Deel dit artikel
-

Meeste adverteerders wantrouwen webstatistieken

Adverteerders zouden flink meer geld besteden aan online marketing als er betere onafhankelijke metingen zouden zijn. Dat is de conclusie van Amerikaans onderzoek onder adverteerders en mediabureaus. Tweederde van de adverteerders wantrouwt de statistieken over het aantal advertentievertoningen.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau NSON stuurde vragenlijsten naar adverteerders, mediabureaus en reclamebureaus. Zo'n 270 vragenlijsten werden ingevuld, waarvan 85 door adverteerders. Opdrachtgever van het onderzoek was The Audit Bureau of Circulations (ABC), een non-profit organisatie met 4000 leden onder uitgevers, adverteerders en bureaus.

Van de adverteerders die meededen aan het onderzoek denkt 56 procent dat ze ooit betaald hebben voor advertentie-impressies die niet daadwerkelijk zijn getoond. Onder de bureaus is het wantrouwen met 58 procent nog iets groter, aldus het onderzoek.

Meer algemeen vertrouwt tweederde van de adverteerders en bijna de helft van de bureaus de metingen over online advertentievertoningen niet. Er is zowel wantrouwen over de statistieken die uitgevers/site-exploitanten leveren als over cijfers van andere partijen.

Een onafhankelijke partij
Waar adverteerders en bureaus behoefte aan hebben, zo stellen de onderzoekers, is een onafhankelijke derde partij die metingen verricht. Naar een onafhankelijke controlerende partij die site-bezoek meet en advertentie-impressies. In Nederland is er het onafhankelijke orgaan STIR dat van 50 aangesloten leden het bereik van websites meet. Volgens de onderzoekers hebben adverteerders echter behoefte aan meer dan bezoekersaantallen en -profielen. Die zijn volgens hen van belang voor mediaplanning. Juist de daadwerkelijke advertentie-impressies moeten in kaart worden gebracht.

Van de respondenten zegt zeventig procent dat onafhankelijke metingen belangrijk zijn voor hun organisatie. Een nog groter percentage zegt dat deze de komende jaren alleen nog maar belangrijker gaat worden.

Een samenvatting van het onderzoek (pdf).

Deel dit bericht

11 Reacties

Martijn Wismeijer

Hmmm… Dit is natuurlijk weer zo'n broodje aap verhaal en had waarschijnlijk eigenlijk moeten heten "Meeste Adverteerders weten niet wat ze moeten met webstatistieken" en nemen daardoor genoegen met een njetstat tellertje of iets anders sufs. Ik denk dat Google Analytics meer dan voldoende gegevens aan een marketeer geeft om de juiste beslissingen te maken. http://www.google.com/analytics/

Stefan

Als je alleen Google inzet, tja dan biedt Google Analytics wel voldoende. De meeste online marketeers zetten toch wel meer in dan alleen Google (mag ik hopen).

Martijn Wismeijer

Stefan: Heeft u wel eens Google Analytics gebruikt? Zo ja, dan weet u dat het heel goed mogelijk is om de stats van andere (niet Google) promoties te meten met Analytics. Het is dus absoluut geen "Google-only" tool! Zelf zie ik via Google Analytics dat traffic die via Google bij ons binnenkomt niet zo'n geweldige conversion ratio heeft naar een sale in vergelijking met andere traffic sources. De tool van Google is echter kostenloos te gebruiken, maakt de meest geweldige rapporten, geografische overzichten en eigenlijk alles wat ik in een web statistics pakket zou willen hebben voor het luttele bedrag van 0 EUR.  Tuurlijk betaal je een prijs en in dit geval is dat het lekken van de stats aan Google maar als je daar niet mee zit, Google Analytics is absoluut de beste tool. En naar mijn mening meer dan genoeg voor de koffiedik kijkers bij Marketing. :) Erg Prettig (NOT) is dat ze bij emerce gewoon je email online smijten… Kan echt niet. Nu weet ik ook waar al die spam vandaan komt…. Valt me tegen. Maar ja…. Nu is het al te laat. Bedankt emerce!

Smile

Het lijkt me dat het hier gaat over de ondoorzichtig heid van de gebruikte methoden van meten. Hoe komt het dat verschillende partijen verschillende gegevens krijgen op dezelfde site? Zelfs de STIR metingen zijn ondoorzichtig, misschien onafhankelijk maar dat is webtrends on demand ook… Op het moment is er geen standaardisatie op het gebied van web metingen. Als er nou eens begonnen wordt met een aantal zinvolle standaard metingen te definieren die bij elk metrics programma dezelfde uitkomst geven en nou eens kappen met het aantal views van je beste presterende maand op je website te zetten..

Martijn Wismeijer

Ik was vergeten te vermelden dat het bij Google Analytics ook mogelijk is meerdere accounts aan te maken waardoor de adverteerder de gegevens van Google te zien krijgt. Een soort van 3e partij die onafhankelijk de stats meet. Is bovendien ook moeilijk mee te rommelen dan.

Kasper Katje

Nog een prima reden dus om over te stappen naar een CPL, CPS of CPA model. Martijn, allemaal leuk en aardig maar wie zegt dat Google te vertrouwen is en wie wil dat zij inzicht in je gegevens hebben? Google ligt zelf niet voor niets in de clinch met adverteerders i.v.m. clickfraude/metingen.

Enrico Verhulst

Voor de volledigheid van de discussie kan ik melden dat het wel degelijk mogelijk is gecertificeerde cijfers over website bezoek, bannerviews en bannerclicks te rapporteren. ABCe (www.abce.co.uk) bijvorbeeld is een organisatie die dit voor een aantal van onze (Nedstat) klanten in UK uitvoert. Sitestat is bijvoorbeeld voor 23 items door ABCe gecertificeerd waarvoor dit kan. Maar ook andere webanalytics diensten bieden voor een aantal items de mogelijk om gecertificeerd te worden.  Hoe werkt dit?De klant rapporteert zijn cijfers voor een aantal items (pageviews, unieke bezoekers, streams, bannerviews etc.). Tijdens de meetperiode initieert ABCe metingen welke ze na afloop van de periode in de logs terug wil zien, en controleert de opgegeven resultaten. Uiteindelijk leidt dit tot een gecertificeerde rapportage. Betekent dit dat certificering grootschalig wordt gebruikt? Het antwoord is nee. In de eerste plaats kost certificeren extra geld. In de tweede plaats worden "internet" begrippen gecertificeerd "pageviews, bezoeken, unieke bezoekers, streams, bannerviews, e.d.". De meeste adverteerders vinden dit een overvloed aan technische gegevens, waarvan ze toch niet exact begrijpen wat het betekent. Ze willen graag rapportages in GRP?s (Gross Rating Points) in doelgroepen en contactfrequentie, zoals ze gewend zijn voor print, TV en radio. STIROm hieraan tegemoet te komen is een aantal jaren geleden STIR (www.stir.nl) opgericht door de grote portals samen met mediabureaus en adverteerders. Hiervoor geldt ?less is more? en wordt het bezoek aan de websites gerapporteerd in termen van ?bereik? (GRP) en ?bezoekfrequentie? door websitebezoek van een representatief panel (binnenkort 8.000) te meten. De Internet wereld zal dit als beperkt afdoen, gezien de vele mogelijkheden die er zijn om te meten. Bedenk dat alle uitgaven voor TV reclame worden gebaseerd o.b.v. metingen met een panel bestaande uit 1.200 huishoudens. Advertenties metenHet volgende initiatief van STIR is om niet alleen het bezoek aan websites te meten, maar ook het bekijken van advertenties (banners) en streams. Nog deze maand gaat hiervoor een proef van start. Hetzelfde geldt t.a.v. het bekijken van streams. WebanalyticsVoor elk gebruikt hulpmiddel om inzicht te krijgen in websites of online campagnes geldt: Welk inzicht moet ik krijgen om een betere beslissing te nemen?, en Hoeveel moeite kost het mij om die informatie te verzamelen? Google analytics is een prima basis voor iemand die handig zijn weg weet te vinden, maar niet elke marketeer wil dit of heeft de tijd om zich dit eigen te maken. De praktijk is dat marketeers (en marketingorganisaties) behoefte hebben aan begeleiding. Het gaat dus om de organisatie achter / bij het hulpmiddel, ongeacht hoe makkelijk de informatie wordt gepresenteerd. Ontwikkelt een marketingorganisatie zich, dan ontstaat de behoefte aan een totaalbeeld over verschillende kanalen (e-mail, streams, RSS, YouTube videos, nieuwsbrieven, Google ads, gewone banners, natuurlijke zoek, referrers etc.) in relatie tot klikgedrag op de website en uiteindelijk een verkoop / aanmelding (conversie in termen van omzet tegen campagne kosten). Bij een verdere ontwikkeling ontstaat de behoefte aan integratie met eigen informatie (bijv. klantgegevens a.d.h. van logins) of koppeling aan eigen informatiesystemen. Dan is het zaak om een hulpmiddel en organisatie te kiezen die dit kunnen faciliteren.  Enrico Verhulst, Nedstat (verantwoordelijk voor Consultancy en namens Nedstat voor STIR).

ron

Logisch dat adverteerders webstatistieken wantrouwen. Dat komt door het uitgebreide gelieg van sites over hun bezoekersaantallen. In de print wereld liegt men al jaren over oplagen getallen. Alleen kunnen we dit niet meten. Op internet is alles extreem meetbaar. Ik vind de cijfers van januari van de stir ronduit schokkend. Daar staan getalleen in van gerenommeerde websites die totaal niet overeenkomen met wat de sites zelf opgeven. Voorbeelden: Belegger.nlQuote van hun site ?Belegger.nl bedient sinds 1999 maandelijks meer dan 140.000 unieke bezoekers die samen ruim 2.500.000 pageviews genereren.?Volgende de stir: bereik 13+ 0,6% De bezoekers aantallen zijn zelfs zo laag dat sommige dingen niet te meten zijn en in het rood staan IEX.nlVolgens site IEX uniek bereik per maand 370.000.Volgens de stir: 13+ 0,9% Download.nlVolgens de site 62.000 uniek. De stir: 0,2% Euronext.nlVolgens site 250.000 uniek. Stir zegt 0,3% 13 plussers En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mohamed Abarkan

Als reactie op de post van Ron hierboven; Als dit zo concreet te bewijzen valt dan vindt ik dat er een orgaan in het leven moet worden geroepen dat boetes kan uitdelen bij onjuiste informatie. Het blijft een kwalijk delict als een adverteerder wordt voorgelogen. Naar mijn mening valt dit ook gewoon onder oplichting.

ron

Al deze sites die liegen over hun bezoekers aantallen hebben een afrekenmodel op basis van CPM. Vaak verschuilen ze zich achter hun goede naam en zijn er legio smoesjes om toch hun hoge cijfers te verklaren. Ook de advertentie netwerken werken volop mee. Zo lees ik bij Webads, Semilo en Adlink allemaal fantasie getallen. En doordat advertentie netwerken cumulatief een behoorlijk bereik hebben valt het vaak niet zo op. Paar voorbeelden: Semilo: Filmtotaal.nlStir: 1,2%Volgens Semilo 470.000 uniek per maand WebAds: Scholieren.comStir: 3,1%Volgens webads 750.000 uniek per maand Adlink: Adversus.nlStir: 0,5%Volgens Adlink 280.000 uniek per maand Alle netwerken pronken met het feit dat ze zijn aangesloten bij de Stir.

Tim de Vrind

Er zal altijd verschil blijven in kliks en traffic tussen opgegeven resulaten van externe partijen en van dat wat je zelf meet. Dit is al jaren zo.  Hiervoor zijn verschillende oorzaken; langzame responstijd (bv. bij doubleclick), waardoor er snel meerdere kliks achter elkaar worden gedaan. Bezoek dat afhaakt na de klik omdat de site te langzaam laadt etc. Ik hanteer als gemiddelde: 1.4 kliks is 1 bezoeker.  Ook mijn ervaring met Nedstat (die verantwoordelijk is voor de STIR cijfers) is niet louter positief. Zo'n 2 jaar geleden waren er nog veel problemen om bv. framesites goed te meten. Ik ben ervoor om je eigen statspakket leading te houden en daaruit je conclusies te trekken. Ook externe bannercampagnes hiermee te meten. Voor wat betreft Googleanalytics: idd een goed pakket, maar je moet je wel afvragen bij een commerciele site, of je Google zowel de voorkant (bv. de adwordsperformance) als de achterkant (de stats) wilt laten meten en meten. Ik persoonlijk ben daar niet voor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond