Deel dit artikel
-

‘Burgerjournalistiek vraagt om meer experimenten’

Burgerjournalistiek staat al een tijdje in de belangstelling. Grote mediapartijen investeren in deze vorm van journalistiek, maar er zijn nog weinig succesvolle voorbeelden. Er zijn nog veel meer experimenten nodig, meent Dan Gillmor.

"Er is nog een lange weg te gaan," schrijft Dan Gillmor in een rapport over burgerjournalistiek. Gillmor is oprichter van het Center for Citizen Media.

Bekende Nederlandse voorbeelden van burgerjournalistiek zijn Skoeps (PCM en Talpa) en Hier.nl (Ilse Media). Skoeps richt zich met name op video, terwijl de nadruk bij Hier.nl op geschreven nieuws ligt. Bij beide sites zijn het de gebruikers die nieuws aanleveren. Een redactie stuurt het proces.

Eerder gaf Ilse Media aan dat ze worstelt met Hier.nl. Het zou moeilijk zijn om voldoende goede burgerreporters te vinden. Skoeps loopt volgens de initiatiefnemers goed, hoewel de site nog volop in ontwikkeling is, geen hoge bezoekerscijfers heeft en de hoeveelheid werkelijke ‘scoops' voor de objectieve waarnemer nogal mager is.

Wellicht dat het voor een oordeel over Skoeps nog te vroeg is. Sinds de lancering vorig jaar is veel kennis opgedaan, die zich volgens de initiatiefnemers nog moet uitbetalen. Talpa en PCM willen Skoeps in ieder geval internationaal uitrollen.

De ervaringen van de Nederlandse initiatieven passen in het beeld dat Gillmor schetst in zijn rapport. Overal ter wereld experimenteren partijen met burgerjournalistiek. Goede businessmodellen zijn nog zeer schaars, en sommige initiatieven zijn mislukt. Toch is Gillmor niet negatief, zijn grondtoon is optimistisch.

Meer experimenten
Gillmor vindt dat er veel goede ideeën zijn en juicht het toe dat traditionele mediapartijen de stap zetten om te experimenteren met het betrekken van ‘burgers' bij hun journalistieke productie.

Gillmor constateert dat video een centraal onderdeel is van burgerjournalistiek en noemt een paar voorbeelden, waaronder de met een mobieltje gemaakte video over de moordpartij op de Virginia Tech universiteit. Bij grote rampen of gebeurtenissen zullen volgens hem steeds vaker de eerste beelden komen van passanten die een opname maken met hun mobieltje. Een bekend Nederlands voorbeeld is de met een mobieltje gemaakte foto van het vermoorde lichaam van Theo van Gogh. De foto, met lage resolutie, stond op de voorpagina van onder meer de Telegraaf.

Experimenteren en nog meer experimenteren. Dat is de boodschap van Gillmor. Wat werkt of niet kan alleen proefondervindelijk worden ontdekt. En dat is tegenwoordig mogelijk zónder grote investeringen. "De kosten om nieuwe projecten op te starten zijn met de mogelijkheden van open source vrijwel nihil," meent Gillmor.

Omdat experimenten zo goedkoop zijn, zijn er volgens hem nog maar weinig barrières om een idee uit te proberen. "Slechts een klein percentage zal succesvol zijn, maar dat maakt niet uit." Zonder mislukkingen te accepteren, zullen er geen successen komen bovendrijven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond