Deel dit artikel
-

Google toont CPA-model

Google heeft haar affiliate programma uitgebreid met het Cost Per Action (CPA) model. In de Verenigde Staten is het model al getest. Op het Affiliate Congres in Miami demonstreert Google het model. Thomas Joosten doet verslag vanaf het congres.

Ik heb het met eigen ogen gezien bij de Google stand. Onder de subtiele link "referrals" heeft Google na ongeveer zes maanden testen haar affiliate programma uitgebreid met het CPA-model. Volgens de Google standmedewerker is dit programma nu al internationaal beschikbaar.

CPA staat voor Cost Per Action. De adverteerder betaalt voor een vooraf gedefinieerde reactie op je website. Hierdoor kunnen de marketingdoelstelling en budgetten beter op elkaar worden afgestemd.

Affiliates zijn webmasters die een website beheren en geld verdienen aan bezoekers, nieuwe klanten en verkopen. Voor affiliates betekent de stap van Google dat ze nu ook tekstlinks, advertenties en advertorials kunnen plaatsen waarbij ze voor de gerealiseerde verkopen betaald krijgen.

Na terugkomst op mijn hotelkamer bleek de eerder gedane uitspraak van de Google-dame voorbarig te zijn. Wat ik zag bij de Google stand, was een demoversie. Ik zit in het hotel te checken of ik CPA-campagnes kan plaatsen. Op mijn eigen site www.kitehigh.nl kom ik erachter dat deze optie nog niet live is. Morgen ga ik uitzoeken hoe dat zit.

In de VS heeft Google zes maanden getest met duizend klanten. Net als bij Adsense, het affiliate programma van Google, kan men nu advertentieruimte aanmaken en een selectie maken uit een lijst van aangeboden programma´s met daarbij een rating van hoeveel het oplevert.

Er zijn ook al Nederlandse adverteerders, waaronder de Telegraaf, die een pay per action programma aanbieden voor abonnementen. In de markt is er veel commotie over CPA.

Grote impact
Nu Google zelf CPA introduceert zal het in mijn optiek ongemerkt een heel grote impact hebben. Nu al wordt er bij Google aan online advertentieuitgaven bijna net zoveel uitgegeven als de gehele markt bij elkaar.

De reacties op het Affiliate Summit hierover vielen tegen. De beurs wordt overbevolkt door affiliatenetwerken. Niemand bekommert zicht over het verschijnsel Google affiliatenetwerk. Iedereen is vrolijk bezig met het binnen halen van affiliates en de Google stand is bijna leeg. Waar heb ik dit eerder gezien? Google hoeft niet op een stand klanten binnen te halen. Terwijl wij op de beurs staan, melden zich al honderden adverteerders en affiliates wereldwijd aan.

Gelukkig dat affiliates hier alleen maar voordeel bij hebben. Meer adverteerders betekent meer competitie. Dat leidt er toe dat adverteerders bereid zullen zijn om meer te betalen voor leads en verkopen.

Thomas Joosten is oprichter en eigenaar van affiliate marketingbedrijf M4N

Deel dit bericht

6 Reacties

MMinternet

Wij heb al bijna een week deze advertenties op 1 van onze sites, en de eerste verdienste is al gemaakt, dus ze zijn wel degelijk internationaal beschikbaar. Kijk onder "verwijzingen" en daar vind je diverse adverteerders.

Nompie

Voor zover ik het nu kan beoordelen houden de verlaagde conversieratio en de verhoogde opbrengst per conversie ten opzichte van het CPC model elkaar aardig in evenwicht. Dat betekent dat de opbrengst per duizend bezoekers niet wezenlijk anders is dan met CPC ads.

Vincent Heidinga

Thanks voor de update Thomas! Veel plezier daar 🙂

Goertz

Daarnaast krijg je (ik tenminste wel) een medeling op je beginpagina na het inloggen "Gefeliciteerd! Uw account is bijgewerkt zodat de nieuwe Verwijzingen 2.0 is opgenomen. Klik hier om te beginnen.".

claudia

Goed om het persoonlijke verslag te lezen. Een eerlijk verhaal over hoe het nu zit met Google en Cpa was bij mij zeer gewenst! Bedankt hiervoor.

Bram

Thomas, Inmiddels terug vermoed ik. Ik heb een vraag over het afrekenmodel voor CPA. Wat gebeurt er als ik in mijn koopproces twee keer via een (andere) CPA link op de site van een adverteerder kom en de tweede keer tot aankoop overga. Betaal ik dan alleen de laatste link of ook de eerste?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond