Deel dit artikel
-

Ilse koopt Zie.nl van PCM

Ilse media is de nieuwe eigenaar van de online tv-gids Zie. Uitgever PCM wilde ervan af en heeft het tegen ongeveer de kostprijs verkocht.

Dat zegt Joris van Heukelom, algemeen directeur van Ilse Media in Amsterdam. Van Heukelom was zelf mede-initiator van Zie.nl toen hij nog werkzaam was voor Dag, de samenwerking van PCM Uitgevers en KPN.

Jan-Roelof Stienstra, de directeur van Dag sedert dit voorjaar als opvolger van Edwin Tromp (vraaggesprek in het blad van deze maand), heeft Zie.nl aangeboden bij Ilse Media. "Hij belde op dat Dag het niet langer wilde exploiteren."

Van Heukelom wist dus wat hij kocht: "Ik kende de ontwikkeling en ook de kosten daarvan. Dat was dus de basis voor de gesprekken. Want over bereik hoefde je nog niet te praten, want de site was nog in beta-versie online."

De Ilse-directeur noemt de overnameprijs ‘dus gunstig’. Het is opvallend dat ilse media een tweede tv-gids neemt of eigenlijk een derde: De tv-gids van Nu.nl trekt een flink bereik en Ilse-moeder Sanoma is minderheidsaandeelhouder in Tvgids.nl, een gezamenlijke exploitaite met de omroepen Avro, KRO en NCRV.

Van Heukelom over de aanvullende waarde van Zie: "Zie heeft hele mooie eigenschappen voor bezoekers, vooral de ‘collaborative filtering’ is uniek en biedt bij een groot bereik hele krachtige mogelijkheden tot binding met je publiek. En het is een mooie url, een mooi eenvoudig merk zoals wij die hebben met Nu.nl en Hier.nl."

Dubbelop is het niet volgens Van Heukelom: "het is een kwestie van make or buy. Ik weet precies wat het kost qua tijd, geld en inspanningen om zoiets op te zetten. In dit geval was ‘to buy’ aanzienlijk gunstiger, ook gezien de snelheid die je wilt maken. Je bent weer snel een half jaar of langer verder als je dit zelf probeert te doen."

Zie biedt bezoekers de mogelijkheid om een persoonlijke selectie te maken uit het aanbod aan video op ruim 175 tv-zenders en op diverse webkanalen. De opname van Zie.nl past in de strategie om online videoconsumptie een centralere plek binnen de organisatie te geven. Van Heukelom: "We verachten ook een flinke groei in videoreclame binnen een paar jaar."

Het is curieus dat Van Heukelom het eerst in gang zet bij het ene bedrijf en het dan bij het andere weer koopt omdat hij erin gelooft en zijn oude werkgever kennelijk niet. "Of we het ook waren begonnen als ik het niet aangeboden had gekregen of gepoogd zou zouden hebben om het te kopen, kan ik niet zeggen. De kans deed zich ineens voor met Zie en die hebben we op grond van goede overwegingen gepakt."

Wie overigens zoekt op Zie.nl bij Google krijgt als suggesties de volgende trefwoorden ‘Webvideo; Sexcetera; Naaktzwemmen; Slipjes ruilen; Nat, natter, natst; Sexy kantoormeisjes; TV Gids; Oraal’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond