Deel dit artikel
-

Microsoft ziet af van overname Yahoo

Microsoft ziet definitief af van het voorgenomen vijandige overnamebod op Yahoo. Een bodverhoging van 5 miljard dollar mocht niet baten.

Yahoos dreiging een samenwerking met Google te sluiten, deed definitief de deur dicht bij Microsoft. Gisteren maakte Microsoft bekend zijn formele overnamebod op Yahoo van 47,5 miljard dollar, of 33 dollar per aandeel, in te trekken. Yahoo wilde minstens 37 dollar per aandeel.

Microsoft-baas Steve Ballmer zegt: "Na zorgvuldige afweging komen we tot de slotsom dat de financiële eisen van Yahoo niet zinvol voor ons zijn. We gaan ons richten op de verdere ontwikkeling van nieuwe diensten en strategische transacties. Met Yahoo hadden we onze strategie kunnen versnellen, maar ik vertrouw erop dat we onze doelen kunnen halen."

Ballmer investeert fors in zoek- en advertentietechnologieën. Met Yahoo onder zijn vleugels zou Microsoft in ieder geval veel bereik erbij hebben gekregen.

Yahoo weinig zelfvertrouwen

Nu de overnamepoging is gestrand, komt naar voren dat Yahoo weinig vertrouwen heeft in zijn eigen online advertentiesysteem Panama. Een van de belangrijkste redenen namelijk voor Microsoft om af te zien van de Yahoo-overname is, naast de prijs, Yahoos voornemen om Google-technologie te gaan gebruiken voor de online advertenties op zijn netwerk.

In een open brief noemt Ballmer zo’n strategische samenwerking met Google bijzonder onwenselijk.

Hij geeft vijf redenen waaróm dat onwenselijk is. Een daarvan: "Het zou Yahoos eigen strategie en geloofwaardigheid op de lange termijn fundamenteel ondermijnen. Adverteerders worden aangemoedigd om Google te gebruiken in plaats van jullie Panama-systeem." Een tweede reden: "Yahoo zou moeite krijgen om getalenteerd personeel in dienst te houden."

Hobbelige weg te gaan

Het is overigens al de vraag hoe Yahoo door de komende maanden heen zal komen. Analisten verwachten dat, wanneer de beurs maandag opent, de koers van het aandeel Yahoo inzakt. Een structureel lagere koers zou een volgend, goedkoper, vijandig overnamebod van Microsoft uit kunnen lokken.

Daarnaast valt te bezien hoeveel getalenteerd personeel bij Yahoo in dienst wil blijven. Veel van hen liepen afgelopen 3 maanden niet weg omdat ze uitzicht hadden op een forse bonus als ze aan zouden blijven na een overname door Microsoft. Dat vooruitzicht valt nu weg.

Een dalende koers van het Yahoo-aandeel zou eventueel ook biedingen van andere partijen uit kunnen lokken. Geruchten over een samengaan van Yahoo met eBay steken al jaren bij tijd en wijle de kop op.

Investeren in display advertising

Het is niet uitgesloten dat Yahoo voor de rechter wordt gedaagd door een aantal aandeelhouders omdat het bedrijf niet de hoogste waarde nastreeft voor zijn eigenaren. Noch uit de toelichting van Yahoo, noch uit die van Microsoft blijkt namelijk waarom Yahoo in strategisch opzicht niet bij Microsoft past.

Roy Bostock, president-commisaris bij Yahoo, zegt in die toelichting dat Yahoo een aantal speerpunten heeft gedefinieerd voor de komende maanden. Daar valt wel doorontwikkeling van de eigen zoektechnologie onder, maar níet die van tekstadvertentiesysteem Panama. "We gaan investeren in de revolutie van display advertising", beeldreclame, "en in het creëren van meer volume en rendement."

Bostock zegt dat Yahoo zich gaat focussen op "de meest belovende producten en diensten." Of dat een versneld verkoopproces van Kelkoo betekent, is niet bekend.

In juni 2007 trad de toenmalig directievoorzitter van Yahoo, mediaman Terry Semel, plotseling terug. Het roer werd overgenomen door Jerry Yang, een van de twee oprichters van Yahoo.

Yahoo heeft in Europa ongeveer een marktaandeel van 30 procent en Google 60 procent. De resterende 10 procent is veelal in handen van kleine, lokale partijen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Richard

Persoonlijk denk ik ook dat de dynamiek in de markt toeneemt en dat het gevecht in een andere niche verder gaat tussen de hoofdrol spelers. Yahoo heeft een onzekere toekomst, Microsoft een oorlogskas, AOl en Skype mogelijk in de etalge en Ebay vecht met Craiglist. Daarnaast zullen Marktleiders Microsoft en Google verder dienen te groeien om de achterban tevreden te houden en zoeken ze uitbreiding in de competitieve markt van Software as a Service (SaaS), waar het licentie model steeds meer onder druk komt te staan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond