Deel dit artikel
-

LinkedIn koppelt naam aan FD en Nyenrode in Nederland

Het grootste online zakelijke net LinkedIn slaat de vleugels voor het eerst buiten internet uit. En doet dat in Nederland, met Het Financieele Dagblad en Nyenrode. Maar wat levert dat mooie ‘name dropping’ voor de FD Career Challenge 2008.

De strijd op de loopbaanmarkt wordt met de maand heftiger. Gisteren werd de inlijving van drie bedrijven door Telegraaf Media Nederland, Nobiles Media in zijn geheel en Info Pinnacle BV en Smart Events voor 50 procent die Telegraaf nog niet bezat.

FD Mediagroep in Amsterdam vergroot ook zijn inspanningen in rekrutering en probeert met een majeure inspanning een community vorm te geven met de FD Career Challenge 2008.

Speletje met 46.000 euro prijzenpot

Dat is een spelletje. De inzet is de winst van een parttime MBA-opleiding aan Nyenrode, volgens het FD met een waarde van 46.000 euro. De opleiding bestaat uit zes modules van twee weken, waarvan twee in het buitenland: Stellenbosch en Kellogg University. Het gaat om een vergoeding van de kosten van het onderricht. Extra kosten zoals vliegtickets naar Zuid-Afrika en de Verenigde Staten, extra hotelovernachtingen die buiten de officiële module vallen worden niet vergoed.

Deelnemers worden bij inschrijving lid van de FD Career Challenge Group op LinkedIn. Wie inschrijft bij het FD – nog mogelijk tot eind februari – met het e-mail adres wordt herkend als daarmee al ingeschreven is op de FD-site en heeft voldoende aan het eigen wachtwoord. Van daar gaat het eerst naar de FD groep op LinkedIn . Wie al staat ingeschreven op LinkedIn hoeft verder niets te doen. De FD-groep telde dinsdagmorgen ruim 500 leden.

Deelnemers moeten drie opdrachten volbrengen in wat heet ‘Personal Branding’. De eerste opdracht is in de FD Career Challenge Group op LinkedIn drie aanbevelingen (recommendations) van relaties te verzamelen. Het FD en Nyenrode nemen de ingeschreven personen op in hun databases voor de eigen marketing, zo staat in de Algemene Voorwaarden.

Na nog twee opdrachten die per e-mail nog zullen worden uitgezet onder de ingeschreven worden 50 personen geselecteerd. Hieruit worden op 5 maart vijftig professionals geselecteerd voor een Mini MBA op 14 &15 maart op Nyenrode. Thema: ‘Personal Branding’.

Tijdens deze sessie wordt de winnaar van de part-time MBA van 46.000 euro bekend. Daarnaast zullen tien uitverkorenen (‘lucky loosers’) een directeurscursus (‘executive course’) kunnen bemachtigen.

FD kritisch over nut LinkedIn

LinkedIn telt 5 miljoen Europese gebruikers op een totaal aantal inschrijvingen van 18 miljoen. Het zakennet opent om die reden een kantoor in Londen geleid door Kevin Eyres, voormalig directeur van het in Yahoo opgegane AltaVista. In Europa inkomsten genereren is de eerste doelstelling.

Nederland is het vijfde land op LinkedIn qua aantal inschrijvingen en in het gebruik. Recent verscheen er overigens op een weblog van FD.nl een zeer kritisch artikel over de waarde van LinkedIn: "Allereerst viel me op dat naar mijn schatting meer dan 50 procent van de personen in LinkedIn werkzaam is als consultant, freelancer of iets dergelijks. Zeg maar de groep met een schreeuwende behoefte aan opdrachten en dus aan een netwerk.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat de echt belangrijke mensen er niet in zitten (of zijn afgeschermd) … En zo bekroop me toch het gevoel dat we hier een digitale variant hebben van het oud-Hollandse piemeltje vergelijken."

Gebakken lucht?

In het persbericht zegt Liz O’Donnell, International Director bij LinkedIn in Moutain View, Californië dat de FD Career Challenge 2008 voor LinkedIn een prachtige mogelijkheid vormt om met sterke merken samen te werken.

Maar dan, gegeven de kritiek op de FD-blog dat deze keizer geen kleren aan heeft. Is de deelname van LinkedIn goedkope ‘name dropping’, gebakken lucht? Kim Nihot, marketingcommunicatiecheffin van FD Mediagroep: "LinkedIn voor ons een enorme toegevoegde waarde."

En waaruit bestaat dan die enorme toegevoegde waarde? Nihot: "LinkedIn heeft een ijzersterk netwerk, dat in samenwerking ons versterkt en zelf ook wordt versterkt. Als wij onze doelstelling halen, halen zij die ook."

Nihot wil niet zeggen of LinkedIn betaalt of betaald wordt. De kans daarop lijkt niet zo groot. Ook over de verdeling van lasten door het FD en Nyenrode wil Nihot niets kwijt. "Voor ons is dit belangrijk om onze peiler ‘Carière’ meer onder de aandacht te brengen van ons publiek. Het draait om de naamsbekendheid."

Namen, merken, aanbevelingen

Dat zegt ook Hanna Emmering, woordvoerster van de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen: "Wij zijn de netwerkuniversiteit en dat benadrukken we met deze samenwerking met FD en LinkedIn. Voor alle drie de partijen is de belangrijkste doelstelling de ‘branding. Het gaat toch om een zeer goed geselecteerd publiek dat door deze samenwerking op ons afkomt, bij wie wij graag in het vizier komen."

En LinkedIn in de praktijk? Emmering: "Dat is een heel sterk merk in onze samenwerking. De toegevoegde waarde van LinkedIn is de groepsvorming en de drie recommendations per deelnemer."

Deel dit bericht

7 Reacties

Simon de Wit

"om onze peiler 'Cari?re' meer onder de aandacht te brengen van ons publiek." Wat een wereldvreemd taalgebruik. Gaat dit ook concreet ergens over?

Daniel

interessant onderwerp, maar graag volgende keer proof-readen. zit vol met fouten en leest niet lekker….

taalfundamentalist

" Voor ons is dit belangrijk om onze peiler 'Carriere' meer onder de aandacht te brengen van ons publiek. Het draait om de naamsbekendheid."  Ik neem aan dat het hier gaat over en niet over een peiler. Cari?re bestaat ook niet, dat zou carir?re moeten zijn. Naast deze opvallende fouten bevat dit artikel een aantal kleinere grammaticale fouten en een karrevracht aan stijlproblemen. Een beetje meer redactie zou de leesbaaheid ten goede komen.

Ben

Wat is dit een waardeloos geschreven nieuwsartikel.

simone

Mooi idee, maar de inschrijvingsprocedure loopt technisch niet helemaal goed. Krijg maar geen bevestigingsmail of is de inschrijvingstermijn al gesloten?

Yves

@simone Bedankt voor je opmerking en inventiviteit op het op emerce te zetten. Het probleem is daardoor nu sneller opgelost.  Gr. Yves www.fd.nl/mba

Richard

Ook dit jaar loopt het weer storm

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond