Deel dit artikel
-

Amerikaans bedrijf werkt aan traceerbare rss-reader

Het Amerikaanse bedrijf Coravue werkt aan een rss-lezer die er voor zorgt dat het gedrag van rss-gebruikers in kaart kan worden gebracht. Dat betekent dat bijvoorbeeld uitgevers en sitebeheerders eindelijk kunnen zien hoeveel mensen gebruik maken van rss, wie het zijn en waar ze precies naar op zoek zijn. Tot nu toe was dat vrijwel onmogelijk. Coravue wil de rss-lezer in het eigen crm-systeem implementeren.

Coravue wil de rss-lezer vooral gebruiken voor crm-toepassingen en met de tool uitvinden hoe loyaal rss-gebruikers zijn in vergelijking met gewone bezoers van websites. Ook wil Coravue in kaart brengen hoeveel pagina’s door rss-gebruikers worden bezocht en hoeveel ’click-throughs’ dat oplevert. Daarnaast wil het ook bekijken hoeveel additionele omzet er gemaakt zou kunnen worden via gebruikers van rss.

Tot nu was de grote frustratie van bijvoorbeeld uitgevers dat ze nauwelijks konden traceren wie hun websites via rss bezoeken, wat ze daar doen en wat hen interesseert. Ook is voor veel uitgevers en sitebeheerders onduidelijk hoeveel mensen nou precies gebruik maken van rss.

Het in kaart brengen van rss-gebruik is niet alleen interessant voor uitgevers en sitebeheerders. Ook verkooporganisaties en marketingfirma’s zouden er ook profijt van kunnen hebben. Zo biedt Amazon bijvoorbeeld sinds kort ook een rss-feed aan. Klanten van Amazon kunnen met behulp van die rss-lezer precies zien wanneer er een nieuw product wordt toegevoegd aan de database van Amazon.

De rss-lezer van Coravue is gratis voor bedrijven die het crm-systeem van het bedrijf gebruiken. Gebruik van het systeem kost 40 dollar per maand. Coravue is een zogeheten application service provider (asp). 

Het bedrijf is overigens niet de enige die rss traceerbaar probeert te maken. Ook twee andere Amerikaanse bedrijven zijn er mee bezig. Dat zijn RSS Ads en IMN. De laatste heeft eerder deze maand een tool gemaakt die rss-gebruikersgedrag in kaart moet brengen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Maurice

Wat een onzin over het traceren van RSS gebruik. Het is namelijk heel simpel. Je hebt de volgende elementen nodig: 1) Unieke code in rss feed:Aan iedere RSS-feed voeg je een unieke code toe voor iedere consument. Als onderneming kun je overwegen dat mensen zich moeten registreren voordat je een RSS-feed geeft. Zoals dat nu vaak met e-mail gebeurt. Hierdoor weet je welke personen/ids nog worden opgevraagd. PAS OP: als je de ID koppelt aan persoonlijke gegevens moet je wel een optin vragen.Voorbeeld: http://www.domain.nl/rss.php?id=12345 2) Unieke code in elke link van de rss feed:Dezelfde unieke code van stap 1 voeg je aan elke link toe zodat je weet op welke link een persoon/id heeft gekliktVoorbeeld: http://www.domain.nl/rss_link1.php?id=12345 3) Een pixel in elk itemJe wilt ook nog zien welke items geopend zijn door een persoon/id. Hiervoor gebruik je gewoon de methodiek die al jaren bij e-mail markteting wordt gebruikt. Je voegt een pixel toe met een code zodat je kunt zien welke items bekeken zijn door een persoon/id. De items 1 en 2 zijn betrouwbaar. De derde is minder betrouwbaar daar het afhangt hoe items worden verwerkt in de RSS-reader. Dus een persoon die een beetje met asp/php om kan gaan zet dit binnen een uur in elkaar. Dus laten we geen hype maken van meten van RSS Feeds

Anders Floor

Er wordt helemaal niet gesproken over een RSS-lezer. Het systeem van Coravue werkt met elke RSS-reader, maar maakt simpelweg gebruik van hetzelfde systeem als waar bannerboeren al jaren gebruik van maken: trackable URL's.  Er zijn op het moment al legio bedrijven (o.a. BBC, Yahoo, NY Times) die bij hun RSS-feeds URL's meegeven die alleen voor RSS gebruikt worden, maar die zijn dan voor iedere lezer hetzelfde. Daarmee kunnen ze precies zien hoeveel bezoekers er via RSS komen en – als ze dat als zodanig hebben ontwikkeld – wat ze doen op de site. Wat Coravue daar nu aan toevoegt, is dat deze URL's elke keer dat een RSS-feed wordt opgehaald vanaf de server, nog eens uniek worden voor elke ingeschreven bezoeker, zodat die individuele lezers er mee gevolgd kunnen worden. Ook dat is technisch al mogelijk sinds het allereerste moment dat RSS-feeds worden geleverd. Het enorme nadeel hiervan is dat een bezoeker zich van tevoren moet inschrijven voor een RSS-feed. Terwijl de kracht van RSS toch is dat je met weinig moeite bezoekers naar je site kunt krijgen mits je maar relevante content biedt, werpt Coravue hiermee een enorme drempel op, zelfs al kan dat registreren anoniem gebeuren. Als Amazon of E-bay zouden invoeren dat je je eerst, al dan niet anoniem, zou moeten registreren voordat je hun sites kan bekijken, zouden ze weliswaar beter weten hoeveel mensen gebruik maken van hun diensten, maar zichzelf daarmee en passant om zeep helpen. Bovendien, wat ook het Coravue-systeem niet kan en wat dus nog steeds een groot nadeel blijft van RSS, is dat er niet bijhouden kan worden hoe vaak een RSS-feed wordt gelezen. Er is hooguit te zien hoe vaak een RSS-feed wordt opgehaald vanaf de server, maar dat deze wordt opgehaald wil nog niet zeggen dat het wordt gelezen.

Stan P van de Burgt

Zo niet-traceerbaar is een RSS reader nou ook weer niet. Downloads van de headlines is te zien (tijd, IP adres, reader), en de klik als de rest van het artikel wordt gelezen ook (dan wordt een normale browser geopend). Ook kan je de link voorzien van een tag zodat duidelijk is dat de klik van een RSS feed komt. Wired zet bijvoorbeeld ?tw=rss.XXX achter de link, waarbij XXX de naam van de feed is. Inderdaad is niet te zien of en wanneer de headline & samenvatting is gelezen. Het is dus zaak deze net zo pakkend te maken dat de lezer doorklikt. Tip: ga in de leer bij de makers van omslagen van tijdschriften…

Jorj X McKie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond