Deel dit artikel
-

Nederlandse videodienst Viddix van start

Het Nederlandse Viddix is deze week begonnen met een videodienst waarbij gebruikers extra elementen zoals links, foto’s en polls op ingestelde momenten tijdens filmpjes kunnen tonen.

Viddix combineert tekst, hyperlinks, Flash-objecten en formulieren aan videomateriaal. Gebruikers kunnen precies aangeven op welk moment in het filmpje in het vensterdeel ernaast de content moet verschijnen. Online video vindt Willems nu ‘te statisch’. "Wij willen daar verandering in brengen." De site lanceerde vandaag de publieke testversie.

Volgens Sébastien Willems, directeur en mede-oprichter van Invisios, het bedrijf achter Viddix, is de videodienst vooral handig voor onderwijsdoeleinden, zakelijke presentaties, reisverlsagen, productrecensies en video-interviews. Ook voor consumenten ziet hij interessante toepassingen, zoals het becommentariëren van vakantiefilmpjes en het geven van aanvullende informatie bij een videoblog.

Twee schermen 

De Viddix-videoplayer werkt met twee schermen: links wordt het filmpje afgespeeld, rechts toont het zogeheten ‘iPanel’ de content die aan de tijdlijn van de video is gekoppeld. Deze presets zijn via de Viddix-applicatie toe te wijzen.

Viddix besloot tot een oplossing met twee schermpjes naast elkaar nadat uit een onderzoek naar interactieve video en tv was gebleken dat ‘overlays’, interactieve elementen over de lopende beelden heen, nog niet goed werken. "Om die overlays door consumenten op grote schaal te laten toevoegen is vrij lastig. Er is in veel filmpjes weinig ruimte voor. Met twee schermen heb je meer ruimte voor allerlei soorten content in HTML."

Advertenties en affiliates

Viddix wil geld verdienen aan advertenties en is van plan op termijn de makers van de filmpjes daaraan mee te laten verdienen. Ook voor affiliate marketing ziet Willems veel mogelijkheden, omdat het mogelijk is in het iPanel naast de video transacties af te handelen. "Mensen kunnen dan meteen de producten kopen die ze op de video zien."

Daarnaast is Viddix van plan ‘premium accounts’ te verkopen, met extra mogelijkheden voor het toevoegen van tijdlijnen voor video’s van buitenaf. De site draait op het hostingplatform van Amazon, S3. "Dat is relatief goedkoop voor starters, waardoor we snel kunnen groeien." Volgens Willems wordt de site op termijn ook internationaal gelanceerd.

Presentaties

De eerste doelgroepen van Viddix zijn volgens Willems zakelijke gebruikers. "Zij kunnen op deze manier hun presentaties aantrekkelijker maken. Voor het onderwijs is dit ook een goed gereedschap. Daarnaast kunnen webloggers het goed gebruiken om nieuws te bespreken en tegelijkertijd sites of links te laten zien waar ze het over hebben."

Viddix zoekt ook samenwerkingen met grote uitgevers in de online wereld. Daarnaast zegt Willems verschillende gesprekken te hebben met investeerders.

Deel dit bericht

4 Reacties

JOE

Leuk concept, maar wat ik niet begrijp is dat je zelfs voor een demo lid moet worden….. Ik wil eerst zien hoe het werkt voor ik mijn prive gegevens weggeef.

Ivo

Leuk concept! Echter lijkt het amazon netwerk (content provider?) wat moeite te hebben met de verbinding. Tevens is de embed mogelijkheid beperkt tot alleen de video en niet de content waardoor het usp weer verdwijnt? Toch al met al wel een leuk idee!

Fraulien

Inderdaad een leuk idee jongens. Een paar tips: - Huur een professional in om de video's in te spreken, dit heet stone cole English.  - De video's laden langzaam. Zoek een goede host! Vergelijk je performance met Garagetv.nl, deze worden gehost door streamzilla.nl. - Zorg dat je applicatie inclusief alle metacontent te embedden is in andere sites (communities). 

Stijn Veeger

Fantastisch en naar mijn idee uniek concept waar zeker een markt voor is. Ik hoop voor jullie dat je het bereik kunt creeren. En dan niet alleen NL maar vooral wereldwijd. Ik zie een mooie toekomst voor jullie als het bijvoorbeeld in de VS zou aanslaan… Good luck!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond