Deel dit artikel
-

Nieuwe generatie video advertenties

Nieuwe vormen van online videoadvertenties gaan de strijd aan met de dominantie van de pre-proll, een korte commercial voorafgaand aan een video. YouTube concurrent Metacafe start met in-video tekstadvertenties. Eerder werd bekend dat YouTube met een vergelijkbare vorm van video adverteren start. Mediabureaus zijn enthousiast.

De eerste videoadvertenties die zichtbaar zijn op YouTube zijn nog niet ‘contextueel', oftewel: de inhoud van de advertenties sluit niet aan bij de inhoud van de video's. Onderaan een video is een tekstadvertentie te zien. Wie daar op klikt, krijgt in een laag over de lopende video een kort reclamespotje te zien.

Het is niet duidelijk of Google, eigenaar van YouTube, binnenkort video-advertenties gaat tonen op basis van inhoud. Iets dat een stuk ingewikkelder is dan het koppelen van tekstuele inhoud aan advertenties, een vaardigheid die het bedrijf gebruikt voor het plaatsen van tekstadvertenties.

YouTube-concurrent Metacafe gaat ook werken met een vorm van in-video tekstadvertenties, schrijft een aantal Amerikaanse sites, waaronder Mashable. De videosite werkt samen met start-up Adap.tv, dat onder meer Amazon.com als adverteerder in haar netwerk heeft.

Adap.tv plaatst advertenties die aansluiten bij de inhoud van een video. Een voorbeeld is Oprah Winfrey die een bekende acteur interviewt. Als deze praat over zijn boek, verschijnt een tekstadvertentie onderin het videoscherm die doorlinkt naar een onderdeel van de Amazon-site, waar het boek te koop staat.

Naast Adap.tv houdt ook een andere Amerikaanse start-up zich bezig met in-video tekstadvertenties. Dat is het bedrijf ScanScout. Ook dat bedrijf werkt met advertenties die zijn gebaseerd op de inhoud van een commercial.

"Interessant"
"Wij vinden deze nieuwe vorm van video adverteren interessant," zegt Richard Sweep, managing director van Ad Pepper media. Volgens hem is de pre-roll nog steeds erg populair. Dat merkt hij bij adverteerders. Mediasquares, onderdeel van Ad Pepper, doet onder meer de inkoop van videoadvertenties voor Fabchannel.

Sweep: "Bij de advertentievorm die YouTube nu toepast, is pas na de click een video te zien. Dat is op zich een positieve ontwikkeling voor de adverteerder en consument. De vraag is welk afrekenmodel zal worden gehanteerd om deze vorm voor sites ook rendabel te houden. Bij pre-roll speelt dit uiteraard niet." Ook de context van de video is volgens hem van belang. "Je wilt als adverteerder momenteel niet bij elke video op YouTube adverteren."

Rien Stierman van online marketing bureau Direct Matters is positief over in-video tekstadvertenties. "YouTube meets Google. Oftewel: video-ad meets tekst-ad. En dan ook nog eens een videoadvertentie die niet storend is." Hij noemt het een ‘prachtige tweetrapsraket.' Hij denkt dat Google de nodige technologie in huis heeft – AdWords en Dart, sinds de aankoop van DoubleClick – om op zeer gerichte wijze videoadvertenties te plaatsen.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond