Deel dit artikel
-

RAI met adverteerders op narrowcastingnetwerk

Adverteerders hebben tijdens de AutoRAI voor het eerst toegang tot het narrowcastingnetwerk van de RAI. Zo’n 700 schermen dienen deels ter vervanging van bewegwijzering en tonen inhoudelijke en commerciële informatie. Informatie is afgestemd op publiek, locatie op de beurs en tijdstip.

Het netwerk van beeldschermen heet RAI Live! en ging voor het eerst live tijdens de Horecava, de jaarlijkse vakbeurs voor horeca en catering die in januari plaatsvond.

Zo’n 20 adverteerders zenden commerciële boodschappen uit via RAI Live tijdens de AutoRAI, zegt woordvoerder Johan Tensen van de RAI. Onder meer Radio 538, de NS, Honda en Business News Radio adverteren op het netwerk. Tensen: “Op de AutoRAI komen zo’n half miljoen bezoekers af, met een specifieke interesse. Dat is interessant voor adverteerders.”

“We bouwen het netwerk langzaam op,” vertelt Tensen. “We zijn begonnen met bewegwijzering, toen hebben we infotainment toegevoegd. En nu zijn we begonnen met adverteerders.” De RAI heeft het netwerk nog niet officieel gelanceerd, omdat ze eerst ‘het netwerk goed neer wil zetten.”

RAI Live is samen met KPN Narrowcasting ontwikkeld.

Bezoekersstromen reguleren
Bewegwijzering via beeldschermen is een centraal element van RAI Live. De complete bewegwijzering van het gebouw én de specifieke bewegwijzering van een evenement zijn zichtbaar. Bij calamiteiten wordt overgeschakeld naar calamiteitenbewegwijzering. Met de bewegwijzering kan ook worden ingespeeld op ‘waar bezoekers zich bevinden.’ Als het druk is op ‘plek a’ en rustig op ‘plek b’, kan daar via de bewegwijzering op worden ingespeeld.

Extra dimensie
De RAI heeft het voornemen om de gewone bewegwijzeringsborden af te schaffen, zei CEO Hans Bakker van de RAI eerder tijdens een interview op Pitchtalk.tv. Verder zei hij: “Je ziet dus naast de bewegwijzering ook bewegende beelden wat een extra dimensie moet geven.” Een koppeling van bewegwijzering aan promoties, infoblokken en reclame is wat de RAI voor ogen heeft.

Over RAI-narrowcasting in het algemeen zei Bakker: “Het idee erachter is dat je thuis begint een evenement te ‘beleven’, je komt vervolgens naar de RAI en beleeft het nog meer.”

De RAI denkt dat standhouders, maar ook adverteerders die zelf niet op de beurs aanwezig zijn, kunnen profiteren van het netwerk. Standhouders hebben een extra middel in handen om bezoekers naar hun ‘stand te trekken’.

Wereldwijde primeur
De RAI claimt dat het in de ‘internationale beurzen en evenementen wereld’ de eerste is die narrowcasting toepast. Ook zegt de RAI het eerste voorbeeld ter wereld in handen te hebben waarbij op schermen bewegwijzering, inhoudelijke en commerciële content worden gecombineerd. En waarbij bovendien kan worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ronnie Overgoor

De Pitch Talk aflevering met Hans Bakker is rechtstreeks benaderbaar via http://www.pitchtalk.tv/default.aspx?TV=2

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond