Deel dit artikel
-

‘Woelige tijden voor start-ups’

De economische neergang zal 80 procent van de huidige start-ups in zijn kielzog meenemen. Dat is tenminste het sombere beeld dat internetondernemer Jason Calacanis schetst.

Calacanis gelooft dat de economische situatie nog veel erger wordt dan nu het geval is. Hij is van mening dat veel web 2.0 start-ups geen nieuwe investeerders zullen vinden voor financiering.

De befaamde internetondernemer voorspelt dat dankzij de kredietcrisis tussen de 50 en 80 procent van de start-ups failliet gaat of ernstig moet inkrimpen wat betreft personeel in de komende achttien maanden.

Drie redenen

Hiervoor haalt hij de theorie van Scott Kurnit aan waarbij er drie redenen zijn waarom een organisatie failliet kan gaan: een slecht idee, slechte uitvoering of invloeden van buitenaf. "Op dit moment moeten we allemaal rekening houden met sterke invloeden van buitenaf", aldus Calacanis in zijn nieuwsbrief." Zelfs de grote spelers als Google, Microsoft en Apple zullen het zwaar krijgen meent hij.

Zelf maakte hij een soortgelijke situatie mee met zijn eerste onderneming, Sillicon Alley Reporter. Begin 2001 zag hij het bedrijf krimpen van 70 werknemers naar 12. "het beeld van de dotcomkinderen ging binnen de kortste keren van vooruitstrevende ondernemers naar charlatans."

Niet opgeven

De Amerikaanse internetondernemer steekt oprichters van start-ups wel een hart onder de riem. Hij spoort ze aan om niet op te geven. "Als je faalt, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Maar als je opgeeft, dan is dan heb je het niet geprobeerd."

Aan de eerste twee factoren van Kurnit, schrijft Calacanis, is wat te doen. Laat je idee zich ontwikkelen: "Het eerste idee is zelden het beste. Evolutie is revolutie." En zorg dat de uitvoering verbetert: "Blijf je concurrent een stap voor."

Wat betreft invloeden van buitenaf onderschatten mensen vaak de gevolgen. Calacanis: "Hoe erg het zal zijn, hoe snel het verslechterd en hoe lang het gaat duren voor er weer verbetering komt."

Bron foto: Joi (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Robbert de Haan

Met Hollandse nuchterheid bezie ik deze Amerikaanse wijsheid. Wat concreter is is de geringe aandacht voor de al die start-ups en webwinkeliers die structurele barrieres ondervinden. Gewed op het verkeerde paard? Niet consumentgericht in alles wat je doet? Overvleugeld door de concurrent? Of wordt de groei van de MKB webwinkelier vooral ook belemmert door een gebrek aan traffic (50% van ondervraagde MKBers in recent onderzoek uitgevoerd in Nederland voor PayPal, aug 2008) en effectieve marketing (een derde van respondenten). Zoekmachine marketing kon voor veel MKB webwinkeliers wel ns te duur zijn concludeert een experttpanel van succesvolle webwinkeliers en vertegenwoordigers van KvK en Thuiswinkel.org. Co-marketing – het bundelen van marketingacties, wederzijdse gunsten om niets – kon wel eens een heel belangrijk wapen in het arsenaal van de online marketeer bij MKB webwinkeliers blijken om door te stoten vanuit de 'Nederlandse long tail'. Wie heeft hier verdere praktijkervaringen uit onze eigen klei om praktische oplossingen te informeren?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond