele muur om zijn site op te trekken.

Gebruikers van de site kunnen zich inschrijven op een sociaal netwerk. Net als op sites als MySpace en, in Nederland Cu2, kunnen de sitebezoekers verbindingen leggen met vrienden en bekenden via hun persoonlijke Disney-homepages. Naar die persoonlijke pagina's mogen ze enkel materiaal uploaden dat door Disney is geautoriseerd. Zelfgemaakte foto's of video's van YouTube komen er niet in. Bovendien kunnen de ouders van kinderen bepalen met wie een kind mag chatten en wie ze tot hun vriendengroep mogen rekenen.

Webuitgave Techdirt vraagt zich af of het sociale netwerk van Disney niet een groter genoegen voor ouders is dan voor kinderen. Voor kinderen werpt het netwerk meer drempels op dan dat het deuren opent. Ouders, daarentegen, kunnen exact bepalen en controleren wat hun kind wel en niet online doet. In de NY Times van deze week verscheen een artikel waarin nieuwe, opkomende videosites juist in dit gat springen, een gat dat YouTube achterlaat met de toenemende controle over wat wel en niet op die site mag verschijnen.

Volgende week tijdens consumentenelektronicabeurs CES toont Disney zijn nieuwe site aan publiek en adverteerders. Adverteerders krijgen meer dan nu ruimte om hun commerciele berichten op de site te tonen, in de vorm van display-advertenties, video's en sponsorovereenkomsten. Bovendien gaat het vermaakbedrijf aan consumenten geld vragen om geavanceerde niveaus van internetspellen te mogen spelen. De basiselementen van de spellen blijven gratis. De site zal tevens fungeren als winkel voor DVD's en toegangskaarten tot Disney-pretparken.

Cu2 en Hyves hebben in Nederland lang niet het monopolie op sociale netwerken. Deze sites profileren zich wel als pure profielensites, maar dat weerhield bijvoorbeeld Habbo en TMF er niet van profielensites annex sociale netwerken te faciliteren op hun sites. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond