Deel dit artikel
-

IAB: sluit online media niet uit van innovatiefonds

De online media moeten ook kunnen profiteren van het innovatiefonds dat Minister Plasterk op wil zetten voor kranten. Het IAB Nederland pleit in een brief aan de tweede Kamer voor verbreding van het plan van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Plasterk wil een deel van de inkomsten van de STER in een innovatiefonds voor dagbladen steken omdat zij kampen met dalende oplages en advertentie-inkomsten. Marco Derksen, voorzitter van het IAB meent dat de problemen dat Plasterk benoemt, het ontbreken van een goed businessmodel voor de exploitatie van internetsites en problemen met het beschermen van content, een somber en eenzijdig beeld schetsen: "Het IAB stelt dat er wel degelijk innovatie plaatsvindt vanuit de markt."

Bij de onafhankelijke tijdelijke commissie voor de innovatie van de pers wil het IAB meedenken over innovatieve businessmodellen die wel succesvol zijn. "Zet ons ook aan tafel. Wij bieden onze kennis ter beschikking", aldus Derksen.

Door een innovatieve aanpak van interactive advertising is het mogelijk wel een succesvol businessmodel te ontwikkelen. Derksen: "Er zou online moeilijk geld te verdienen zijn, dat is helemaal niet waar. Denk bijvoorbeeld aan de startpagina’s van Ilse Media, Marktplaats en Hyves. Die businessmodellen zijn wel succesvol. Nieuwssites van dagbladen werken alleen maar met de standaard advertentiemodellen. Ze hebben lang geworsteld met betaalde content, dat werkt inderdaad niet. Er zijn voldoende online partijen die wel succesvol zijn. Kijk hoe vergelijkingssites het doen of Nu.nl."

Deel dit bericht

9 Reacties

maaltijdpudding

Dit soort subsidies zijn zinloos; de echtinoverende mensen werken niet bij grote concerns die precies weten hoe ze dit geld binnen moeten harken.

danny van der cingel

goede beslissing van plassterk, ik sluit me alleen aan bij marco dat NLpublishers wat meer zouden moeten kijken naar de mogelijkheden die je met interactive advertising kan bieden aan de lezer/adverteerder check de portfolio de NLrichmedia providers die er toe doen en je begrijpt wat we bedoelen :-) 

Renske

Als de burger niet meer zit te springen om de krant, dan moet de overheid niet proberen krampachtig kranten in leven te houden.  De uitgeverijen moeten maar op zoek naar een ander medium waar ze de lezer wel kunnen boeien. Lukt dat niet, dan gaan ze onder en stapt een ander in die markt. Niets aan de hand! Maar… de overheid wil graag een vinger in de pap in alle media. Daarom wordt er zoveel geld naar de NPO gebracht. Politieke partijen en uitgeverijen hebben nauwe banden. Elke vorm van staatssteun is marktverstorend. Punt! Stoppen met die subsidies dus. De combinatie van staatssteun en reclame inkomsten zijn valse concurrentie. Wat dat betreft vind ik dat de online media zich achter RTL moet scharen in plaats van de hand op houden.

E Bertrand

Huilen in hun bier die kranten! Boter op hun hoofd die kerken!  We moeten AF van dit soort alimentatie recht in Nederland.

Willem L

Als 'de markt' en 'de burger' graadmeter wordt om iets wel of niet in leven te houden dan loopt het slecht af met Nederland.  Dat die omroepen nu bladen op de markt gaan brengen (Maria, Kassa) is werkelijk van de zotte. Daar hebben de kranten een goed punt. Qua STER hebben de kranten en commercielen ook een punt. Volgens mij houden ze niet echt hun hand op maar willen ze een gelijk speelveld. Daar valt veel voor te zeggen.  Maaltijdpudding heeft een goed punt. Het zullen vooral de grote bedrijven zijn waarbij de subsidie verdwijnt in de overhead.

RIchard

Het is inderdaad lastig om nieuwe business model te ontwikkelen voor (online) media. Dit vergt niet alleen alternatieve inkomstenstromen, maar ook en hele nieuwe manier van werken. Je ziet in pratkijk tocht dat er kleien productinnovaties plaats vinden, maar met name gebaseerd op advertentieinkomsten. Daarnaast is de manier van werken bij de grote uitgevers niet echt verandert. De echt innovatie in medialand lijkt inderdaad meer te komen uit de hoek van de start-ups. Traditonele mediabedrijven hebben het nu lastig om geld vrij te maken voor innovatie, dus wellicht dat een investeringsfonds een oplossing is. Echter , laat deze investering uit de markt komen, daar zit wellicht nog genoeg geld. kijk ook maar naar de nieuwe toetreders in de media, zoals banken, retailers en levensmiddelenfabrikanten

Rick

Dat hele fonds moet van tafel. Belachelijk dat oude media subsidie krijgen om een poging te doen online media kapot te concurreren. Ik ben niet fundamentalistisch tegen staatssteun of overheidsingrijpen in de markt, maar staatssteun voor een gevestigde branche om met een branche vol starters te concurreren is volslagen geschift en stinkt naar zuivere corruptie. De markt functioneert op dit gebied prima, kranten hadden zat geld om te veranderen, maar ze wilden niet, en nu zijn er anderen die hun lunch eten. Pech gehad, maar de Nederlandse economie en nieuwsvoorziening komen er niet door in gevaar, integendeel zelfs. Er is geen enkele reden voor de overheid om hier in te grijpen.

Rutger van Zuidam

Live and let die.  @Plasterk: Laat aub de natuur zijn werk doen en houdt de oude media aub niet in stand ten koste van de belastingbetaler. Bent u misschien bang dat ze negatief over u schrijven? Of dat u zelf misschien bepaalde invloed kwijt raakt? Dit fonds doet namelijk het tegenovergestelde van innoveren en u werkt ondernemers die wel degelijk willen en kunnen innoveren (lees: veranderen) daarmee tegen! Derhalve werkt u met dit "innovatiefonds" de crisis in de hand! Mensen vinden snel genoeg weer een nieuwe baan als zij kwaliteit bieden, maar zorg dat goede begeleiding gefaciliteerd wordt.

Rutger van Zuidam

Enige nuance in de discussie wordt geboden in een keynote die ik zojuist zag en te vinden is op: http://www.ofcom.org.uk/event/videos/445536/  Professor Douglas Rushkoff, Professor of Communications, NYU , to provide insights into latest research on the transformative nature of the internet on the economic and social dynamics of consumers and users, and their commercial implications – vital information for regulators, industry and investors as they seek to remain relevant in this new ecology.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond