Deel dit artikel
-

Nederland centrum serious games

De afgelopen jaren heeft l’Oréal meer dan tweehonderd nieuwe medewerkers geworven via een online management game. Een goed voorbeeld van hoe een bedrijf games op een serieuze manier inzet. Nederland is deze week het centrum van de serious games: in Nijmegen zijn deze week 250 experts bij elkaar om over het onderwerp te praten.

Wat de bezoekers van de Serious Gaming Conference in Nijmegen gemeen hebben, is dat ze in hun dagelijkse werk bezig zijn met het bedenken en ontwikkelen van spelen. Niet met spelen voor de XBox of bordspelen in de categorie Monopoly, maar met spelen die als uitgangspunt ‘ter lering’ hebben.

De spelen zijn overigens niet alleen maar serieus, maar ook ‘ter vermaak’, blijkt uit de verhalen die de congresgangers vertellen. Zo is er de instelling die vijfhonderd medewerkers een dag lang vaardigheden wilde aanleren op het gebied van projectmanagement. Dat gebeurde via een simulatiespel, waarin groepen de opdracht kregen een raket te laten opstijgen. Via grote schermen in een zaal konden de groepen elkaars verrichtingen volgen. “Mensen gingen hélemaal op in het spel,” zegt Nikola Pavloff van het bedrijf Simenco, dat het spel ontwikkelde. “De emoties liepen hoog op. Er was veel strijd, maar ook veel plezier.”

Een serious game hoeft niet gecompliceerd, virtueel en 3-dimensionaal te zijn. Feitelijk is een spel niet meer dan een geheel van regels en een doel, legt Pavloff uit.  Zijn bedrijf heeft zich toegelegd op digitale serious games, maar een groot deel van de congresdeelnemers – zo’n zeventig procent – is bezig met, zoals hij dat noemt, ‘first life’-games. Dat zijn bijvoorbeeld rollenspelen of bordspelen. Maar er zijn ook voorbeelden van het gebruik van film en radio. Op het congres, dat is georganiseerd door de International Simulation And Gaming Association (ISAGA), is een Spaanse dame die vertelt over hoe ze film inzet om studenten ondernemersmentaliteit bij te brengen. Ook de combinatie van etherradio en internet is mogelijk, blijkt uit een Pools voorbeeld.

Geleerd van de entertainment games

De kennis over games is ontstaan in de entertainmenthoek, bij de ontwikkeling van gecompliceerde avonturenspelen of behendigheidspelletjes als Tetris. “Die kennis gebruiken wij bij de ontwikkeling van serious games,” legt Pavloff uit.

Pavloff maakt de vergelijking met film. Toen de eerste films werden opgenomen, gingen de makers uit van de kennis die er was over theater. Eigenlijk werden er toneelvoorstellingen op film gezet. Langzaam ontstond er een eigen ‘filmtaal’, met stijlelementen en verhaallijnen die uniek waren voor film. Datzelfde is gebeurd bij games, waar een ‘gametaal’ is ontstaan en nu de nodige kennis over opbouw is, over wat wél en niet werkt. Pavloff noemt een voorbeeld uit het adventure-genre: “Aan het einde van een level, moet je als speler vaak een groot monster verslaan. Het begin van een level is veelal rustiger.” Dat is een game-stijlelement, dat in veel spelen terugkomt.

Online management games

Bedrijven zetten serious games op verschillende terreinen in. Zo gebruikt l’Oréal een spel om nieuwe medewerkers te werven. Jaarlijks spelen zo’n 40.000 laatstejaars studenten, uit 125 verschillende landen, de l’Oréal business challenge. Dat is een soort online management game. De beste studenten mogen elk jaar in Parijs een finale spelen. De hoofdprijs: een baan bij l’Oreal. Op deze manier zijn sinds 2000 in totaal 230 nieuwe medewerkers bij het bedrijf binnengekomen. Voor l’Oreal is dit een manier om talentvolle jonge medewerkers te vinden. Bovendien heeft de game, blijkt uit onderzoek, ook een positieve uitstraling op het bedrijf.

Bedrijven zetten games ook in om medewerkers op te leiden. Energiebedrijven Essent en Nuon hebben bijvoorbeeld een digitale simulatiegame laten maken, dat nieuwe medewerkers laat zien wat het bedrijf doet. Andere gebieden om games in te zetten zijn assesments en strategische besluitprocessen.

Veel bedrijven benutten de mogelijkheden van games nog niet, zegt Pavloff. Een tijdje terug sprak hij voor een groep personeelsmanagers. Toen hij aan hen vroeg of ze wel eens hadden gehoord van America’s Army, de online game die het Amerikaanse leger (succesvol) inzet om jonge soldaten te recruiteren, kende niemand van hen de game. “Dat was teleurstellend. Je zou toch op z’n minst verwachten dat de personeelsmanagers weten welke wervingsmogelijkheden er zijn.”

Bron foto: storem (CC) 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond