Deel dit artikel
-

Sharewire lanceert alternatieve mobiele browser

Het Europees opererende bedrijf Sharewire uit Den Haag brengt een lichte, mobiele browser op de markt. “Met een soort mobiele catalogus kunnen adverteerders en contenteigenaren een positie op de mobiele desktop”, aldus commercieel directeur Rogier van Duyn.

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw proberen mobiele telecomaanbieders hun klanten mobiel te laten internetten. Wap-portalen moesten uithangborden worden waar informatiezoekend Nederland zijn downloadvertier en weer- en verkeersinformatie kon vinden.

Echter, zowel de tekstueel georiënteerde als grafische aangeklede portalen als I-mode en Vodafone Live zijn nooit hetzelfde succes geworden als in Aziatische landen. Het 'vaste internet' is sneller en bruikbaarder voor de meeste Europese consumenten.

Sharewire lanceert over twee weken op de telecombeurs 3GSM in Barcelona zijn Mobicat. Mobicat is een Java-browser van 20 kilobyte. Adverteerders en contenteigenaren kunnen de browser aankleden met hun eigen beeldmerk en stijl. De software fungeert als het ware als een directe interface richting de klant. Belangstellende consumenten sturen een sms'je naar een nummer van een uitgever en krijgen een downloadlink retour . Na installatie van de software kan de consument een catalogus met producten en diensten downloaden naar zijn telefoon.

Commercieel directeur Rogier van Duyn van Sharewire ziet Mobicat als een alternatief voor de Wap-browser. "De uitgever claimt als het ware een positie op de mobiele desktop van de gebruiker. De consument synchroniseert de browser met de online kopij van de contenteigenaar en gaat daarna direct weer off line. Enkel als hij bijvoorbeeld vanuit de browser een digitaal product wil kopen, gaat hij even online om te transactie af te rekenen via premium sms."

Het is ook mogelijk om Mobicat op gezette momenten automatisch te laten synchroniseren met content op een Sharewire-server, bijvoorbeeld om de laatste informatie over de Top 40 op te halen.

Voor het Lowlands-cultuurfestival liet Mojo Concert al een mobiele browser ontwikkelen met daarin het programma-overzicht van het festival, inclusief plattegronden en achtergrondinformatie van de artiesten. En verscheidene filmproducenten lieten mobiele applicaties ontwikkelen om nieuwe speelfilms op mobiele telefoons te promoten.Sharewire tracht dit marketingconcept uniform aan te bieden aan een bredere doelgroep.

Het Haagse bedrijf is in gesprek met een groot reclamenetwerk om de mobiele browser voor een aantal reclameklanten in te zetten. Namen noemt Van Duyn niet. Wel noemt hij namen van de eerste getekende uitgevers: Mobival en Sansyl, beiden actief in de erotieksector.

Daarnaast heeft een aantal Nederlandse mobiele operators zich gemeld bijSharewire. De Java-browser zou kunnen fungeren als alternatief internetkanaal voor de telecomaanbieders. Van Duyn: "Het verleden heeft al laten zien dat besloten internetomgevingen, zoals MSN Network en AOL, uiteindelijk niet kunnen werken. Operators zoeken naar alternatieven."

Van Duyn: "Mobiele operators zullen nu door initiatieven als Google Mobile hun sterke uitgeverspositie deels verliezen. Mede door de komst van 'direct-to-consumer'-diensten."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond