Deel dit artikel
-

CorpTV ziet bedrijven als videozenders

“Websites van bedrijven zijn nu hele bergen tekst. De overgang naar veel meer beeld komt eraan”, zo luiden de gedachten en wens van Corp TV, een webvideoproducent van enkele ex-journalisten die hun sporen verdiend hebben . “We zullen dit nooit journalistiek noemen.”

CorpTV in Amsterdam is ruim een jaar geleden opgericht door Mike Ackermans en Leo de Later. De Later was onder meer verslaggever en presentator van het nieuws bij RTL en SBS6, waar hij ook de nieuwsredactie leidde. Toch werd hij zelfstandig p.r. adviseur. Ackermans werkte als journalist voor Het Financieele Dagblad, de Volkskrant en RTL Nieuws en leidde redacties van Beursplein 5 en Business Nieuws Radio voordat hij hoofdredacteur werd van FEM Business. Ook hij deed al p.r., als campagneleider van D66 tijdens de (verloren) verkiezingen van 2002.

Met CorpTV produceren Ackermans en De Later videointerviews met bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen, onder meer met de presentatie van bedrijfsresultaten. Ze vullen ook persberichten en -conferenties aan met beeld en maken videopresentaties in en voor bedrijven voor hun intranetten.

In korte tijd trad een schare klanten toe zoals KPN, Océ, ASML en Centerparcs. Ook de SER liet een videoverslag maken, van een congres . Vorige maand kwam DSM erbij als klant. In de non-profit sector maakte CorpTV een productie voor de Mondriaan Onderwijsgroep. Opvallend buitenbeentje is de ijdeltuitproductie het ‘dagboek’ van advocaat Oscar Hammerstein. Ook personen zijn dus welkom.

Leuker zijn de reportages over de voorstellingenreeks Familie Avenir van Het Toneel Speelt; marketing van cultuur. Ook bestuurders van de provincie Limburg lieten zich op video vastleggen met interviews, zoals de gouverneur zelf.

Ook in het Limburgse kwamen van DSM afgelopen week video’s online: met bestuursvoorzitter Feike Sijbesma over de bemoeienis van DSM met de Olympische Spelen en met de financiële baas over de halfjaarcijfers. Opdrachtgever Herman Betten, Senior External Communications Manager van DSM vindt nog te vroeg om extern iets over Corp TV te zeggen.

Inmiddels wel overtuigd van de waarde van video is ASML dat niet alleen het bestuur in beeld brengt, maar ook de werkvloer in productreclames en uitleg. Ackermans: "Voor bedrijven op een specifieke zakelijke hoogtechnologische markt zoals ASML is de eigen productie van video voor een relatief beperkte doelgroep van groot belang. Hier zie je dat de onderneming haar eigen zender wordt. We verwachten dat bedrijven meer en meer daartoe overgaan. Nu nog is tekst zeer dominant op corporate websites."

Vervanger van reclame in andere media? Ackermans: "TV-spots zijn gericht op het overdragen van emoties in 30 seconden met een lekkere, geile gimmick. Dat is verschrikkelijk duur in vergelijking tot het effect. Voor massaproducten wellicht rendabel, maar voor de meeste bedrijven en organisaties niet. Die zijn beter af met een productie van langere duur tegen lagere kosten waarin ze echt kunnen overbrengen wat hen bezielt."

Distributie neemt CorpTV ook voor zijn rekening. Ackermans: "YouTube natuurlijk, maar er zijn inmiddels zo ontzettend veel online videokanalen waarmee je een groot bereik opbouwt. Dat is het probleem niet."

Geen journalistiek

Veel serieus praten treffen we aan in de producties van CorpTV, goed gestuurd. Steeds ‘his master’s voice’. Ackermans: "Daar maken we geen geheim van. Dit is corporate communicatie en geen journalistiek. Bedrijven houden de regie en huren ons in om de boodschap zo aantrekkelijk mogelijk te brengen."

CorpTV stuurt op ‘highlights’ die de onderneming belangrijk vindt en biedt organisaties aan ‘door timing en inhoud vragen van journalisten en analisten te sturen’. Echter, ze bieden ook van uit hun journalistieke achtergrond het ‘stellen van vragen die in de markt leven en pretenderen dat bovendien te doen ‘diepgaander dan interviews op radio en tv, waar de dwang van de soundbytes geldt’.

Ackermans is er helder over: "Toch is dit geen journalistiek of een poging om journalistiek te vervangen. Dat kun je niet en moet je niet willen. Wel kunnen organisaties wat ze te vertellen hebben beter over het voetlicht krijgen waardoor ze journalisten in de goede richting kunnen helpen brengen."

Wat Ackermans betreft is er geen ‘grijs gebied’ tussen boodschappen van organisaties en journalistiek. De recent gelanceerde ‘gesponsorde webzender Blue Shots’ van Ronnie Overgoor – net als Ackermans en De Later –  werkzaam voor tv-zender Het Gesprek – is niet zijn ding. Daar gaat onder meer Ilse-directeur Joris van Heukelom journalistiek als hobby uitleven.

"Commercie en redactie zijn nauw met elkaar vermengd. Volgens Overgoor zijn kijkers clever genoeg om dat als zodanig te herkennen", zo heette het bij de lancering. Volgens Ackermans moet je de intelligentie van het publiek juist niet op de proef stellen:

"Daar prikt iedereen toch zo doorheen. Je moet niet suggereren dat je een beetje onafhankelijk bent. Zodra je meent je in het grijze gebied te kunnen begeven moet je heel erg oppassen. Je krijgt krampachtige reportages die een beetje van de kool en een beetje van de geit laten zien en aan het eind niet geloofwaardig zijn.

Wij produceren met open vizier: voor de opdrachtgever. We zullen dit nooit journalistiek noemen. De afzender is helder. Daarnaast heb je journalistiek met haar eigen belangrijke functie."

Wel gebruikt CorpTV journalistieke vaardigheden: "Dat het geen journalistiek is betekent niet dat het best heel informatief kan zijn, zie de mini-documentaires die we voor ASML maken. En bij sommige opdrachtgevers kunnen we vrijelijk onze gang gaan: neem een verslag van een congres zoals van de SER, dat is een objectieve registratie van diverse meningen die geuit zijn."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond