Deel dit artikel
-

Google start met advertenties in Maps

Nederlandse bedrijven kunnen voortaan met Google AdWords adverteren in Google Maps. Google lanceerde vandaag de dienst lokale bedrijfsadvertenties. Met die dienst richt Google zich onder meer op kleine lokale ondernemers. Op termijn wordt de dienst ook geïntegreerd in Google Earth.

De lokale bedrijfsadvertenties verschijnen boven of onder de zoekresultaten in Google Maps en als icoon op de kaarten zelf.

Google hoopt met de dienst kleine ondernemers aan te spreken, zoals restaurants en loodgieters. De site gaat daarmee de concurrentie aan met bijvoorbeeld lokale kranten en de Gouden Gids.

Adverteerders die inloggen op het advertentieprogramma Google AdWords zien vanaf vandaag de mogelijkheid om lokaal te adverteren met Maps. "De advertentieprijzen zullen in het begin lager zijn dan voor adverteren in de normale zoekmachine," verwacht Sidney Mock van Google Benelux.

De geografische dimensie geeft bedrijfsinformatie extra waarde, meent Google. "Een zoekresultaat kan beter bruikbaar zijn wanneer dit in geografisch perspectief wordt weergegeven."

Bedrijfscentrum
In Google Maps kan gezocht worden op adressen, bedrijven en routes. De database met bedrijven is gevuld met gegevens die Google heeft gekregen van de Kamer van Koophandel. Bedrijven kunnen ook kosteloos gegevens van hun bedrijf toevoegen via het Google bedrijfscentrum.

Zowel van de gewone niet-commerciele bedrijfszoekresultaten als de bedrijfsadvertenties verschijnen icoontjes op Maps. Met een klik op een icoon verschijnt meer informatie zoals een telefoonnummer en logo. Op het moment dat een gebruiker via de advertentie doorklikt wordt een bedrag in rekening gebracht, in lijn met de AdWords-systematiek.

Google Earth
Zo'n drie maanden geleden is de Nederlandse versie van Google Maps gelanceerd. Dat de nieuwe advertentiedienst niet beschikbaar is voor het in Nederland erg populaire Google Earth, komt volgens Wouter Vink, marketing manager bij Google, omdat van Earth nog geen Nederlandse versie beschikbaar is. "Aan een Nederlandse versie wordt gewerkt. Als die er is, dan komt het lokaal adverteren ook daarvoor beschikbaar." In De Verenigde Staten is de dienst lokaal adverteren al wel geïntegreerd met Google Earth. Google Earth is sinds de introductie in 2005 al meer dan 200 miljoen keer gedownload.

Koppeling Maps en standaard zoekmachine
Vink verwacht dat een koppeling met de standaard zoekmachine en Google Maps kan zorgen voor een flinke stijging van de populariteit van Maps. In andere landen, zoals de Verenigde Staten, is die koppeling er al wel. Wie daar bijvoorbeeld zoekt op een hotel in een grote stad, kan in de normale zoekresultaten een zogenaamde ‘one box' zien staan. In die box kan dan worden verwezen naar een zoekresultaat in Google Maps. Een One box kan ook een resultaat uit Google News bevatten.

Deel dit bericht

1 Reactie

walweb

PicsFromSpace Satellietfoto's wereldwijd opzoeken eenvoudig op adres?  http://www.walweb.nl/picsfromspace

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond